Programplaner og emneplaner - Student
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i skolefag, pedagogikk eller utdanningsledelse
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Grade scale A-F
Target group
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Admission requirements
Det generelle grunnlaget for opptak er:
- Fullført lærerutdanning som kvalifiserer til undervisning i skolen
Øvrige krav:
- For opptak til fagfordypning i skolefagene engelsk, kroppsøving, matematikk, musikk, naturfag, norsk, norsk tegnspråk, RLE, samfunnsfag eller begynneropplæring, samt for fagene profesjonspedagogikk og spesialpedagogikk: Det stilles krav om at søker har en fordypning på samlet minst 60 studiepoeng i det faget en søker opptak til. For opptak til fagfordypning i begynneropplæring kreves minst 30 studiepoeng i norsk og matematikk og en påbygging til minst 60 studiepoeng i ett av de to fagene.
- For opptak til fagfordypning i norsk tegnspråk kan søkere med minst tre års dokumentert erfaring fra undervisning i faget norsk tegnspråk søke om realkompetansevurdering for å kompensere for manglende 60 studiepoeng i faget norsk tegnspråk. Til fordypningen i norsk tegnspråk kan du ha annen treårig pedagogisk utdanning.
- For opptak til fagfordypning i profesjonspedagogikk, spesialpedagogikk eller pedagogisk veiledning kreves minst 60 studiepoeng i pedagogikk. Det kreves dokumentert at fagdidaktikk inngår.
- For opptak til fagfordypning i utdanningsledelse kreves minst 30 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap. I tillegg kreves 30 studiepoeng fra Nasjonale rektorutdanning (på masternivå) eller tilsvarende.
For søkere med utenlandsk lærerutdanning kreves godkjenning som lærer fra NOKUT (fra og med 2020) eller Utdanningsdirektoratet/Udir (til og med 2019). Se www.nokut.no for mer informasjon om godkjenning av utenlandsk lærerutdanning.
Learning outcomes
Programplan i engelsk 1, trinn 1–7 (30 studiepoeng) - oppdrag bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1.–7. trinn og 5.–10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010 og nasjonale retningslinjer for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningens program for trinn1–7.
Engelsk 1 har som hovedmål å øke lærernes kunnskap om det engelske språket og utvikle deres praktiske og didaktiske engelskferdigheter slik at de kan gi faglig solid engelskopplæring på barnetrinnet i grunnskolen som trygge modeller for elevene. Studiet bygger på nyere engelskfaglig og fagdidaktisk forskning og møter sentrale føringer gjennom LK20, både verdigrunnlaget i den overordnede delen og den fagspesifikke delen av læreplanverket. En viktig del av studiet er møtet med ulike typer engelskspråklige tekster for barn, som kan fungere som inngang både til språk- og kulturforståelse, inspirasjon til egen kreative språkutfoldelse og til personlig berikelse. Fagfornyelsens tre kjerneelementer i engelsk – kommunikasjon, språklæring og møte med engelskspråklige tekster – står sentralt i studiet.
Engelsk 1 er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnært og har som mål å utvikle lærernes evne til å gi læringsfremmende engelskundervisning, veiledning og vurdering fra 1. til 7. årstrinn. For å kunne legge til rette for og bidra til elevenes læringsutbytte i engelsk i samsvar med gjeldende læreplan trenger lærerne å utvikle sin handlingskompetanse og sin kritiske beredskap overfor læreverk og andre læringsressurser. En solid språkbevissthet og innsikt i hvordan bruk av engelske tekster kan gi glede i seg selv, bidrar til en god profesjonell plattform og ramme for språklæringen. En forventet effekt av kompetanseutviklingen gjennom engelsk 1 er at deltakerne vil kunne bidra til et positivt fag- og læringsmiljø på egen skole.
Engelsk er et verdensspråk i dag. Samtidig omtales språket som et «første fremmedspråk» i språkpolitiske dokumenter om språksituasjonen i Norge. En viktig del av engelsk 1 er bevisstgjøring omkring den rollen det engelske språket har globalt, i det norske samfunnet og i norsk skole. Et sentralt mål for engelskopplæring i tråd med fagfornyelsen er utvikling av elevenes kommunikative kompetanse i engelsk. Dette innebærer blant annet at elevene skal kunne bruke engelsk på en måte som er tilpasset hensikt, mottaker og den situasjonen språket brukes i. Engelsk 1 har derfor fokus på de faglige og fagdidaktiske ressursene studentene bør ha til disposisjon for selv å kunne møte dette kravet og hjelpe elevene til å mestre disse utfordringene.
Teaching and learning methods
Opptakskrav er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i grunnskolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i og prøve ut engelskopplæring. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på, for å få fullført sin lærerutdanning.
Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.
Internationalisation
Etter å ha gjennomført studiet Engelsk 1, trinn 1–7 skal studentene ha utviklet kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med beskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningen. Siden studiet er delt i to emner, er læringsutbyttet beskrevet i de to emneplanene.
Work requirements
Programplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har OsloMets digitale læringsplattform en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk i engelskopplæringen.
Engelsk er arbeidsspråket i begge emner. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke språket muntlig på samlingene og i enkelte arbeidskrav. Samlingene har form av workshops der deltakerne får prøve ut forskjellige arbeidsmåter, diskutere hva som kjennetegner god vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlige og muntlige. I tillegg vil sentrale teoretiske deler av faget bli gjennomgått på samlingene. All undervisning har et gjennomgående didaktisk perspektiv.
Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter og oppgaver i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av tekster på OsloMets digitale læringsplattform (se under Arbeidskrav). Noen av tekstene er muntlige; andre krever skriftlige besvarelser. Enkelte er individuelle innleveringer, mens andre er par- eller gruppeoppgaver. Det forventes at studentene presenterer og diskuterer ny innsikt omkring ordinnlæring i eget kollegium. Refleksjon på bakgrunn av denne erfaringsdelingen inngår som en del av et arbeidskrav i emne 1.
Noe av studiearbeidet er samhandling i nettbaserte diskusjonsfora omkring sentrale fagdidaktiske temaer, der lærerne får anledning til å reflektere over egne erfaringer og ta del i en dialog omkring undervisning og læring.
Assessment
Siden elevenes muntlige kommunikasjon på engelsk er vektlagt, og siden det er viktig for engelsklæreren å kunne være en god språkmodell for elevene, er én av samlingene i studiet erstattet med én ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York. Dette er en integrert del av engelsk 1 og innebærer i realiteten forflyttet undervisning. Studieoppholdet inneholder språklige, litterære og kulturelle moduler. Studenter som ikke har anledning til å delta i studieoppholdet i York, utfører et arbeidskrav med tilsvarende innhold. Se ytterligere informasjon i plan for emne 1.
Other information
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene og nærmere spesifisert som Assignments. Arbeidskravene og foreligger ved oppstart av hvert emne.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor engelskfaget, har enkelte av arbeidskravene integrerte IKT-krav. Studentene får grundig tilbakemeldinger på tekstene sine fra faglærer eller medstudenter, når det gjelder kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og evne til selvstendig tenkning.