Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods for Social Sciences
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Samfunnsvitenskapelig metode er sentralt for å forstå og beskrive ulike sider ved mennesker og organisasjoner. Dette kurset gir innsikt i hvordan kvalitative og kvantitative metoder brukes for å forstå menneskers erfaringer og organisasjonsdynamikk, enten det er for å forbedre kommunikasjon, utvikle markedsstrategier eller lede endringsprosesser. Kvalitativ metode gir en dypere forståelse av menneskelige opplevelser og organisasjoners nå-situasjon, mens kvantitativ metode hjelper deg å identifisere mønstre og sammenhenger i data - begge avgjørende for å ta gode beslutninger.
I løpet av kurset lærer du hvordan du utvikler problemstillinger, samler inn, analyserer og rapporterer kvalitativ og kvantitativ data innen økonomisk-administrative områder som kommunikasjon, markedsføring, finans, organisasjonsadferd og ledelse. Dette gir deg et solid grunnlag for å undersøke komplekse sosiale fenomener og organisasjonsdynamikk, samt for å gjennomføre en bacheloroppgave.
Undervisningsspråk er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
- kunnskap om ulike forskningsdesign for innhenting og analyse av kvalitative data
- kunnskap om formålsutvelging, populasjon og utvalg
- kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- velge egnet forskningsdesign i kvalitative og kvantitative problemstillinger
- velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere egnede forskningsdesign ut fra problemstilling og formål
- kritisk vurdere kvaliteten på og premissene for kvalitative og kvantitative undersøkelser
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
- reflektere over forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegging, gjennomføring og rapportering
Arbeids- og undervisningsformer
Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjent arbeidskrav:
- En gruppeoppgave med en kvalitativ og en kvantitativ del på inntil 12 sider totalt. Gruppene kan bestå av inntil 5 studenter.
Formålet med arbeidskravet er at studentene med en praktisk og realistisk øvelse skal få ferdigheter i å bruke metodekunnskapene.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
I bacheloroppgaven skal studenten anvende teorier og metoder fra studiets fagområder på en selvstendig valgt problemstilling. Studenten velger selv tema for oppgaven.
Undervisningsspråk er norsk.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten må ha fullført og bestått 1. og 2. studieår av bachelorprogrammet i arkivvitenskap.
Vurderingsuttrykk
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til arkivvitenskapelig teori, metode og forskning
- har god oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en presis og avgrenset arkivvitenskapelig problemstilling
- kan anvende relevant teori på eget materiale
- kan innhente, analysere, vurdere og organisere relevant materiale
- kan drøfte egne valg av metode og teoretisk grunnlag i forhold til alternative løsninger
- kan gjennomføre og formidle et selvstendig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig prosjekt som strekker seg over tid
- kan formidle skriftlig sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og funn
Sensorordning
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, selvstendig arbeid, studentpresentasjoner og seminarer. Undervisning skjer fysisk på campus.
Emneansvarlig
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente individuelle arbeidskrav:
- Skriftlig innlevering av tema, foreløpig problemstilling samt ønske om veileder. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal kunne identifisere en arkivvitenskapelig relevant undersøkelse.
- En skriftlig plan for arbeidet (3-5 sider). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal kunne utarbeide en problemstilling, vurdere valg av metode og teoretisk grunnlag, og planlegge et selvstendig prosjekt.
- En skriftlig litteraturoversikt med utgangspunkt i oppgavens tema på 2-5 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få oversikt over aktuell teori og forskning på det området som oppgaven omhandler og kunne lage en oppsummering.
- En muntlig presentasjon av pågående arbeid ved et midtveisseminar. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal kunne oppsummere, formidle og få feedback på pågående arbeid med oppgaven.
Arbeidskravene må være gjennomførte og godkjente innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.