EPN-V2

ØAMET2000 Matematikk II Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics II
Studieprogram
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir praktisk og teoretisk innføring i prinsipper og metoder i Supported Employment. Supported Employment bygger på prinsipper om raskt i jobb og bruk av ordinært arbeidsliv som mål og middel i arbeidsinkludering. Supported Employment legger vekt på individuell oppfølging i ordinært arbeidsliv.

Metodikken i Supported Employment omfatter yrkes- og karriereplanlegging, jobbsøk, jobbutvikling, samarbeid med arbeidsgivere, samt oppfølgingsbistand til arbeidstaker, kolleger og arbeidsgiver. Metodikken omfatter også fremgangsmåter for å utvikle jobber og bygge varige og gode relasjoner med arbeidsgivere, og for å følge opp arbeidsforhold over tid. Metodikken og systematikken i Supported Employment utgjør kjernen i inkluderingskompetanse som er under utvikling i Norge. Emnet bygger på internasjonal forskning og internasjonale kvalitetskriterier/kvalitetsskalaer for Supported Employment.

Anbefalte forkunnskaper

Emnet formidler teorier og erfaringsbasert metodikk for oppfølging av arbeidsforhold i tråd med place-train-perspektivet. Studentenes kompetanse utvikles gjennom refleksjon og ferdighetstrening i undervisningen. Erfaringsbasert kunnskap i undervisningen vil danne grunnlaget for å se sammenhengen mellom teori og praksis.

Emnet består av tre hovedtemaer:

1. Perspektivet og prinsippene i Supported Employment.

2. Femtrinnsprosessen i Supported Employment:

Trinn 1. Innledende kontakt og samarbeidsavtale

Trinn 2. Yrkeskartlegging og karriereplanlegging

Trinn 3. Finne jobb

Trinn 4. Samarbeid med arbeidsgivere

Trinn 5. Opplæring og trening på/og eller utenom arbeidsplassen

3. Kvalitet og kvalitetskriterier.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskaper

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • elementære kunnskaper i lineæralgebra og differensiallikninger
  • kunnskaper i matematisk analyse utover Matematikk 1

Ferdigheter

Studenten kan

  • regne med vektorer, matriser og determinanter
  • løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
  • finne inversmatriser
  • finne inverse funksjoner
  • beregne grenser og bruke L-Hopitals regel
  • standard integrasjonsmetoder
  • løse enkle separable differensiallikninger
  • løse enkle førsteordens lineære differensiallikninger
  • undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
  • implisittderivere og differensiere ikkelineære systemer av likninger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur og har fått trening i logisk og analytisk tenkning

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over ett semester og er på totalt 28 undervisningstimer fordelt på to samlinger. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre ett obligatorisk arbeidskrav.

Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppeoppgaver, studentframlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig og anbefales.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk tilstedeværelse. Det kreves 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 prosent må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 30 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er en del av emnets formål, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

2. Studenten skal levere ett arbeidskrav over et nærmere angitt tema innen Supported Employment innen angitt tidspunkt. Nærmere krav til utforming av arbeidskravet vil bli beskrevet i Canvas. Ved ikke godkjent arbeidskrav kan studenten levere en omarbeidet versjon innen angitt frist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Arbeidskravet har som formål å vise at studenten kan innhente kunnskap, tilegne seg forståelse av denne og at han/hun kan knytte kunnskapen til egen praksis.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en skriftlig 48-timers hjemmeeksamen i grupper med en gitt oppgavetekst.

Studentgruppe som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt gruppeeksamen. Eksamensformen vil være lik som til ordinær eksamen. En eventuell ny/utsatt gruppeeksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle gruppebesvarelser.

Emneansvarlig

Målgruppen er ansatte i NAV-Vest-Agder.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse. For rangeringsregler vises det til forskrift for opptak til studier ved OsloMet.