EPN-V2

MBIB4830 Virksomhetsarkitektur og informasjonsplanlegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Enterprise Architecture and Information Planning
Studieprogram
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i praktiske metoder for å analysere, beskrive og utvikle virksomheters målsetninger, oppgaver, ressurser og rammebetingelser. Metodene skal kunne anvendes både på virksomhets- og samfunnsnivå. På virksomhetsnivå gir emnet ferdighetstrening i analyse av egen oppgaveløsning og det systematiske arbeidet for å opprettholde virksomhetens evne til å tilpasse seg endringer. På samfunnsnivå skal metodene kunne anvendes til å beskrive og utvikle samspill mellom virksomheter, både offentlige og private, som samhandler gjennom systematisk og forpliktende informasjonsutveksling, eller å skape og bruke felles informasjonsressurser. Eksempler på slike samspill vil kunne være matvaresporing, persontransport, godkjenning av legemidler, våpeneksport, tilrettelagt fritid for barn med særskilte behov, pleie- og omsorgstjenester for eldre, osv. Emnet gir også grunnlag for å forholde seg kritisk til analyse- og beskrivelsesmetodene, og for å reflektere over forbindelsene mellom konkrete analysemetoder og de politiske målsetningene og samfunnsmessige endringsprosessene.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet MBIB4800 Arkiv, dokumentasjon og den digitale transformasjonen, eller annen god kjennskap til nasjonale digitaliseringsstrategier.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om rammeverk og metoder som er egnet for brede analyser av virksomheters prosesser og strukturer, alminnelig betegnet som «virksomhetsarkitektur».
  • inngående kunnskap om de praktiske/operative elementene i offentlige referansearkitekturer, interoperabilitetsstandarder, felles informasjonsressurser og funksjonelle komponenter som etableres for å tilrettelegge for samspill mellom offentlige virksomheter, mellom offentlige og private virksomheter, og mellom innbyggere og virksomheter.
  • Spesialisert innsikt i sammenhengene mellom digitaliseringspolitiske målsetninger og strategier, og de praktiske/operative tiltakene for å iverksette digitaliseringspolitikken.
  • Spesialisert innsikt i problemstillinger knyttet til forvaltning, vedlikehold, endringshåndtering og etterprøvbarhet av systematisk og forpliktende informasjonsutveksling og bruk av felles informasjonsressurser.

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere, beskrive og kommunisere systematisert kunnskap om en virksomhets målsetninger, rammebetingelser, oppgaver, ressurser og tilpasningsevne.
  • analysere muligheter og begrensninger knyttet til å bruke felleskomponenter, og å bruke og bidra til felles informasjonsressurser.
  • planlegge både den operative informasjonshåndteringen og forvaltningen av kunnskapen om hvordan informasjonshåndteringen er innrettet.
  • reflektere kritisk over sammenhengene mellom digitaliseringens strategiske og praktiske nivåer, og over metodenes og rammeverkenes egnethet som verktøy for analyse og kommunikasjon.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • være en aktiv og kompetent bidragsyter i informasjonsplanlegging for samhandlingsprosesser, i tverrfaglig samarbeid med interne og eksterne interessenter med ulik faglig bakgrunn.
  • være en tydelig talsperson for dokumentasjonsfaglige hensyn i komplekse samhandlingsprosesser.
  • utvikle samarbeid og felles forståelse mellom virksomheter som inngår i systematiske og forpliktende samhandlingsrelasjoner.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har ukentlig undervisning på campus. Undervisningen består av praktiske øvelser i å gjennomføre analyser, aktiv innhenting av informasjon og kunnskap om statlige og kommunale felleskomponenter og informasjonsressurser, studentpresentasjoner med øvelser i å «forhandle» en felles forståelse med andre aktører, samt forelesninger og selvstudier. Det gis løpende veiledning gruppevis, i forbindelse med de praktiske øvelsene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha to godkjente arbeidskrav. Lærer og studentene velger i fellesskap et case for analyse, som bør omfatte både samhandling mellom virksomheter og bruk av felleskomponenter/felles informasjonsressurser. Formålet med arbeidskravene er å øve på å utarbeide og kommunisere grunnlag for strategiske veivalg som har betydning for en virksomhet dokumentasjonsplanlegging.

  • Arbeidskrav 1: Studentgrupper med ca. 3-5 deltakere leverer felles skriftlig analyse av det valgte caset. Omfanget skal være to til fire arkitekturskisser, og et 2-3 siders refleksjonsnotat. Arbeidskravet kan og bør ta utgangspunkt i de øvingsoppgavene studentene har jobbet med tidligere i semesteret, men grunnlaget for godkjenning av arbeidskravet er kvaliteten på den samlede, innleverte analysen.
  • Arbeidskrav 2: Muntlig rollespill, en student skal forklare og motivere forslag basert på en utvalgt del av arbeidskrav 1. Øvrige studenter og lærer har roller som «teknologer», «jurister» eller «saksbehandlere» som har et annet faglig ståsted og forsvarer andre hensyn. Ca. 15 minutter for hver student som skal forklare og motivere forslaget.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 10 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Studentens egne figurer og skisser kan utgjøre inntil 3 sider av det samlede omfanget på 12 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.