EPN-V2

ØASØK1000 Mikroøkonomi I Emneplan

Engelsk emnenavn
Microeconomics I
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Årsstudium i økonomi og ledelse
Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kurset skal gi en innføring i mikroøkonomiske emner. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og ressursallokering er sentralt. Produsentens tilpasning og tilbud av varer og tjenester analyseres både grafisk og matematisk. Tilsvarende gjelder for konsumentens tilpasning og etterspørsel etter varer og tjenester. Det legges til grunn at aktørene er rasjonelle i sine beslutninger. Endelig analyseres ulike markedsformer.

Undervisningsspråk er norsk.

Anbefalte forkunnskaper

Alle hjelpemidler tillatt.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi generelt og mikroøkonomi spesielt
  • kunnskap om konsumentens tilpasning på et varemarked
  • kunnskap om hva som bestemmer konsumentens etterspørsel og hvordan denne påvirkes av endringer i bl.a. priser og inntekt
  • kunnskap om produsentenes tilpasning på et faktormarked og på et varemarked
  • kunnskap om hva som bestemmer produsentens tilbud under ulike målsettinger
  • kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer som fullkommen konkurranse og monopol
  • kunnskap om hvordan offentlige inngrep påvirker markedsresultatet
  • kunnskap om samfunnsøkonomisk lønnsomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for mikroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere mikroøkonomiske spørsmål
  • analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og markedsmekanismen
  • illustrere ulike markedsformer og vise hvordan pris og omsatt kvantum blir bestemt
  • gjøre rede for hvordan økonomisk politikk kan påvirke markedssituasjonen
  • illustrere hvordan ulike former for markedssvikt påvirker markedstilpasningen og effektiviteten i økonomien

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere etterspørsel og tilbud i ulike markeder
  • følge økonomiske resonnementer, for eksempel innholdet i faglige utredninger.
  • delta i samfunnsfaglige diskusjoner om offentlige reguleringer og tiltak

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Midtveis i emnet får studentene utlevert en oppgave med et omfang som tilsvarer en 4 timers eksamen.

Formålet med arbeidskravet er å sikre at studentene behersker de grunnleggende begrepene innenfor mikroteori før mer anvendt teori introduseres.

Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

Vurdering og eksamen

Arbeids- og undervisningsformer Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, yrkespedagogisk utviklingsarbeid, veiledning og gruppearbeid.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov, kjerneelementer, entreprenøriell praksis og helse, miljø og sikkerhet (HMS) innen eget fagområde. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer gjennom alle læringsaktiviteter i emnet. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer gitt av lærer i yrkesfaget. Omfang: 2500 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva studenten har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskrav 1 og 2 i første emne i studieretningen.»

Arbeidskrav 2

Skriftlig gruppeoppgave (3-5 studenter). Ved bruk av lokale- og sentrale styringsdokumenter knyttet til tilpasset opplæring og spesialundervisning skal det gjøres rede for konsekvenser nedsatt funksjonsevne/diagnose kan ha for opplæring og hva dette betyr for gjennomføringen av profesjonsutøvelsen. Omfang: gruppe på 3 studenter: 2000 ord +/- 10 %, gruppe på 4 studenter: 2300 ord +/- 10%, gruppe på 5 studenter: 2600 ord +/- 10%.

Hensikten med arbeidskravet er å øke forståelsen for implementeringen av lover og reguleringer som gjelder for tilpasset opplæring. Utvikles videre i retning yrkespedagogisk utviklingsprosjekt.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurderingsuttrykk

14 dagers individuell hjemmeeksamen. Refleksjon rundt 2 arbeidskrav med aktuelle læringsutbytter i emnet med fokus på yrkesrelevant opplæring, HMS, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Omfang: 3000 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.