Programplaner og emneplaner - Student
MBIB5910 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 40.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 40 studiepoeng og skrives innenfor masterprogrammets faglige profil. Studenten velger selv relevant tema og problemstilling. I arbeidet med masteroppgaven skal studentene videreføre den kompetansen studentene har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise selvstendighet, forståelse, modning og refleksjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Alle emner som inngår i mastergraden, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Minst 60 studiepoeng må være fullført og bestått før avtale om veiledning av masteroppgaven og deltakelse på avhandlingsseminar igangsettes.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap.
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven.
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning.
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling.
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper.
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene.
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt.
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert.
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk.
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter.
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Fagfordypningen i matematikk og matematikkdidaktikk består av to emner à 15 studiepoeng. Emnene er Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 1 og Fagfordypning i matematikk og matematikkdidaktikk 2.
Undervisningen er forskningsbasert i betydningen at den og pensum er oppdatert på nyere forskning, og at den som underviser har forskningserfaring fra emnet eller relaterte emner. Studiet behandler matematikk sett i sammenheng med undervisning og omhandler temaer som læring, undervisning og formidling av matematikk på ulike nivåer i utdanningssystemet. Gjennom studiet vil studentene utvikle gode kunnskaper i/om matematikk både som vitenskapsfag og som skolefag. De vil også utvikle gode kunnskaper om hvordan barn og unge lærer matematikk, og om hvordan de som lærere skal kunne arbeide med elever på ulike måter slik at matematikklæring kan skje.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se opptakskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om teorier og metoder innenfor forskning i matematikkdidaktikk
- har kunnskap hvilken rolle matematikken spiller i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan håndtere spørsmål knyttet til skolefaget matematikk på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle forskningsbasert kunnskap om matematikkdidaktikk skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnene krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.
Vurderingsuttrykk
Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten skal individuelt eller i gruppe minst tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff (del av pensum), tidsramme om lag 20 minutter per gang.
- De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
Sensorordning
Eksamen består av en individuell, muntlig eksamen på ca. 40 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.