EPN-V2

Bachelorstudium i økonomi og administrasjon Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk

Innledning

  • Godkjent av prodekan for studier LUI 21.04.2017
  • Siste endringer godkjent av Utdanningsutvalget LUI 05.02.2018
  • Revisjon godkjent av prodekan for studier LUI 18.12.2020
  • Redaksjonel endring på emne 6100, 14.04.2023

Målgruppe

Økende globalisering av arbeidsmarkedet og raske samfunnsendringer gjør at det blir stadig viktigere med internasjonal profesjonell erfaring, fag-, språk- og kulturkunnskap. Internasjonalisering styrker fagmiljøet og fremmer studiekvaliteten gjennom internasjonalt forskningssamarbeid, mobilitet av studenter og ansatte samt ved å belyse internasjonale perspektiver og utfordringer i undervisningen.

I dette masterprogrammet vil studentene få tilgang til fagterminologi på engelsk gjennom bruk av engelsk pensum, både i form av fagbøker og internasjonal forskningslitteratur. Enkelte emner vil i sin helhet gjennomføres på engelsk og programmet vil benytte forelesere og gjesteforelesere med internasjonal erfaring.

De ansattes faglige nettverk, forskningssamarbeid og samarbeid med kollegaer i andre land bidrar til internasjonaliseringen. Programmet er representert i internasjonale nettverk.

Emner som er tilrettelagt for innreisende studenterFølgende emner er tilrettelagt for innreisende studenter:

  • HETEK4000 Samspill i helse og teknologi (HØST)
  • HETEK4100 Vitenskapsteori, etikk og vitenskapelig metode (HØST)
  • HETEK4300 Bakteriologi og antimikrobiell resistens (HØST)
  • MARAD4300 Medisinsk bruk av stråling (HØST)
  • MAATH4100 Kunnskapsgrunnlaget i assisterende teknologi i helse (HØST)
  • HETEK4200 Monitorering, aktivitets- og bevegelsesanalyse (HØST)
  • HETEK4400 Digital helse og hjemmeoppfølging (HØST)
  • MABIO4600 Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring (VÅR)

Emner fra HETEK kan kombineres med emner fra andre masterprogrammer ved OsloMet som er tilrettelagt for innreisende studenter.

Tilrettelegging for utreisende studenterStudenter på spesialiseringen i biomedisin som ønsker å avlegge emner ved læresteder i utlandet som del av mastergraden, drar normalt på utveksling i sitt 3. semester. Det tilrettelegges for at studenter som reiser på utveksling kan skrive masteroppgave på 30 studiepoeng etter utvekslingsoppholdet. Studentene er selv ansvarlig for å finne relevante emner ved partnerinstitusjonen og må søke om forhåndsgodkjenning av disse. Internasjonal koordinator kan bidra med veiledning ved emnevalg.

MasterprosjektetStudenter på spesialiseringene i assisterende teknologi i helse, biomedisin og radiografi har mulighet til å gjennomføre hele eller deler av masterprosjektet ved læresteder eller forskningsgrupper i utlandet, og eventuelt kombinere dette med et valgfritt emne (10 studiepoeng). Tilsvarende kan det være mulig for innreisende studenter å gjennomføre sin masteroppgave ved OsloMet. Inn- og utveksling i forbindelse med masterprosjekter vil være avhengig av tilgjengelige relevante oppgaver og veilederkapasitet. Studentene kan velge om de vil skrive sin masteroppgave på engelsk eller norsk. Studenter som reiser ut, må skrive masteroppgaven på engelsk dersom utvekslingsoppholdet er utenfor Skandinavia.

For øvrig vises det til kriterier for studentutveksling og informasjon om utenlandsopphold.

Opptakskrav

I studiet benyttes ulike vurderingsformer som er tilpasset læringsutbyttene i de ulike emnene. Vurderingsformene skal både understøtte læringen og dokumentere studentenes kompetansenivå med utgangspunkt i forventet læringsutbytte.

Vurderingsformene som brukes i emnene er beskrevet i hver enkelt emneplan. Alle avlagte emner vil framkomme på vitnemålet, samt tittelen på studentens masteroppgave.

I dette studiet brukes i hovedsak følgende vurderingsformer:

HjemmeeksamenGår over en tidsbegrenset periode avslutningsvis i emnet, normalt med oppgitt problemstilling/oppgavesett dersom ikke annet er angitt i emneplanen.

ProsjekteksamenGår over hele eller store deler av emnet, normalt med egendefinert problemstilling dersom ikke annet er angitt i emneplanen.

Muntlig eksamenGjennomføres individuelt eller i gruppe. Kan være selvstendig vurdering eller justerende til annen eksamen.

