EPN-V2

PVES6200 Pedagogical guidance in schools, subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk veiledning i skolen emne 2
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Pedagogical guidance in schools, subject 2
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emne 2 Pedagogisk veiledning i skolen skal gi studenten inngående kunnskap om veiledning i skolens profesjonelle fellesskap. Sentrale temaer er profesjonsutvikling, systematisk lærings- og utviklingsarbeid i skolen som organisasjon og konflikthåndtering. I emnet vil studenten få inngående kunnskap om tilrettelegging og ledelse av felles læringsprosesser i skolens utviklingsarbeid. Studenten vil også få erfaring med å observere og gjøre egne erfaringer knyttet til både individuell og gruppe veiledning i profesjonsfellesskapet. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i skolen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om læreres profesjonelle utvikling 
  • inngående kunnskap om teori og forskning om skolen som lærende organisasjon
  • inngående kunnskap om veiledning som strategi for individuelle og kollektive læringsprosesser i profesjonsfelleskapet
  • bred kunnskap om medvirkning, om det å håndtere konflikter og mellommenneskelige spenninger i utviklingsarbeid 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende veiledning som strategi i skolens profesjonsfellesskap
  • planlegge, begrunne, gjennomføre og kritisk analysere kommunikasjons- og læringsprosesser i veiledning
  • analysere og kritisk reflektere over teori og forskning knyttet til profesjonsveiledning og veiledning av utviklingsprosesser i skolen
  • på en selvstendig måte legge til rette for at deltagere i utviklingsprosesser veileder hverandre 
  • kritisk analysere og reflektere over skolens profesjonsfellesskap som læringsarena 
  • kan vurdere sin egen veiledningspraksis i samsvar med profesjonsetiske normer
  • på en selvstendig måte drive konflikthåndtering i et læringsfelleskap

Generell kompetanse

Studenten kan: 

  • planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av studenter, nyutdannede og erfarne kollegaer
  • reflektere kritisk over hvordan veiledning kan bidra til profesjonell kollektiv utvikling i en organisasjon 
  • bidra til kritisk refleksjon over veilederen som en aktør i organisasjonen og praksisfeltet 
  • reflektere kritisk over veiledning som strategi for utviklingsprosesser i organisasjonen
  • reflektere kritisk over det å håndtere enighet og uenighet i læringsfelleskapet
  • formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter og kolleger
  • ta initiativ til nytenking og utvikling når det gjelder veiledning  

Content

  • prosess- og kollegaveiledning 
  • læreres profesjonelle utvikling
  • skolen som arena for profesjonsutvikling 
  • konflikthåndtering i skolen som organisasjon 

Teaching and learning methods

Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i faglige aktiviteter. Tre arbeidskrav krever at studentene gjennomfører praktiske veiledningsoppgaver. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter. 

En vesentlig del av læringen er knyttet til utvikling av praktisk veiledningskompetanse og erfaringsdeling. Dette kan ikke tilegnes bare ved selvstudium, men må opparbeides gjennom dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om obligatorisk deltakelse på alle samlinger samt i basisgruppearbeid mellom samlingene. Fravær utover 20% kan unntaksvis kompenseres etter avtale med emneansvarlig. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. 

Arbeidskrav:

  1. individuelt skriftlig tekst utarbeidet på bakgrunn av egne erfaringer med veiledning. I teksten analyserer og reflekterer studenten over problemstillinger eller dilemma som har oppstått i veiledning. I teksten beskriver studenten mulige forslag til å håndtere problemstillingen eller dilemmaet.  Formålet med arbeidskravet er å reflektere over dilemma i et veiledningsforløp. Omfang: 750 pluss/minus ti prosent
  1. Studenten utarbeider en didaktisk plan for et veiledningsforløp eller et skoleutviklingsforløp. Planen skal beskrive og begrunne veiledning som strategi for utvikling i skolen som profesjonsfellesskap. Omfang: 1500 ord pluss/minus ti prosent. Formålet med arbeidskravet er å planlegge og dokumentere et veiledningsforløp.
  1. Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven. 

Obligatorisk aktivitet: Hverandreundervisning

Hver basisgruppe har ansvar for en studentledet undervisningsøkt knyttet til innholdet i emnet. Varighet ca 20-30 minutter. I økten må studenten presentere og reflektere over forskningsbasert kunnskap om veiledning som strategi for profesjonsutvikling. Didaktisk plan for økten sendes gruppeveileder for kommentarer senest 4 dager før samlingen.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å få avlegge eksamen. 

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte undervisningsplan. 

Assessment

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen; omfang om lag 30 minutter.

Permitted exam materials and equipment

Studentene skal ha med en egen digital presentasjon.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.