EPN-V2

MBIB4710 Vitenskapelig teori og metode I Emneplan

Engelsk emnenavn
Scientific theories and methods I
Studieprogram
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet er det første av to obligatoriske metodeemner. I dette emnet introduseres vitenskapsteori, forskningsetikk, forskningsprosessen samt et utvalg av kvantitative og kvalitative metoder med vekt på datainnsamling. Formålet med emnet er å kvalifisere studentene til å kunne lese og forstå forskning, å kunne argumentere for valg av relevante metoder og teorier og kunne gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt.

Sammen med emnet Vitenskapelig teori og metode II utgjør dette emnet fundamentet for masterprogrammets metodeundervisning.

Undervisningsspråk er norsk

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • Inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt.
  • spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning.
  • spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling av forskningsdata.

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.
  • gjøre kvalifiserte valg av forskningsmetodologi for egen forskning, og evaluere andres valg av metodologi.
  • anvende kvalitativ eller kvantitativ metode der metodevalg henger godt sammen med forskningsspørsmål / hypoteser.
  • forstå og anvende forskningsetiske prinsipper i praksis.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • drøfte kriterier for forskningskvalitet både skriftlig og muntlig.
  • kan selvstendig utforme et forskningsprosjekt og dele sine refleksjoner både skriftlig og muntlig.
  • kan tolke, formidle og drøfte resultater av vitenskapelige undersøkelser.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen gjennomføres som ukentlig undervisning som finner sted ved fysisk fremmøte på campus.

Undervisningen foregår f.eks. via forelesninger, studentpresentasjoner, seminarer og selvstudium. Oppfølging gis underveis og i forbindelse med veiledning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet

Vurdering og eksamen

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 12-14 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Studenten skriver en semesteroppgave der det velges ut to artikler som tar for seg en felles tematikk, men med forskjellige vitenskapsteoretiske og metodologiske utgangspunkter. Vurder og diskuter de ulike metodevalgene og implikasjoner de har for hvordan studiene utføres.

Semesteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.