Programplaner og emneplaner - Student
MGEN4200 English and English Subject Pedagogy 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk og engelskdidaktikk 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se fagplanen.
Required preliminary courses
Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:
- Individuelt levere og få godkjent resymé av en artikkel eller et kapittel til åtte av emnets undervisningsøkter, hvor fire skal leveres skriftlig på 150 ord +/- 10 % og fire skal leveres på tegnspråk (video) på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
- Individuelt fremlegg av en analyse og drøfting av én av fagartiklene fra pensumlisten. Framlegget presenteres på norsk tegnspråk ved en nett-undervisningsøkt, skal ha et omfang på 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.
- Individuelt produsere en sammensatt tekst på tegnspråk, spilt inn på video, over et selvvalgt tema innenfor dette emnet. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i tegnspråk.
Learning outcomes
Eksamensform
Individuell skriftlig hjemmeoppgave (i form av en fagartikkel) etter selvvalgt tema innen emnets område med omfang på 5000 ord +/-10 %. Tema skal være godkjent av faglærer minimum to uker før leveringsfrist.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom fagartikkelen vurderes til ikke bestått, kan studenten levere en omarbeidet versjon.
Content
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav
Studentene skal levere til faglærer og få godkjent fem arbeidskrav.
- Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av tre studenter.
- Arbeidskrav 2: Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 prosent om opplegg for FoU-oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn i som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Arbeidskrav 3: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til utdanningshistorien for døve og hørselshemmede.
- Arbeidskrav 4: Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst (fra FoU-oppgaven) på 1500 ord +/- 10 prosent.
- Arbeidskrav 5: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk. Varighet:1-5 minutter.
Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i den praktiske undervisningen i emnet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Når det gjelder undervisningen som er knyttet til FoU-oppgaven, framgår det av undervisningsplanen hvilke aktiviteter som har krav om tilstedeværelse.
- Deltakelse på flerfaglig undervisning om utdanningsvitenskap og metode, knyttet til felles pensum og tema og faglige og fagdidaktiske tema i det faget studenten har valgt å skrive oppgaven innenfor.
- Deltakelse på kurs i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med framlegg og som tilhører til medstudenter.
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler tillatt.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1 (kun masterprogram i grunnskolelærerutdanning): Utforming av et undervisningsopplegg med tematisk tilknytning til pensum. Innleveringen består av en beskrivelse av undervisningsopplegget (1-2 sider) og en drøfting av undervisningsopplegget i lys av relevant pensum (ca. 700 ord). Formålet med arbeidskravet er å reflektere over samspillet mellom teori og praksis i utforming av læringsopplegg. Oppgaven utføres i par.
Arbeidskrav 2: Individuelt arbeidskrav. Innlevering av notat før veiledning på fagartikkelen (eksamen) med utdrag av oppgaveteksten på 800 ord (+/- 10%) på engelsk. .
Arbeidskrav 3 (kun masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap): Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/-10 % for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Assessment
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT3100 Norsk tegnspråk 1.
Permitted exam materials and equipment
Ingen.
Grading scale
Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om tegnspråkfaget med særlig vekt på elevmangfold, lærerens egen språkbevissthet og tegnede språks plass globalt og i norsk skole. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike sider ved læreplanverket for grunnskolen med vekt på tegnspråk som fag i skolen, fagfornyelsen Kunnskapsløftet for hørselshemmede. Gjennom å lese om og reflektere over relevant nasjonal og internasjonal forskning skal studentene bli i stand til å vurdere utviklingen av tegnspråkfaget på nasjonale og internasjonale arenaer. Denne fagbaserte kunnskapen skal bidra til studentenes analytiske evne til å vurdere utviklingen av tegnspråkfaget. Det legges vekt på studentens egen endringskompetanse, som forutsetter evne til å analysere og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid relatert til tegnspråkfaget i skolen og se egne erfaringer i lys av forskning.
Examiners
Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer.
Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Den praktiske undervisningen gis i hovedsak på norsk tegnspråk, den teoretiske undervisningen også på norsk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i timer der undervisningen blir gitt på norsk tegnspråk. Det benyttes tolk ved behov.
Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og praktiske oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på norsk tegnspråk. Tavle, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.