EPN-V2

ØAFK1000 Forkurs matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Preliminary Course in Mathematics
Studieprogram
Bachelorstudium i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet drøftes følgende tema:

  • Prosessveiledning som strategi for profesjonsutvikling
  • Redskaper til prosessveiledning
  • Konflikthåndtering i samarbeid
  • Å lede og strukturere utviklingsarbeid og forskning
  • Kollektive læringsprosesser og kollektiv veiledning
  • Før- og etterveiledning som kompetanseutviklingsstrategi i kollegafellesskap
  • Å lede og strukturere utviklingsprosesser der deltagerne veileder hverandre
  • Medvirkning og demokrati i utviklingsarbeid
  • Inkludering, relasjonsbygging og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
  • GAP-analyser som grunnlag utviklingsarbeid og kvalitetsutvikling
  • Vitenskapsteori og metode relevant for utviklings- og forskningsarbeid der kollektiv veiledning for profesjons- og kvalitetsutvikling er i fokus.

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskaper i algebra og funksjonslære tilsvarende generell studiekompetanse

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper i elementær algebra og funksjonslære.

Ferdigheter

Studenten kan

  • regneregler for reelle tall, brøkregning, faktorisering
  • regne med røtter og potenser
  • løse enkle likninger, likningssystemer og ulikheter
  • litt mengdelære, tallverdi
  • koordinatsystem, rette linjer, sirkler
  • enkel analyse av polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og asymptoter
  • derivere polynomfunksjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Daglige forelesninger og oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter i uken før starten av høstsemesteret.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatorisk aktivitet.

Vurdering og eksamen

Ingen vurdering.

Vurderingsuttrykk

Ikke aktuelt

Sensorordning

Ikke aktuelt

Emneansvarlig

Bjørnar Larssen