EPN-V2

Pedagogical guidance in schools, subject 2 Programme description

Programme name, Norwegian
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 2
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
1 semester
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Emne 2 Pedagogisk veiledning i skolen skal gi studenten inngående kunnskap om veiledning i skolens profesjonelle fellesskap. Sentrale temaer er profesjonsutvikling, systematisk lærings- og utviklingsarbeid i skolen som organisasjon og konflikthåndtering. I emnet vil studenten får inngående kunnskap om tilrettelegging og ledelse av felles læringsprosesser i skolens utviklingsarbeid. Studenten vil også få erfaring med å observere og gjøre egne erfaringer knyttet til både individuell- og gruppeveiledning i profesjonsfellesskapet. Det kreves at kandidatene utfordrer seg selv til å videreutvikle egen kompetanse gjennom aktivt utviklingsarbeid i skolen.

    Emne er på masternivå og kan etter søknad innpasses i masterstudium i skolerettetutdanningsvitenskap.

  • Target group

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Admission requirements

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kjennskap til grunnleggende trekk ved samspillet mellom norsk rett og overnasjonale rettslige føringer
    • god oversikt over offentlighetsloven og offentlighetsprinsippets forankring i Grl. § 100
    • god oversikt over personopplysningsloven og den europeiske personvernforordningen
    • grunnleggende kjennskap til opphavsrett i norsk lov, europeiske direktiver og internasjonale konvensjoner
    • kjennskap til rettslige grunnlag for formidling og bruk av informasjonsressurser
    • grunnleggende kjennskap til rettslig vern av kulturarv i norsk lov og internasjonale konvensjoner

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • overholde elementære krav til personvern, allmennhetens innsynsrett, og opphavsrett som profesjonsutøver innen arkiv eller bibliotek
    • legge frem mer kompliserte rettslige spørsmål knyttet til personvern og opphavsrett for fageksperter eller virksomhetens ledelse til nærmere vurdering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • forstår samspill mellom norsk informasjonsrett og de føringer og forpliktelser som norsk informasjonsrett møter fra EØS-avtalen og internasjonale konvensjoner
  • Learning outcomes

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger på campus, selvstudium, diskusjoner og øvingsoppgaver

  • Content and structure

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Ett individuelt skriftlig arbeidskrav. Arbeidskravet skal bevisstgjøre studentene om de bakenforliggende hensynene som lovgivningen innen emnet dreier seg om. Arbeidskravets tema vil være knyttet til et av de overordnede hensynene i emnet, personvern, ytringsfrihet eller offentlighetsprinsippet. Omfang mellom 1800 og 2200 ord, inkludert referanseliste.

    Formålet med arbeidskravet er å trene opp generelle ferdigheter i bruk av juridisk metode og oppgaveteknikk, og bidra til dybdekunnskap om sentrale deler av pensum.

    Arbeidskravet er obligatorisk, og må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

  • Teaching and learning methods

    Eksamensformen er en individuell skriftlig skoleeksamen, av 4 timers varighet.

  • Work requirements

    Lovdata Pro (eksamensmodus) vil være tilgjengelig under skoleeksamen.

    Det er i tillegg tillatt å ta med lovsamling, utskrift eller særtrykk av lover, uten håndskrevne kommentarer. Håndskrevne henvisninger som gjelder nøytrale referanser til paragrafer, lover og dommer er tillatt (eksempel «se § 2»).

  • Assessment

    Gradert skala A-F.