Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK3000 International Economics Emneplan
- Engelsk emnenavn
- International Economics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonOslo Business School, Exchange ProgrammePublic Administration and Leadership, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
International Economics as a subject is concerned with effects of economic relations among nations. This is particularly relevant for small open economies like Norway. The first part of the course covers international trade theory. Why do nations trade, and what effects does this have on the domestic economy. Next, trade policy is analyzed. Why do some nations want to restrict the volume of trade, and what economic effects does this have on domestic efficiency and income distribution. Finally, the course will cover open economy macroeconomics, in particular stabilization policies under different exchange rate regimes.
Language of instruction is English.
Anbefalte forkunnskaper
Mária Magdolna Vida
Forkunnskapskrav
None
Læringsutbytte
Bilde og samfunn retter seg mot undervisning i design, kunst og mediefag i grunn- og videregående skole, slik det kommer fram i gjeldende læreplaner.
Emnet skal belyse hvordan man kan bruke bilder og digitale medieuttrykk som foto, video og illustrasjon til å formidle samfunnsaktuelle temaer og hvordan en kan bruke dramaturgiske og formale virkemidler til å nå en bestemt målgruppe. Her inngår også bruk av generativ tekst-til-bilde med kunstig intelligens.
Emnet gir en introduksjon til aktuelle digitale verktøy for produksjon av ulike medieuttrykk. Kunstig intelligens, programmering og ny teknologi kan være en del av det faglige innholdet. I emnet inngår også bevissthet om historiefortelling, teknikk, metode, idéutvikling og arbeidsprosess.
Emnet har en fagdidaktisk innretning og dekker aktuelle undervisningsområder innen bilde og samfunn i skolen og andre læringsarenaer
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått lærerutdanning (grunnskole-, fag- eller barnehagelærerutdanning), eller bachelorgrad i visuelle kunstfag, design, arkitektur eller tilsvarende. Annen relevant bachelorgrad med til sammen 60 studiepoeng innen kunst- eller mediefaglige emner kan gi grunnlag for opptak etter nærmere vurdering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om hvordan bilder og digitale medieuttrykk kan brukes til å formidle samfunnsaktuelle temaer.
- kan beskrive hvordan dramaturgiske og formale virkemidler kan brukes for å nå bestemte målgrupper.
- kjenner til anvendelser av generativ tekst-til-bilde teknologi i undervisning.
- har kunnskap om trender og utvikling innen digitale medieuttrykk, relevante for skole og gjeldende læreplaner.
- har innsikt i fagdidaktiske problemstillinger knyttet til bilde og samfunn
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende relevante digitale verktøy og teknikker for produksjon av foto, video og illustrasjon.
- kan bruke visuelle ferdigheter til å formidle samfunnsaktuelle spørsmål på en engasjerende måte.
- kan integrere kunstig intelligens og ny teknologi i kreative prosesser og undervisning
- kan reflektere kritisk over fagdidaktiske problemstillinger og tilpasse undervisningen deretter.
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til å holde seg oppdatert på endringer og ny utvikling innen digitale medieuttrykk.
- har innsikt i opphavsrett, personvern og etiske problemstillinger knyttet til bruk av bilder og digitale medier.
- kan anvende teori og praksiserfaringer i refleksjon og utvikling av undervisning og formidling i bilde og samfunn
Vurdering og eksamen
Studiet gjennomføres på deltid over ett semester. Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Undervisningen er lagt opp med 3-5 samlinger i semesteret. Studiet omfatter om lag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere på samlinger.
I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse:
Arbeidskrav:
Det gis til sammen ett arbeidskrav:
- Muntlig presentasjon av et undervisningsforløp til et valgfritt trinn eller aldersgruppe som studenten selv har utviklet ved bruk av relevant programvare/verktøy fra emnet. Utdanningsforløpet skal presenteres muntlig for medstudenter fysisk på campus, eller i et egnet digitalt medium, ledsaget for eksempel av powerpoint, video, eller andre presentasjonsformer. Presentasjonen skal dokumentere prosess og tenkt gjennomføring, samt inneholde refleksjoner rundt fagdidaktiske momenter knyttet til oppgaven.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om minimum 80 prosent deltagelse i all organisert og timeplanlagt undervisning.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Sensorordning
Gradert skala A - F
Emneansvarlig
Vurderes av to sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.