Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4720 Vitenskapelig teori og metode II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Scientific theories and methods II
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
I dette emnet er det barnet og barnehagens hverdagsliv som står i sentrum. Studentene skal undersøke og utvikle pedagogiske tankesett og praksiser i møte med barnets mangfoldige uttrykksformer. Forståelse av samspillet mellom lek og læring, kunst og kultur vil bli utforsket. I den nordiske barnehagetradisjonen står leken sentralt og preger hvordan barnehagens personale forholder seg til omsorg, læring, danning og barnas allsidige utvikling. Kropp, følelser, sanser, relasjoner, materialitet, omgivelser og tid er avgjørende i barns liv. I emnet belyses den estetiske dimensjonens betydning for arbeidet med kvalitet i barnehagen.
Kompleksiteten i barnehagens hverdagsliv krever kritisk tenkning og bred profesjonskompetanse. Hvordan kunnskap og verdier fortolkes og forvaltes, påvirker barns erfaringer, trivsel og livskvalitet i barnehagen. I dette emnet er det en målsetting å skape gode refleksjonsarenaer og varierte arbeidsformer som grunnlag for økt innsikt i hverdagslivet i barnehagen. Emnet styrker også grunnlaget for senere forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagens hverdagsliv.
-
Anbefalte forkunnskaper
MBIB4710 Vitenskapelig teori og metode I.
-
Forkunnskapskrav
Arbeidsformene er varierte, og i tråd med emnets innhold. Undervisningen gjennomføres som en veksling mellom forelesninger, diskusjoner, praktiske arbeidsoppgaver, studentpresentasjoner og ekskursjoner. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser, både i og mellom samlingene. Mellom samlingene foregår kommunikasjon med andre studenter og lærere via universitetets digitale læringsplattform eller andre egnede medier. Arbeidet mellom samlingene vil primært innebære litteraturstudier og arbeid med oppgaver (arbeidskrav) og eksamen, men kan også dreie seg om å gjøre observasjoner, forberede presentasjoner eller utvikling av selvvalgte ferdighetsområder knyttet til barnehagens hverdagsliv.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- teoretisk og praktisk kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering.
- inngående kunnskap om ulike relevante teorier og metoder for innsamling, analyse og tolkning av et materiale innenfor forskningsprosjektets fagområde.
- inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet.
Ferdigheter
Studenten kan
- kritisk vurdere relevante metoder for datainnsamling og -analyse, og kombinasjoner av disse til bruk i masteroppgaven og forskningsprojekter generelt.
- selvstendig planlegge og utforme et forskningsprosjekt.
- anvende relevante metoder for innsamling og analyse.
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere og formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg.
- identifisere og anvende relevante metoder, og kombinasjoner av disse mht. datainnsamling og -analyse.
- skriftlig og muntlig presentere og redegjøre for valg av metoder til datainnsamling- og -analyse, og dele sine refleksjoner angående forskningsmessige bidrag.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell muntlig eksamen basert på materiale fra arbeidskravene, omfang om lag 30 minutter.
Studenten formulerer selv en eksamensoppgave som skal være godkjent av faglærer senest 30 dager før eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Godkjent eksamensoppgave fra første forsøk beholdes i nytt forsøk. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Materialer fra arbeidskravene.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes en intern og ekstern sensor.
-
Vurderingsuttrykk
- Perspektiver på lek og estetikk i barnehagens hverdagsliv
- Pedagogiske overveielser og praksiser - normative, kritiske og refleksive perspektiver
- Barns uttrykksformer
- Omsorg, trivsel og livskvalitet i barnehagen
- Tid, rom og materialitet
- Barnehagelærerens roller i hverdagen
- Kompleksitet i barnehagehverdagen
- Kreativitet og improvisasjon i barnehagen
- Ulike innganger til estetisk tenkning
- Litteratur og fortelling i barnehagens hverdagsliv
- Et helhetlig læringsbegrep
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.