Programplaner og emneplaner - Student
ØABED3600 Sustainable Finance Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainable Finance
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i økonomi og administrasjon, for siv.øk.
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal anvende kunnskap og ferdigheter de har tilegnet seg gjennom studiet, på et realistisk ingeniørproblem. De skal vise evne til å videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter i en teoretisk og/eller praktisk problemløsning. Studentene skal vise en ansvarlig og etisk holdning i sin yrkeskompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Prosjekteksamen i form av prosjektbeskrivelse for eget masterprosjekt, individuelt eller gruppe, avhengig av om masteroppgaven skal skrives individuelt eller i gruppe. Omfang: 3000 ord (+/- 20 %). Ved gruppebesvarelse gis det samlet karakter for gruppen.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon.
Ved engelsk gjennomføring av emnet kan studenter som ønsker det besvare eksamen på skandinavisk (norsk, svensk eller dansk).
Forkunnskapskrav
Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår pr 1. oktober, før bacheloroppgave tildeles.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan anvende og bearbeide kunnskap i vitenskap og teknologi for å løse bioteknologiske og kjemirelaterte problemstillinger
- kan foreslå tekniske løsningsalternativer, analysere og kvalitetssikre resultatene
Ferdigheter
Studenten:
- kan omsette kunnskapene sine til praktiske løsninger
- behersker moderne analytiske og bioteknologiske metoder og har kunnskap om sikkert arbeid på laboratorier
- kan kvalitetssikre og analysere resultater fremkommet i et prosjekt
- kan dokumentere og drøfte resultater slik at det belyser en problemstilling, både skriftlig og muntlig
- kan innhente litteratur og annen bakgrunnsinformasjon som er relevant for prosjektet samt skrive rapporter ut fra standardiserte metoder
Generell kompetanse
Studenten:
- kan, på en selvstendig og systematisk måte, utføre en ingeniøroppgave med en praktisk industriell eller forskningsmessig problemstilling
- behersker å arbeide både selvstendig og i team med planlegging og gjennomføring av ingeniørfaglige prosjekter
- har evne til å sette sitt eget arbeid inn i en større ingeniørfaglig sammenheng
Arbeids- og undervisningsformer
Bacheloroppgaven er en selvstendig prosjektoppgave som utføres av studenter i gruppe. Bacheloroppgaven skal ha et innhold som er relevant for den aktuelle studieretning. Bacheloroppgaven skal være metode- og problemorientert, og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.
Bacheloroppgaven skal fortrinnsvis gjøres i samarbeid med bedrift, næringslivsorganisasjon eller offentlig institusjon.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Litteratursøke- og kildekritikk kurs
- Godkjent fremdriftsplan
- To muntlige presentasjoner
Vurdering og eksamen
Undervisningsspråk: Norsk og engelsk.
Emnet tar for seg forskningsprosessen fra planleggingsfase til ferdigstillelse av masteroppgave, inkludert litteratursøk og referering, formulering av forskningsspørsmål/hypoteser/problemstillinger, valg av forskningsmetode og utvikling av prosjektbeskrivelse samt etiske vurderinger i tilknytning til eget arbeid. Videre skal formelle krav til en prosjektbeskrivelse gjennomgås slik at studentene ved endt emne har ferdigstilt en prosjektbeskrivelse for egen masteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Undervisningen vil bli gjennomført digitalt og fysisk, i tillegg til blandet læring («blended learning») med seminarer på campus i løpet av emnet.
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale og fysiske forelesninger, individuelle litteraturstudier og skrivearbeid, muntlige presentasjoner, gruppediskusjoner og veiledning. Det gis inntil 2 timer veiledning på prosjektbeskrivelsen.
Emneansvarlig
Prosjektoppgave i gruppe på to til fire studenter. Den individuelle muntlige høringen tar utgangspunkt i prosjektoppgaven, men studenten vil også få spørsmål fra utvalgte deler av pensum.
Prosjektoppgaven kan etter søknad gjennomføres individuelt.
Kun studenter med karakteren bestått på den skriftlige prosjektoppgaven kan fremstille seg til muntlig eksamen.
Omfang på oppgaven: 6000 ord (+/– 10 %).