EPN-V2

MBIB4720 Vitenskapelig teori og metode II Emneplan

Engelsk emnenavn
Scientific theories and methods II
Studieprogram
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet er det andre av to obligatoriske metodeemner. Dette emne gir en introduksjon til planlegging og gjennomføring av større forskningsprosjekter, og har i tillegg fokus på teoretiske og metodiske valg i forskningsprosessen så som utvalg og innsamling av data, og analyse og tolkning av materialet.

Dette emnet er koblet tett til masteroppgaveemnet da studenten(e) gjør fremlegg av eget arbeid ved metodeseminar i relasjon til masteroppgaven. Begge de obligatoriske metodeemne har som samlet formål å kvalifisere studenten til det avsluttende arbeidet med masteroppgaven.

Undervisningsspråk er norsk

Anbefalte forkunnskaper

MBIB4710 Vitenskapelig teori og metode I.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • teoretisk og praktisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering.
  • inngående kunnskap om ulike relevante teorier og metoder for innsamling, analyse og tolkning av et materiale innenfor forskningsprosjektets fagområde.
  • inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet.

Ferdigheter

Studenten kan

  • kritisk vurdere relevante metoder for datainnsamling og -analyse, og kombinasjoner av disse til bruk i masteroppgaven og forskningsprojekter generelt.
  • selvstendig planlegge og utforme et forskningsprosjekt.
  • anvende relevante metoder for innsamling og analyse.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • identifisere og formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg.
  • identifisere og anvende relevante metoder, og kombinasjoner av disse mht. datainnsamling og -analyse.
  • skriftlig og muntlig presentere og redegjøre for valg av metoder til datainnsamling- og -analyse, og dele sine refleksjoner angående forskningsmessige bidrag.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres som ukentlig undervisning, som finner sted ved fysisk fremmøte på campus.

Undervisningen foregår f.eks. via forelesninger, studentpresentasjoner, seminarer og selvstudium. Oppfølging gis underveis og i forbindelse med veiledning.

Emnet består av innledende fellesundervisning, deretter velger studenten ett av tre seminarer med fokus på analysemetode. I tillegg avholdes et felles seminar med framlegg av metodebruk i relasjon til masteroppgaven.

Studenten får veiledning og oppfølgning via tilbakemelding på mappenotater og deltagelse i metodeseminar.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav: Tilstedeværelse på metodeseminar samt fremlegg (ca. 20 min.) av eget arbeid om metode i relasjon til masteroppgave.

I forkant av seminaret skal det innleveres en seminartekst på 5 sider som gir grunnlag for presentasjonen.

Formålet med arbeidskrav er at studenten skal identifisere og diskutere hensiktsmessig metode innenfor masteroppgavetemaet. Seminaret er også en anledning til muntlig fremleggelse av masterprosjektet innen muntlig forsvar av masteroppgaven, samt en mulighet for tilbakemelding fra øvrige veiledere og studenter i tillegg til egen veileder.

Dersom den muntlige fremleggelsen ikke kan gjennomføres til oppsatt tidspunkt, eller ikke blir godkjent, kan studenten alternativt levere skriftlige tilbakemeldinger på seminartekst på ca. ½- 1 side til hver student som fremlegger samme dag. I tillegg skal det leveres en seminartekst på 5 sider innen angitt frist.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av emneansvarlig før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell mappe som består av to deler:

1) Et refleksjonsnotat med utgangspunkt i fellesundervisning med et omfang på max 5 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

2) Et refleksjonsnotat med utgangspunkt i seminarundervisning med et omfang på max 5 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Det gis ikke delkarakterer, men en samlet karakter på mappen. Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Mapperefleksjonsnotater kan skrives på norsk eller engelsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.