Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET2000 Matematikk II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
The student must have passed the first year of the programme or equivalent.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sentrale begrep og teorier innen moralfilosofi (etikk), velferdsteori og rettsstatens rolle i demokratiske samfunn
- kunnskap om samfunnsansvar, menneskerettigheter og bærekraft i privat og offentlig sektor og i internasjonalt samarbeid
- kunnskap om interessentanalyse og sentrale teorier om bedriftens plass i samfunnet
- kunnskap om lover, normer og praksis for næringsliv om markedsregulering, personvern m.v.
- kunnskap om beslutningsansvar og profesjonsetikk for kandidater med økonomiske og administrative fag
- innsikt i utfordringer knyttet til globalisering og ulikhet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre situasjonsanalyser og kartlegge dilemmaer og beslutningsalternativer
- identifisere og reflektere over moralske dilemma knyttet til individuelle og kollektive beslutninger
- begrunne normative standpunkter i forhold til situasjonsbetingede fakta og etiske teorier, og ta standpunkt til verdispørsmål
- gjennomføre interessentanalyser og vurdere samfunnsansvarets omfang for en virksomhet deskriptivt og normativt
- reflektere over og anvende FNs bærekraftsmål på virksomheter og prosjekt
- reflektere over profesjonsetikk og ansvar i forhold til etiske retningslinjer og lovgivning
Generell kompetanse
Studenten kan
- opptre ansvarsbevisst og selvstendig personlig, faglig og politisk i forhold til andre mennesker, bedrifter og samfunnsbærende institusjoner
- begrunne valg og beslutninger og redegjøre for standpunkt til fakta og til verdispørsmål
- være i stand til å innhente og ta i bruk ny kunnskap om beslutningers konsekvenser og revurdere sine standpunkter i lys av nye fakta eller nye dilemma
- delta i åpen eller offentlig diskusjon om moralske og politiske dilemma, samfunnsansvar og bærekraft
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer, kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god profesjonsetikk
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- elementære kunnskaper i lineæralgebra og differensiallikninger
- kunnskaper i matematisk analyse utover Matematikk 1
Ferdigheter
Studenten kan
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- løse systemer av lineære likninger med eliminasjonsmetoder og med Cramers formler
- finne inversmatriser
- finne inverse funksjoner
- beregne grenser og bruke L-Hopitals regel
- standard integrasjonsmetoder
- løse enkle separable differensiallikninger
- løse enkle førsteordens lineære differensiallikninger
- undersøke homogenitet for funksjoner av flere variable
- implisittderivere og differensiere ikkelineære systemer av likninger
Generell kompetanse
Studenten kan
- lese mer avansert matematisk formulert faglitteratur og har fått trening i logisk og analytisk tenkning
Arbeids- og undervisningsformer
Det undervises i plenumsforelesninger. Studentene må i tillegg arbeide med oppgaver som blir gjennomgått.
Undervisningen samkjøres med ØAMET4300.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: En individuell innleveringsoppgave. Oppgavens omfang tilsvarer i arbeidsmengde omtrent det samme som en skriftlig eksamen i emnet.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal få trening i å arbeide med problemstillinger knyttet til sentrale deler av pensum, bl.a. trening i å bruke teknikkene og teorien som er pensum i emnet.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Alle skriftlige hjelpemidler
- Kalkulator (se programplan for regler som gjelder bruk av kalkulator)
Vurderingsuttrykk
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
In this practical training period, the students continue working with therapeutic use of occupation in real-life situations. Students work systematically to help users to develop or maintain skills, occupational habits and roles. Through the work process, students will also practice clinical reasoning in relation to their own work. The practical training can take place in all arenas where occupational therapists work.
The students will also participate in the interdisciplinary teaching initiative INTER1200.
INTER1200: ‘Communication with Children, Young People and their Families’ (1.5 credits)
INTER1200 ‘Communication with Children, Young People and their Families’ makes up the second module of the university's teaching project INTERACT.
INTER1200 ‘Communication with Children, Young People and their Families’ increases students' knowledge about communication and interaction with children and young people.; As in INTER1100, the students receive training in cooperating with students from other programmes of professional study on topics relating to the everyday lives of children and young people.