EPN-V2

ØASØK1100 Makroøkonomi I Emneplan

Engelsk emnenavn
Macroeconomics I
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Årsstudium i økonomi og ledelse
Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Anbefalte forkunnskaper

Kurset bygger på Matematikk I og Mikroøkonomi I.

Forkunnskapskrav

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studentene skal i grupper på to til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til læringsledelse med inkludering og mangfolds-problematikk på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang: om lag 12 minutters varighet, der tekst bilder og eventuelt film er dokumentasjonsformen.

2. I grupper på to til fire studenter skal studentene dele erfaringer fra utviklingsarbeidet i læringsledelse med fokus på inkludering og mangfold, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Dokumentasjonen har et omfang på om lag 1800 ord.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær som overskrider 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse, se programplanen.

Læringsutbytte

Avsluttende vurdering er en individuell prosjekteksamen. Prosjekteksamen består av en fagtekst om eget utviklings-/innovasjonsarbeid. Teksten skal skrives etter gitte kriterier. I teksten skal det anvendes relevant teori. Arbeidet gjøres individuelt, omfang 3000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Arbeid med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon av hjemmeeksamen én gang. Ved senere forsøk og ved forbedring av karakter må det utformes ny oppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes etter gradert skala der A til E er bestått og F er ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet.

Hjelpemidler ved eksamen

Sentrale temaer i studiet:

  • læringsledelse knyttet til mangfoldsproblematikk og inkludering
  • ungdom og yrkesidentitet i ulike læringssituasjoner
  • frafall og motivasjon
  • konflikthåndtering og inkluderende læringsmiljø
  • profesjonelle læringsfellesskap for å videreutvikle skolen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anders Kjelsrud

Emneoverlapp

ØASØK1100 overlapper 2,5 sp med BAL2300.