EPN-V2

MBIB4720 Scientific theories and methods II Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapelig teori og metode II
Study programme
Master Programme in archival, library and information sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Dette emnet er det andre av to obligatoriske metodeemner. Dette emne gir en introduksjon til planlegging og gjennomføring av større forskningsprosjekter, og har i tillegg fokus på teoretiske og metodiske valg i forskningsprosessen så som utvalg og innsamling av data, og analyse og tolkning av materialet.

Dette emnet er koblet tett til masteroppgaveemnet da studenten(e) gjør fremlegg av eget arbeid ved metodeseminar i relasjon til masteroppgaven. Begge de obligatoriske metodeemne har som samlet formål å kvalifisere studenten til det avsluttende arbeidet med masteroppgaven.

Undervisningsspråk er norsk

Recommended preliminary courses

Faget skal gi kompetanse innen den valgte fordypningen, som del av arbeidet med å skape en skole for alle. Videre skal faget bidra til at studenten utvikler bred oversikt over aktuell kunnskap, forskning og posisjoner innen kunnskapsfeltet som grunnlag for arbeid med masteroppgaven.

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om hvordan inkludering og spesialpedagogiske prinsipper bidrar til økt opplæringstilpasning og opplæringskvalitet for alle elever
  • har omfattende kunnskap om det spesialpedagogiske fagfeltet og spesialpedagogiske hjelpe- og støttesystemer, herunder også kunnskap om foreldresamarbeid, samt interprofesjonelt samarbeid
  • har inngående kunnskaper om profesjonsetiske verdivalg
  • har avansert kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, teori og aktuell forskning innen det spesialpedagogiske fagfeltet
  • har avansert kunnskap om å analysere behov for endring og utvikling, initiere lokalt utviklingsarbeid og bidra til kunnskapsutvikling og kunnskapsspredning

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger og dilemma basert på fagets verdigrunnlag og egenart
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal pedagogisk - spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av opplæringen
  • kan anvende lærings- og mestringsstrategier slik at elevene gis anledning til å reflektere over og styrke egen utvikling og læring
  • kan vurdere og kritisk ta i bruk kartleggings- og testmateriell relatert til elevers språkutvikling - lesing, skriving og regning
  • kan veilede og rådgi ved spesialpedagogiske spørsmål og problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over profesjonsetiske og spesialpedagogiske problemstillinger
  • kan analysere, vurdere og håndtere selvstendig faglige og etiske problemstillinger for å fremme en inkluderende skole
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som fremmer pedagogisk og spesialpedagogisk nytenkning

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • teoretisk og praktisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering.
  • inngående kunnskap om ulike relevante teorier og metoder for innsamling, analyse og tolkning av et materiale innenfor forskningsprosjektets fagområde.
  • inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet.

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk vurdere relevante metoder for datainnsamling og -analyse, og kombinasjoner av disse til bruk i masteroppgaven og forskningsprojekter generelt.
  • selvstendig planlegge og utforme et forskningsprosjekt.
  • anvende relevante metoder for innsamling og analyse.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg.
  • identifisere og anvende relevante metoder, og kombinasjoner av disse mht. datainnsamling og -analyse.
  • skriftlig og muntlig presentere og redegjøre for valg av metoder til datainnsamling- og -analyse, og dele sine refleksjoner angående forskningsmessige bidrag.

Teaching and learning methods

Undervisningen gjennomføres som ukentlig undervisning, som finner sted ved fysisk fremmøte på campus.

Undervisningen foregår f.eks. via forelesninger, studentpresentasjoner, seminarer og selvstudium. Oppfølging gis underveis og i forbindelse med veiledning.

Emnet består av innledende fellesundervisning, deretter velger studenten ett av tre seminarer med fokus på analysemetode. I tillegg avholdes et felles seminar med framlegg av metodebruk i relasjon til masteroppgaven.

Studenten får veiledning og oppfølgning via tilbakemelding på mappenotater og deltagelse i metodeseminar.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav: Tilstedeværelse på metodeseminar samt fremlegg (ca. 20 min.) av eget arbeid om metode i relasjon til masteroppgave.

I forkant av seminaret skal det innleveres en seminartekst på 5 sider som gir grunnlag for presentasjonen.

Formålet med arbeidskrav er at studenten skal identifisere og diskutere hensiktsmessig metode innenfor masteroppgavetemaet. Seminaret er også en anledning til muntlig fremleggelse av masterprosjektet innen muntlig forsvar av masteroppgaven, samt en mulighet for tilbakemelding fra øvrige veiledere og studenter i tillegg til egen veileder.

Dersom den muntlige fremleggelsen ikke kan gjennomføres til oppsatt tidspunkt, eller ikke blir godkjent, kan studenten alternativt levere skriftlige tilbakemeldinger på seminartekst på ca. ½- 1 side til hver student som fremlegger samme dag. I tillegg skal det leveres en seminartekst på 5 sider innen angitt frist.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av emneansvarlig før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Assessment

Eksamen i emnet er en individuell mappe som består av to deler:

1) Et refleksjonsnotat med utgangspunkt i fellesundervisning med et omfang på max 5 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

2) Et refleksjonsnotat med utgangspunkt i seminarundervisning med et omfang på max 5 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Det gis ikke delkarakterer, men en samlet karakter på mappen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Mapperefleksjonsnotater kan skrives på norsk eller engelsk.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.