EPN-V2

ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar Emneplan

Engelsk emnenavn
Ethics, Sustainability and Social Responsibility
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i den profesjonelle beslutningstakerens dilemmaer konfrontert med handlingers konsekvenser for andre mennesker eller institusjoner, og andres forventninger til beslutningstakerens atferd. Emnet er bygget på kunnskaper om moralske, økonomiske og politiske verdier sett opp mot normative krav om profesjonalitet, samfunnsansvar og bærekraft, og skal gi ferdigheter og innsikt i hvordan personlig ansvar kan utøves.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sentrale begrep og teorier innen moralfilosofi (etikk), velferdsteori og rettsstatens rolle i demokratiske samfunn
  • kunnskap om samfunnsansvar, menneskerettigheter og bærekraft i privat og offentlig sektor og i internasjonalt samarbeid
  • kunnskap om interessentanalyse og sentrale teorier om bedriftens plass i samfunnet
  • kunnskap om lover, normer og praksis for næringsliv om markedsregulering, personvern m.v.
  • kunnskap om beslutningsansvar og profesjonsetikk for kandidater med økonomiske og administrative fag
  • innsikt i utfordringer knyttet til globalisering og ulikhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre situasjonsanalyser og kartlegge dilemmaer og beslutningsalternativer
  • identifisere og reflektere over moralske dilemma knyttet til individuelle og kollektive beslutninger
  • begrunne normative standpunkter i forhold til situasjonsbetingede fakta og etiske teorier, og ta standpunkt til verdispørsmål
  • gjennomføre interessentanalyser og vurdere samfunnsansvarets omfang for en virksomhet deskriptivt og normativt
  • reflektere over og anvende FNs bærekraftsmål på virksomheter og prosjekt
  • reflektere over profesjonsetikk og ansvar i forhold til etiske retningslinjer og lovgivning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • opptre ansvarsbevisst og selvstendig personlig, faglig og politisk i forhold til andre mennesker, bedrifter og samfunnsbærende institusjoner
  • begrunne valg og beslutninger og redegjøre for standpunkt til fakta og til verdispørsmål
  • være i stand til å innhente og ta i bruk ny kunnskap om beslutningers konsekvenser og revurdere sine standpunkter i lys av nye fakta eller nye dilemma
  • delta i åpen eller offentlig diskusjon om moralske og politiske dilemma, samfunnsansvar og bærekraft
  • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer, kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god profesjonsetikk

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet består av praksisstudier som bygger på kunnskap fra MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1. Studenten skal oppøve kliniske ferdigheter og vurderinger i forbindelse med jordmorvirksomhet i føde- og barselavdeling. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet gjennom fødselsforløpet og i barseltiden.

Emnet går over 13 uker inkludert introduksjon og etterarbeid. Innholdet vil variere med praksisstedets virksomhet til enhver tid og vil tilby varierte arenaer for praksis.

Emnet går samtidig med MAJOPRA2 over totalt 20 uker. Dette tilpasses det enkelte praksissted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Bestått emne MAJO4000 Jordmorfag - fødsel og familiedannelse 1.
  • Arbeidskrav i MAJO4100 Kvinnehelse- seksuell og reproduktiv helse og rettigheter må være godkjent.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i simulerte situasjoner.
  2. Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås.
  3. Skriftlig oppgave, individuell eller i gruppe på inntil tre studenter, på inntil 3000 ord.
  4. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner.
  5. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier.

Sensorordning

Vurderte praksisstudier, med midt- og sluttvurdering

Emneansvarlig

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte helsetjenestens organisering og akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder i tråd med nasjonale standarder, egenart og samfunnets utvikling
  • kan drøfte aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer som regulerer akuttsykepleierens arbeid
  • kan analysere og evaluere akuttsykepleierens profesjonelle identitetsdannelse, egenart, fagområdets historie og tradisjon
  • kan drøfte pasientens og pårørendes psykososiale behov, helsekompetanse og mestringsstrategier i et alders-, kjønns-, sosialt- og flerkulturelt perspektiv
  • kan drøfte prinsipper om personsentrert sykepleie og familiesentrert omsorg
  • kan vurdere ulike metoder for kommunikasjon med pasient og pårørende ved kritisk sykdom
  • kan analysere ulike systematiske kliniske undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for å identifisere pasientens ressurser, problemer og behov, og forverret tilstand
  • kan drøfte forebyggende, behandlende, lindrende og rehabiliterende akuttsykepleietiltak
  • kan drøfte helhetlige pasientforløp som gir trygge, virkningsfulle og samordnede tjenester
  • kan vurdere behandlingsbegrensninger og symptomlindring ved palliasjon
  • kan drøfte organdonasjon
  • kan drøfte etiske refleksjonsmodeller og analysere etiske problemstillinger ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde pasienter
  • kan drøfte kunnskap om ikke-tekniske ferdigheter, kommunikasjonsverktøy og hva som fremmer og hemmer tverrprofesjonell samhandling
  • kan drøfte pedagogiske prinsipper i undervisning og veiledning til kollegaer og studenter
  • kan drøfte pasientsikkerhetskultur, risikofaktorer i helsetjenesten, og tiltak for å fremme pasientsikkerhet
  • kan drøfte betydningen av språk- og kulturkompetanse, for å bidra til økt kvalitet og pasientsikkerhet
  • kan drøfte lover, forskrifter og prosedyrer som regulerer bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr i akuttmedisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan drøfte akuttsykepleierens rolle ved beredskaps- og krisehåndtering, ved store ulykker, pandemi, massetilstrømming, terror og i krigs- og katastrofeområder
  • kan vurdere ledelse, organisering og endringsprosesser av tverrprofesjonelle tjenester knyttet til pasienter og drift i akuttmottaket, samt kunne identifisere barrierer for effektivt samarbeid
  • kan drøfte forhold som fremmer og hemmer mestring og egenomsorg i sin utøvelse av akuttsykepleie
  • kan drøfte kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og selvstendig anvende relevant kunnskap innenfor fagområdet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kunnskapskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer inne akuttsykepleie
  • kan bruke relevante metoder for å innhente, systematisk vurdere og anvende kunnskap
  • kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
  • kan bruke relevante metoder for å planlegge et avgrenset forsknings- eller kvalitetsarbeid ved bruk av relevante teorier og metoder i tråd med forskningsetiske normer
  • kan analyserer og forholde seg kritisk til forsknings-, pasient- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av akuttsykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan kommunisere og fremme akuttsykepleierens profesjon og funksjonsområder i helsepolitiske og profesjonelle sammenhenger
  • kan identifisere og analysere hva som fremmer et godt arbeidsmiljø, mestring og egenomsorg i utøvelsen av akuttsykepleie
  • kan anvende og formidle kunnskapsbasert praksis for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitetsforbedring
  • kan bruke sin kunnskap om økonomiske og organisatoriske rammer for å sikre forsvarlig pasientbehandling
  • kan analysere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger
  • kan bidra til innovasjonsprosesser som gir tjenesteforbedring og sikrer faglig forsvarlig helsehjelp