Programplaner og emneplaner - Student
ØABED3200 Strategiøkonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Economics of Strategy
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet tilegner studenten seg kunnskap om sentral økonomisk teori egnet for strategisk analyse. Strategien består av målsetningene, retningslinjene og ressursene organisasjonen bruker til å oppnå og beholde konkurransefortrinn. Aktuelle virkemidler i konkurransestrategien inkluderer prising, markedsføring, produktutvikling, fusjoner, oppkjøp og allianser. I Strategiøkonomi diskuteres mikroøkonomiske og spillteoretiske modeller med sikte på å utvikle evnen til å anvende økonomisk teori i utformingen av effektive strategier for bedrifter og andre organisasjoner. Emnet bygger videre på obligatoriske emner i mikroøkonomi og bedriftsøkonomi.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
The student must have completed and passed the second year of the Bachelor Programme in Child Care and Welfare.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- statiske og dynamiske modeller for prising i monopol- og oligopolmarkeder
- transaksjonskostnadsteori knyttet til beslutninger om hvordan bedriften skal forholde seg til ulike deler av ulike verdikjeder
- evolusjonær økonomisk teori om betydning av og drivkrefter for innovasjon i bedrifter
- typologi for strategisk posisjonering og teori om strategisk binding
- rammeverk for analyse av hvor attraktive ulike industrier er
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende økonomisk teori på realistiske, komplekse strategiske problemstillinger, og begrunne strategivalg med det økonomiske begrepsapparatet
- vurdere hvilke modeller som er best egnet i det enkelte case, har forståelse for modellenes begrensinger og kan kombinere dem med faglig innsikt fra andre fagområder
- gjennomføre strategiske analyser og gi godt begrunnede anbefalinger for strategivalg
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere strategiske problemstillinger for bedrifter med utgangspunkt i økonomisk teori og annet fagstoff, og på det analytiske nivået som forventes på tredje års bachelor
Arbeids- og undervisningsformer
Fagstoffet gjennomgås i plenumsforelesninger. I første del av semesteret får studentene øvingsoppgaver som ikke skal leveres inn.
Studentene arbeider gjennom semesteret med to prosjektoppgaver som er del av eksamen. Det gis tilbakemelding på disse to oppgaver underveis i semesteret.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter
Vurdering og eksamen
Vurderingen består av 2 prosjektoppgaver og en individuell skriftlig eksamen på 4 timer.
Prosjektoppgavene skal være på opptil 3 000 ord hver, og kan utføres individuelt eller i grupper på inntil 4 studenter.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 4,5
Prosjektoppgavene teller 40 % og skoleeksamen 60 %. Totalkarakter settes etter en helhetsvurdering.
Ved gjentak av eksamen må man levere nye prosjektoppgaver og gå opp til ny skriftlig skoleeksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Alle trykte og skrevne hjelpemidler
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
This course provides nuanced perspectives on diversity and the relationship between the majority and minority, as well as challenges that can arise in interactions between the child welfare system and children, young people and families that belong to/are placed in different minority groups. The course addresses how power structures in society construct preconceptions about ‘the other’ through different categorisation related to ethnicity, gender, sexuality, functional level, age, class and religion. The students will learn how inclusion and exclusion mechanisms can play out at the individual, institutional and societal levels and how the different levels affect each other.
Students must participate in the interprofessional teaching programme ‘Interprofessional Cooperation on and with Children and Young People’ (INTER1300). Relevant topics include children and young people’s cooperation with professionals, explorative approaches to children, young people and their families, and professionals’ contributions to parents’ and children/young people’s formation of opinions. See INTERACT’s website for a more detailed description of the content of INTER1300: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact