EPN-V2

MBIB4860 Forskningsdatahåndtering Emneplan

Engelsk emnenavn
Research data management
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet tar for seg teoretiske og praktiske sider ved forskningsdatahåndtering. Utgangspunktet er forskningsdatalivssyklusen og hvordan forskningsdata håndteres fra starten på et prosjekt til ferdigstillelse og bevaring av data for potensiell gjenbruk. Temaer som gjennomgås er blant annet datahåndteringsplaner, FAIR-prinsippene, metadatastandarder, lisensiering og opphavsrett, datakuratering med data-rensing, standardisering, metadatabeskrivelse og formatering, og analyse og håndtering av filformater og versjonskontroll.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • inngående kunnskap i forsker- og forskerstøtterollen i de forskjellige fasene av forskningsdatahåndteringsprosessen.
    • avansert kunnskap om utforming av datahåndteringsplaner.
    • avansert teoretisk og teknologisk kompetanse for forskningsdatakuratering.
    • inngående kunnskaper om standarder for beskrivelse, bevaring og gjenfinning av forskningsdata.

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • kritisk vurdere og veilede i utformingen av datahåndteringsplaner.
    • selvstendig gjennomføre en datakvalitetsanalyse.
    • dokumentere relevante metoder for håndtering og bevaring av forskningsdata.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Har avansert kunnskap i forskningsdatakretsløpet.
    • Kan formidle kunnskap rundt forskningsdatakretsløpet og bidra til nytenking rundt forskningsstøttefunksjoner.
    • Kan arbeide som forskerstøtte i alle faser av forskningsdatahåndteringsprosessen fra planlegging til databevaring.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen skjer i form av tre todagers samlinger, med en teoretisk og en praktisk dag per samling. I hver samling inngår forelesninger og praktiske arbeidsoppgaver knyttet til forskningsdatakretsløpet og tre komponenter som inngår i en mappe:

    1. En del organisert rundt utviklingen av en datahåndteringsplan knyttet opp mot et realistisk forskningsdatasett
    2. En del som er rettet mot kurateringen av forskningsdatasettet
    3. En del der formålet er å lage en plan for langsiktig bevaring og formidling av forskningsdata

    Undervisningen vil foregå fysisk på campus og ta for seg de tre innholdskomponentene i mappa i kronologisk rekkefølge. Studenter får tilbud om tilbakemelding på delene i undervisningen. Studenter som ikke møter til undervisning mister muligheten til å få tilbakemelding.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell mappe på 10-12 sider bestående av fire deler for en bestemt case.

    • Datahåndteringsplan 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
    • Dokumentasjon av kuratering 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
    • Bevaringsplan 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
    • Refleksjonsnotat 2-3 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    Mappen vurderes som en helhet uten delkarakterer. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.