Skriftlig eksamen under tilsynGjennomføres ved universitets eksamenslokaler over et gitt antall timer.

Kombinert eksamen/vurderingEksamensform som kombinerer skriftlig arbeid og muntlig presentasjon, hvor begge elementer teller i eksamensresultatet.

Vurderingene gjennomføres i henhold til lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

VurderingsuttrykkVurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsutbytte, og man vurderer i hvilken grad studenten har oppnådd det angitte læringsutbyttet. Vurderingsuttrykkene som brukes er Bestått-Ikke bestått eller gradert karakter A–F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er Ikke bestått. Ved gruppeeksamen får gruppen samme karakter.

Ny og utsatt eksamenNy og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppeeksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.

Klage på karakterSensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Det er ikke mulig å klage på sensur ved muntlig eksamen. Ved gruppeeksamen vil resultatet av klagen bare ha konsekvenser for den eller de som har klaget. Øvrige studenter i gruppen beholder sin opprinnelige karakter.

Karakteren på den skriftlige delen av masteroppgaven kan påklages. Hvis karakteren endres som følge av ny sensur, må studenten fremstille seg til ny muntlig eksaminasjon.

Læringsutbytte

The master's programme in International social welfare and health policy (MIS) is unique in its combination of social welfare and health policy studies. The MIS programme provides students with the knowledge and skills in social science theories as well as methods to analyse, develop and manage social and health policies at a high level.

  • Why do some countries have a higher share of the global burden of diseases than others?
  • How can we explain social inequalities in health within a country?
  • How are the changing power relations between international, national and local actors influencing the content and effectiveness of social and health policies?
  • Why do some countries have smaller socio-economic inequalities than others?
  • Why do some countries have higher employment rates among women than others?
  • Why are some welfare systems more successful in helping families at risk of poverty than others?
  • Why are there systematic and lasting differences in opportunities for persons with disabilities to exercise choice and autonomy between countries?
  • How does access to education and family planning influence the employment opportunities of young women today?
  • How does cross-national mobility and immigration influence access to social security and health services?
  • How can we investigate if social and health policies have the intended effects?

Answers to such questions are essential to ensure sustainable and inclusive societies. The questions are related to the organisation and content of social welfare and health policies.

Social change requires that professionals in the fields of social work, health and welfare continually develop their knowledge and skills. The Master's Degree Programme applies theoretical perspectives to these fields.

An increasingly globalized world requires the development of innovative social welfare and health policies. The two policy fields are interdependent. Both are also characterized by complex governance structures: Social welfare and health policies are shaped in a multi-actor setting involving different combinations of market actors, family, public agencies and non-profit NGOs. Additionally, the social welfare and health policies take place in a multilevel setting. Increasingly the social welfare and health policy depends on the working relations between supranational organisations, such as the UN and EU, national and local entities.

The MIS programme consists of 6 mandatory courses (60 ECTS), 3 elective courses (30 ECTS) and a master's thesis (30 ECTS). Elective courses allow students to pursue topics of special interest that may be relevant for both the master's thesis, as well as for future career possibilities.

All courses are taught in English, and the diploma will be issued in English for all successful candidates. Candidates will be awarded the title Master of Applied Social Sciences, programme option International Social Welfare and Health Policy.

The programme focuses upon general critical analytical skills with an understanding of the importance of gender, ethnicity, generation, and social class, living standards and living conditions. The programme option qualifies a graduate for:

  • positions in social and health services that require the knowledge and ability to undertake systematic documentation and evaluation of social and health service programmes, as well as the knowledge of international and comparative studies within health and social welfare.
  • positions in government agencies, non-governmental organisations or voluntary organisations engaged in international health and social welfare programmes and developmental assistance
  • research positions at lower levels in educational programmes for social or health workers, and social science positions dealing with social and health policy issues
  • PhD programmes in the fields of social welfare and health policy

Innhold og oppbygging

This programme is aimed at students who have a special interest in international efforts to develop social and health policies.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

2. studieår

3. semester

4. semester

3. studieår

Profil: Finans

5. semester

6. semester

Profil: Regnskap

5. semester

6. semester

Profil: Strategi og ledelse

5. semester

6. semester

Profil: Samfunnsøkonomi

5. semester

6. semester

Internasjonal utveksling

5. semester

6. semester

Arbeids- og undervisningsformer

A graduate who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

Upon completion of the degree the graduate has

  • advanced knowledge of research designs relevant to the investigate a particular research question
  • the ability to relate specific research questions to specific research methods
  • a high level of understanding of and ability to apply and evaluate basic theoretical and methodological frameworks in order to examine, explain and understand social and health phenomena
  • a broad understanding of global social and health problems, including current situations, trends, and challenges
  • in-depth knowledge of the fields of social and health care systems: their organisation, delivery, and financing
  • insight into cultural differences in social and health concepts and terminology

