Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4800 Arkiv, dokumentasjon og den digitale transformasjonen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Archives, records and the digital transformation
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
-
Innledning
Studenten må være tatt opp på studiet.
-
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive utviklingen av vernepleie som egen profesjon
- kan gjøre rede for vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner
- kan gjøre rede for funksjonshemmedes rettigheter og sentral lovgivning for vernepleierens profesjonsutøvelse
- kan gjøre rede for FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne
- kan beskrive sentrale etiske teorier og kjerneverdier for miljøterapeutisk arbeid
- kan gjøre rede for inkludering, likestilling og ikke-diskriminering for å sikre likeverdige tjenester for alle
- kan beskrive sentrale ferdigheter innen kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og hvordan språk og kultur påvirker dette
- kan gjøre rede for retningslinjer for å forebygge risiko og truende hendelser, inkludert seksuelle overgrep
- kan gjøre rede for vernepleierens arbeidsmodell
- kan beskrive de mest vanlige diagnoser og syndromer som profesjonen møter på
- kan gjøre rede for de vanligste konsekvensene av utviklingshemming og diagnoesr i dagliglivet
- kan beskrive sentrale relasjonelle ferdigheter for vernepleierens yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan vise relasjonelle ferdigheter i gruppe som fremmer samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og reflektere over relevante faglige og etiske utfordringer i vernepleierens yrkesutøvelse
-
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive oppbygning av atomer og molekyler
- gjøre rede for periodesystemet
- forstå kjemiske likninger og støkiometri
- forklare fysiske egenskaper ved gasser
- forklare kjemisk binding og molekylstruktur i faste stoff (metaller, halvledere, polymere, krystallinske stoff)
- definere termodynamikkens 1., 2. og 3. lov
- definere energibegreper, indre energi, entalpi, entropi og Gibbs energi
- forstå kjemisk likevekt (gasslikevekter, fellingsreaksjoner, syre-base likevekter)
- forklare elektrokjemi (galvaniske celler, korrosjon, batterier og elektrolyseceller)
- kjenne til miljøaspekter (ressursbruk, utslipp, avfall m.m.)
- kjenne til livsløpsvurderinger (LCA) og miljømerker (EPD, ECO product)
- kjenne til standarder for miljøarbeid
Ferdigheter
Studenten kan
- utføre enkle kjemiske beregninger innen støkiometri
- utføre beregninger med tilstandslikningen for ideelle gasser
- utføre energiberegninger med indre energi, entalpi, entropi og Gibbs energi
- utføre enkle beregninger av reaktanter og produkter tilstede i en kjemisk likevekt
- utføre enkle kjemiske beregninger innen elektrokjemi, som beregning av cellepotensial
- forutse uheldige sammenkoplinger som fører til korrosjon
- beskrive miljøaspekter
- anvende LCA betraktninger på et gitt produkt
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere med kjemikere om temaer knyttet til kjemi og miljø
- søke etter og forstå faglitteratur om emnet
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen gjennomføres som ukentlig undervisning som finner sted ved fysisk fremmøte på campus.
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, seminarer og studentpresentasjoner, samt selvstudier. Studentene forutsettes møte opp forberedte til undervisning og aktivt delta i gruppe- og plenumsdiskusjoner.
Oppfølging og veiledning gis underveis i forbindelse med seminarer.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
-
Vurdering og eksamen
Alle trykte og skrevne hjelpemiddler er tillatt.
Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas
-
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
-
Vurderingsuttrykk
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
-
Sensorordning
Universitetslektor Bente Hellum