Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4850 Reviewing literature with AI and advanced information retrieval Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Reviewing literature with AI and advanced information retrieval
- Studieprogram
-
Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
I arbeidet med emnet skal studentene benytte sine yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske kompetanse til å gjennomføre pedagogisk praksis og bacheloroppgave knyttet til yrkesopplæring og/eller arbeidsliv innenfor restaurant- og matfagene. Sentrale emner er:
- Forskningsprosess knyttet til utvikling av datainnsamlingsverktøy, datainnsamling, dataanalyse, presentasjon av resultater og diskusjon i en bacheloroppgave.
- Selvvalgt litteraturstudier knyttet til faginnholdet i bacheloroppgaven
- Lovverk og styringsdokumenter knyttet til vurdering
- Planlegging og gjennomføring av vurdering for- og av læring
- Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
Praksis
Yrkespraksis. Studentene gjennomfører 10 dagers yrkespraksis knyttet til gjennomføring av bacheloroppgaven.
Pedagogisk praksis. Studentene gjennomfører 15 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.
Forkunnskapskrav
None.
Læringsutbytte
The student should have the following learning outcomes upon successful completion of the course: Knowledge
The student has
- advanced knowledge of methodological approaches to the development of various types of literature reviews.
- in-depth knowledge of how advancements in AI enable new forms of professional search, processing, and analysis of collected information.
Skills
The student can
- apply relevant tools to automate various processes within the development of literature reviews.
- document and communicate the results of a literature review.
- carry out independent, limited research or development projects under supervision and in accordance with current standards of research ethics.
Generel competence
The student can
- critically evaluate various implications of using AI-based technologies.
- understand and communicate the challenges associated with different types of literature reviews and meta-analysis.
Arbeids- og undervisningsformer
The course is organized as a weekly seminar series on campus. Some weeks will be dedicated to practical workshops where specific tools are applied. Throughout the seminars, students will individually develop a literature review on a chosen topic, using experimental applications of various tools and technologies. The course is structured around three main components where students document:
- a relevant search strategy
- work involving processing data from searches
- an analysis of the processed search results
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
No coursework requirements or compulsory activities.
Vurdering og eksamen
The exam in the course is an individual portfolio containing two works:
1) A reflection paper with a scope of 5 pages +/- 10%.
2) Documentation of the literature review that has been developed throughout the course with a scope of 8 to 10 pages.
Font and font size: Arial / Calibri 12 points. Line spacing: 1,5.
In the event of a fail grade, all parts of the portfolio must be resubmitted. Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the portfolio for assessment.
Hjelpemidler ved eksamen
All aids are permitted, as long as the student complies with the rules for source referencing.
Vurderingsuttrykk
Grading scale A-F.
Sensorordning
All term papers are assessed by one internal and one external examiner.