Programplaner og emneplaner - Student
MBIB5910 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master Thesis
- Studieprogram
-
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 40.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 40 studiepoeng og skrives innenfor masterprogrammets faglige profil. Studenten velger selv relevant tema og problemstilling. I arbeidet med masteroppgaven skal studentene videreføre den kompetansen studentene har tilegnet seg gjennom de øvrige delene av studiet. Masteroppgaven skal vise selvstendighet, forståelse, modning og refleksjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Alle emner som inngår i mastergraden, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur.
Minst 60 studiepoeng må være fullført og bestått før avtale om veiledning av masteroppgaven og deltakelse på avhandlingsseminar igangsettes.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap.
- inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven.
- inngående kunnskap, og anvendelse av akademiske krav for analyse og skriftlig produksjon.
Ferdigheter
Studenten kan
- avgrense et større tema eller fenomen og gjøre det til gjenstand for forskning.
- velge og ta i bruk en eller flere metoder for å utforske masteroppgavens problemstilling.
- analysere et datamateriale ved bruk av teoretiske perspektiver og begreper.
- gjennomføre en systematisk og kritisk analyse, anvende sentrale forskningsprinsipper og gi en klar akademisk framstilling av resultatene.
- vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt.
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese forskningslitteratur kritisk og reflektert.
- vurdere problemstillinger knyttet til fag-, yrkes- og forskningsetikk.
- anvende forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter.
- formidle kunnskap og egne forskningsresultater skriftlig og muntlig.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidet med masteroppgaven innledes med et seminar der mulige temaer for masteroppgaven diskuteres og ønske om veileder drøftes. I tillegg arrangeres det to temaspesifikke avhandlingsseminarer der studentene legger frem deler av oppgaven, og får kommentarer og tilbakemeldinger fra lærere og opponenter (ett i høstsemesteret og ett i vårsemesteret). Seminarene finner sted ved fysisk fremmøte på campus.
Det gis tilbud om 10 timer veiledning pr. masteroppgave. I tillegg får studenten(e) veiledning i forbindelse med masteroppgaveseminarene. En veiledningsavtale mellom student og veileder skal senest være inngått før første materoppgaveseminar.
Studenten mottar veiledning og oppfølgning ved veiledningsmøter med tildelt veileder og i forbindelse med avhandlingsseminarer.
Dersom tidligere innlevert arbeid inngår i masteroppgaven, er det viktig å være bevisst på eventuell risiko for selvplagiering. Vi minner om viktigheten av å sette seg inn i reglement om gjenbruk av eget arbeid. Mer detaljert informasjon vil du finne i canvas.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente individuelt arbeidskrav:
- Tilstedeværelse samt fremlegg av eget arbeid ved de to temaspesifikke masteroppgaveseminarene, som hver er over to dager. I forkant av seminarene skal det innleveres en seminartekst på 5-8 sider som gir grunnlag for presentasjonen. Omfang på fremlegg av masteroppgavens problemstilling/tema er 15 minutter pr. oppgave.
Dersom den muntlige fremleggelsen ikke kan gjennomføres til oppsatt tidspunkt, eller ikke blir godkjent, kan studenten alternativt levere skriftlige tilbakemeldinger på seminartekst på ca. ½- 1 side til hver student som fremlegger samme dag. I tillegg skal det leveres en seminartekst på 5-8 sider innen angitt frist.
Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Formålet med arbeidskravet er å gi anledning til muntlig fremleggelse av masterprosjektet innen muntlig forsvar av masteroppgaven, samt gi mulighet for tilbakemelding fra øvrige veiledere og studenter i tillegg til egen veileder.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler: masteroppgaven og individuell muntlig eksamen.
Masteroppgaven kan leveres enten individuelt eller i grupper bestående av to studenter.
Individuelle masteroppgaver skal ha et omfang på 60-80 sider, og masteroppgave skrevet av to studenter skal ha omfang på 70-90 sider. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg er ikke inkludert.
Masteroppgaven leveres inn i digital form (pdf-format). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5
Den individuelle muntlige eksamen gir anledning for justering av karakteren på masteroppgaven opp eller ned én karakter. Den endelige karakteren inngår på vitnemålet.
Masteroppgaven må være bestått før studenten (e) kan fremstille seg for muntlig eksamen, og muntlig eksamen varer en time.
En student kan levere ny eller revidert masteroppgave én gang dersom masteroppgaven ikke er bestått. Studenten har rett til én ekstra veiledningstime før ny innlevering. En student kan ikke levere en ny masteroppgave i samme studieprogram dersom masteroppgaven er vurdert til bestått.
Ved eventuell klage på karakter blir ny kommisjon nedsatt for å vurdere oppgaven. Dersom karakteren blir endret vil ny muntlig eksamen bli avholdt.
Masteroppgaven kan leveres på norsk eller engelsk, og studenten velger selv språk for muntlig eksamen (norsk eller engelsk).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle oppgavene.