Programplaner og emneplaner - Student
ØABED3700 Valuation - Equity Research Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Valuation - Equity Research
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
The course covers advanced valuation techniques used for thorough modeling of a firm's value. The aim is to provide students with advanced knowledge and in-depth understanding of the concepts behind fundamental value, and the underlying assumptions to sensibly apply their existing theoretical understanding of valuation. The goal is no longer to calculate a price, but to build a model to understand how different assumptions or potential future events impact the value of the firm. The course will be relevant for students seeking a career in equity research, investment banking, management consulting, and larger corporations in Norway and internationally.
Language of instruction is English.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan tilegne seg avansert kunnskap innenfor masteroppgavens fagområde fra relevant forsknings- og faglitteratur
- kan forklare det teoretiske grunnlaget som ligger til grunn for masteroppgavens tema og for metodene som inngår i arbeidet
- kan kritisk vurdere tidligere forskning, eksisterende teori og metoder som ligger til grunn for masteroppgavens problemstilling
- kan vurdere tidligere forskning som grunnlag for å kritisk vurdere egne resultater
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en prosjektbeskrivelse for masterprosjektet under veiledning og i tråd med vitenskapelig metode
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske retningslinjer
- kan utføre metoder, prosesser, beregninger, analyser og undersøkelser som er aktuelle for masteroppgaven på en selvstendig måte
- kan kvalitetssikre eget arbeid
- kan presentere resultater på en vitenskapelig måte og drøfte disse opp mot tidligere forskning
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende vitenskapelige metoder på nye og ukjente fagområder og formulere nye forskningsspørsmål
- kan kritisk analysere og sette sammen kunnskap fra ulike kilder
- kan formidle et omfattende selvstendig arbeid, både skriftlig og muntlig, i henhold til gjeldende konvensjoner for vitenskapelig rapportering
- kan formidle forskningsresultater både vitenskapelig og populærvitenskapelig
- kan identifisere og drøfte etiske problemstillinger i forskning i tråd med gjeldende lovverk og internasjonale konvensjoner
Læringsutbytte
Studentene kan skrive masteroppgaven individuelt eller i gruppe på to.
Studenten(e) skal utarbeide en prosjektbeskrivelse med tilhørende fremdriftsplan. Alle prosjektbeskrivelser må godkjennes av emneansvarlig innen gitte tidsfrister.
Student/ studentgruppe får tildelt veileder for masterprosjektet. Veileder kan være intern eller ekstern. Det gis normalt inntil 25 timer veiledning per prosjekt. Omfanget av veiledningen vil avhenge av fagområde og arbeidsmetoder. Veiledningen skal sikre en tilfredsstillende progresjon og kvalitet i arbeidet. Student/studentgruppe, hovedveileder og eventuelle biveiledere inngår en avtale etter at prosjektbeskrivelsen er godkjent av emneansvarlig. Avtalen skal regulere ansvars- og rettighetsforhold, tidsrammer og tilgjengelighet. Når flere studenter skriver sammen, skal det følge et vedlegg til oppgaven som dokumenterer hva den enkelte student har bidratt med.
Studentene samles til seminarer i løpet av masteroppgaveperioden. Seminarene gir studentene mulighet til å dele erfaringer fra eget prosjektarbeid. Studentene skal delta i faglige diskusjoner, øve på å strukturere og formulere faglige resonnementer og formidle konstruktiv kritikk. Presentasjoner av eget arbeid og tilbakemelding fra medstudenter og lærere er en viktig del av seminarene. Seminarene vil gjennomføres digitalt eller ved fysisk oppmøte på universitetet.
Detaljerte retningslinjer for masteroppgaven blir publisert på OsloMets læringsplattform.
Arbeids- og undervisningsformer
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- to presentasjoner (inntil 30 minutter) på masterseminarer
- prosjektbeskrivelse med fremdriftsplan etter gitte kriterier
Dersom masterseminarene gjennomføres på engelsk, må presentasjoner holdes på engelsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptak på programmet og bestått eksamen emne 1.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utvikling av ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven bruker, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- har kunnskap om barns språklæring i et flerspråklig perspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer skriftlig språkutvikling og lesing
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
- har kunnskap om levemåter, tradisjoner og kulturuttrykk i den engelskspråklige verden med vekt på tekster for barn og unge som fremmer interkulturell læring
- har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
- har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, kritisk bruk av kilder og personvern
- har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
- har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del med vekt på skriftlig kommunikasjon
- har kunnskap om nasjonal prøve i engelsk på barnetrinnet
- har kjennskap til ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen
Ferdigheter
Studenten
- kan veilede elever i deres skriftlige språkutvikling og lesing gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom norsk og engelsk og andre språk elevene kan
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lesing og skriving og et gradvis større ordforråd for alle elever
- kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levemåter, tradisjoner og kulturuttrykk i engelskspråklige land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige og sammensatte tekster for barn
- kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kan kritisk vurdere lærebøker og andre læringsressurser til bruk i opplæringen
- kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme skriftlig språklæring og formidling av fagstoff
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Hjelpemidler ved eksamen
Studiearbeidet i emne 2 består av samlinger, selvstudium av pensumlitteratur, innlevering av arbeidskrav (Assignments) på OsloMets digitale læringsplattform,og deltakelse i profesjonsrelevante forumdiskusjoner (Discussions). På samlingene blir fagstoff gjennomgått, og tid settes av til erfaringsdeling og utprøving av læringsaktiviteter. Det blir rikelige anledninger til å øve opp sine skriftlige engelskferdigheter i begge emnene.
I løpet av vårsemestret arbeider grupper på inntil fire studenter med et engelskfaglig utviklingsprosjekt. Utviklingsprosjektet danner grunnlag for muntlig eksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamensform og sensorordning. Vurderingsuttrykk»). Gruppene velger selv et tema som har tilknytning til minst én av de grunnleggende ferdighetene i faget. De lager et undervisningsopplegg som inneholder læringsfremmende vurdering. Som gruppe samarbeider de om å planlegge, begrunne og vurdere erfaringene i prosjektet, men studentene må individuelt prøve ut opplegget i egen eller lånt klasse.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 2, men det forutsettes at deltakerne prøver ut sin del av utviklingsprosjektet som de samarbeider om i grupper.
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må leveres på engelsk og være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges.
Tre oppgaver (Assignments):
- Oppgave relatert til skriving og grammatikk i to deler: (A) individuell språklig analyse av litterære pensumtekster; (B) individuell elevtekstanalyse med omfang på minimum 1000 ord samt minimum tre bidrag i forumdiskusjon om erfaringen med vurderingen av elevtekst.
- Oppgave i gruppe knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med krav om bruk av selvvalgt IKT-verktøy etter opplæring, med omfang tilsvarende 800-1000 ord tekst.
- Oppgave i to deler: refleksjon over egen læring og utvikling i studiet (Del 1, 300-500 ord) og individuell plan for utviklingsprosjekt i egen eller lånt klasse (Del 2, ca. 800 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Sensorordning
ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2.
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret.
Avsluttende vurdering har to komponenter.
- En individuell skriftlig oppsummering og refleksjon med utgangspunkt i rapporten etter studentens utviklingsprosjekt. Omfang: om lag 1000 ord.
- En muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av studentenes utviklingsarbeid. Omfang: mellom 20 og 40 minutter avhengig av gruppestørrelse.
Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene. Karakteren gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan gjennomføres som individuell eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.