Skills

Upon completion of the degree the graduate is able to

  • analyse explicit and implicit knowledge in the fields of health policy and social welfare
  • conduct a systematic and critical analysis of a problem, apply core research principles and give a clear academic presentation of the results
  • identify dimensions and challenges in the current global health and welfare situation
  • critically assess the advantages and disadvantages of various social and health policy approaches
  • evaluate relevant research in terms of methodological quality and appropriateness
  • implement a range of data and literary sources for analysis

General competence

Upon completion of the degree the graduate has acquired

  • a high degree of intercultural competence, and increased understanding of international trends that affect health and social welfare
  • advanced knowledge of perspectives on social and health inequalities at a high academic level. The candidate is able to evaluate the impact of social and health policies, including how policies can contribute to (re)production or change in social inequalities
  • a high level of ethical reflection when assessing the development of social and health policies, as well as a broad and in-depth knowledge of ethical dilemmas in research

Internasjonalisering

In addition to the mandatory courses, each student is required to select three courses from the electives available in this programme option (total of 30 ECTS). Students in need of advice regarding these courses can ask the programme coordinator, course lecturers, or the administrator.

As an alternative to the elective courses provided in this programme description, students may select courses from other programme options within the Master's Programme at the Department of Social Work, Child Welfare and Social Policy. In addition, students may choose among courses offered at master's level at Oslo Metropolitan University (OsloMet), or institutions of higher learning in Norway outside of OsloMet, or one of our partner universities outside of Norway. Students can choose up to 30 ECTS from outside OsloMet. Norwegian-speaking students can also choose elective courses offered in Norwegian. All external courses must be approved by the programme coordinator in advance.

The master's thesis is an independent dissertation consisting of 30 study credits. Students ought to begin reflecting upon a research topic and methods for the thesis in the first semester. In the second semester, students will prepare a research proposal for the thesis. Students are encouraged to contact potential supervisors as early as possible. On the basis of the research topics chosen, students will be assigned a supervisor.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Dette studiet er utviklet for at ledere i private og offentlige bedrifter, virksomheter og organisasjoner skal gis muligheter til å forbedre sin kommunikative og relasjonelle kompetanse som grunnlag for en coachende lederstil. I studiet legges det vekt på det mellommenneskelige perspektivet i ledelse. Relasjonskompetanse og relasjonsledelse er sentrale elementer. Gjennom hele studiet utfordres studentene til systematisk og grundig refleksjon over sin rolle som leder. Studentenes individuelle kompetanseutvikling forankres i en verdibasert, etisk og praksisnær grunnholdning.

Coaching handler om å legge til rette for å frigjøre faglig og personlig potensiale hos andre, og bidra til bevegelse fra ord til handling. Ideen er at alle medarbeidere kan myndiggjøre seg selv og drive selvledelse.

Gjennom studiet legges det vekt på at den coachende leder bidrar til at medarbeidere, team og virksomheter kan videreutvikle sitt talent og realisere sine mål. Den coachende leders rolle er å bidra til å synliggjøre, sette ord på, reflektere over, anerkjenne og utfordre medarbeidernes personlige og faglige utvikling.

Studentene skal planlegge, gjennomføre, reflektere over og dokumentere faktiske tiltak på arbeidsplassen som bidrar til læring og vekst både som studenter og for dem som ledes. Studentene skal utvikle handlingskompetanse i å anvende strategier og verktøy kjent fra coachingfeltet og ledelsesfeltet. Studiet skal bidra til utvikling av ledere som har en relasjonsorientert og verdibasert lederstrategi og som er i stand til å utvikle og videreutvikle verdibaserte organisasjoner.

Med dagens krav til økt verdiskaping og stadige omstillinger, vil en coachende leder kunne bidra positivt både til organisasjonsutvikling og til godt arbeidsmiljø ved at medarbeidere verdsettes gjennom å bli sett, tatt på alvor og utfordret.

Vurdering og sensur

Målgruppen for studiet er ledere, eller ansatte som ønsker å bli ledere, i private, offentlige eller frivillige virksomheter, som ønsker å utvikle og forbedre sin kommunikative og relasjonelle kompetanse som grunnlag for en coachende lederstil. Studiet vil også være relevant for personer som arbeider med internopplæring, omstillingsprosesser, helse, miljø og sikkerhet (HMS) og inkluderende arbeidsliv, som f. eks. personalkonsulenter, kompetanseutviklere eller tillitsvalgte. Det er en fordel for best mulig læringsutbytte at studenten er i arbeid.