EPN-V2

SKUT4371 Specialisation in Professional Pedagogy 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Fagfordypningen i profesjonsrettet pedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 1 og Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk 2.

    Grunnskolen skal skape læringssituasjoner på ulike arenaer som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Norske klasserom reflekterer et samfunn i rask endring som er preget av mangfold både ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, kultur, språk, kjønn, og funksjonalitet. For å imøtekomme den enkelte elevs ulike forutsetninger i skolens mangfold kreves det at læreren utvikler relevant kompetanse individuelt og i skolens profesjonsfellesskap, med hensyn til arbeid i klasserommet og samarbeid med hjemmet.

    Fagfordypning i profesjonsrettet pedagogikk tematiserer muligheter og utfordringer, i klasserommet, med særlig vekt på utvikle strategier for å støtte elevenes læring og utvikling faglig og sosialt. I tillegg er sentrale tema i fordypningen knyttet til utvikling av lærerens endringskompetanse og evne til å samarbeide internt i profesjonsfellesskapet og med andre relevante profesjoner.

  • Required preliminary courses

    Hjelpemidler er tillatt i forberedelsesfasen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har god kunnskapsoversikt om inkludering og mangfold på samfunns- og skolenivå
    • ha oppdatert kunnskap om sosialiseringsbetingelser i samfunnet og barn - og unges deltakelse på ulike sosialiseringsarenaer
    • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
    • har god kunnskap om relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
    • har god kunnskap om ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
    • har god kunnskap om ulike veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere, analysere og reflektere over utfordrende klasseromssituasjoner i lys av det mangfoldige samfunnet og elevenes ulike forutsetninger
    • reflektere over hvordan samfunnbetingelser påvirkes barn - og unges muligheter for inkludering
    • kan diskutere og reflektere over relevante utdanningspolitiske tema og nyere forskning knyttet til klasserom og skole
    • gjennomføre prosesser relatert til forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
    • benytte veiledningsstrategier i samarbeid med kollegaer og andre aktører​

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene i emnet
    • har evne til å reflektere over egen profesjonell utvikling
    • kan samarbeide om endrings- og utviklingsarbeid i grunnskolen til beste for alle elever
  • Content

    Hovedtemaene i emnet bygger på faget Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Emnet er bygget opp av følgende tre temaer:

    Tema 1: Lærerarbeid i et mangfoldig klasserom for alle 1

    a) Klasseromsforskning

    b) Fellesskap og ulikhet i klasserommet

    c) Eleven og nye kompetanseområder

    Tema 2: Sosialpedagogisk lærerarbeid 1

    a) Oppvekst og sosialisering i dagens samfunn

    b) Barn og unge i vanskelige livssituasjoner

    c) Skolens arbeid med psykisk helse og livsmestring

    Tema 3: Ledelse av forsknings- og utviklingsarbeid i skolen 1

    a) Pedagogiske fenomener

    b) Lærerrollen i endring

    c) Praksisbaserte tilnærminger til forsknings- og utviklingsarbeid

  • Teaching and learning methods

    En intern og en ekstern sensor.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne avlegge eksamen:

    Arbeidskrav 1

    Ledelse av casebasert dialogseminar. Studentene utarbeider individuelt eller parvis et case basert på pensumlitteratur ca. 300 ord +/- 20 %.

    Arbeidskrav 2

    Fagnotat knyttet til gjennomført casebasert dialogseminar. Gjennomføres individuelt, med et omfang på 2000 ord +/- 10 %.

    Arbeidskrav 3

    Studenten gjennomfører en samtale (ca. 20 minutter) med en lærer i grunnskolen knyttet til et selvvalgt tema i emnet. På bakgrunn av referat fra samtalen skriver studenten et fagnotat 1000 ord +/- 10%.

  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen (en uke). Besvarelsen skal være på 3800-4000 ord.

    Ny/utsatt eksamen

    Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, 6 timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Emnet har fire temaer:

    Tema 1: Tolke og forstå læreplanverket

    Gjennom temaet vil studentene utvikle sine ferdigheter i analytisk kompetanse gjennom arbeid med styringsdokumenter, forskning og egne fortolkningsrammer gjennom studier av:

    • hvilke ideer som ligger til grunn (ideenes læreplan)
    • hvordan teksten skrives fram og hvilke begreper som anvendes i det skriftlige dokumentet (den formelle læreplanen)
    • hvordan læreplanverket settes inn i en utdanningspolitisk sammenheng uttrykt i ulike styringsdokumenter (den oppfattede læreplan)
    • hvordan læreplanverket kan tilpasses og implementeres i skolens praksis (den operasjonaliserte læreplan)
    • hvordan den nye praksisen kan evalueres og utvikles gjennom erfaringsdeling og erfaringslæring (den erfarte læreplan)

    Tema 2: Skape en felles forståelse på skolen av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket

    Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper og ferdigheter i å lede læreplananalysen i personalet på en slik måte at:

    • lærerne får innsikt i hva som er de sentrale prinsippene i læreplanverket
    • lærerne får innsikt i hvordan de samsvarer/ikke samsvarer med skolens praksis
    • ledere og lærere kan skape en felles retning i det videre læreplanarbeidet

    Tema 3: Bruke læreplanverket til å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid

    Formålet med dette temaet er å møte den utfordring som tidligere evaluering av læreplaner har vist, at aktørene i skolesektoren omtolker reformer i sitt eget bilde og i hovedsak fortsetter en praksis som de utførte tidligere. En ansvarliggjøring kan skje gjennom at læreres kompetanseutvikling bygges på følgende forutsetninger:

    • lærere må sikres en bedre forståelse av sammenhengen mellom skolereformer og samfunnsutvikling
    • lærerne må ha kunnskap i betydningen innsikt i og forståelse av hva de ønskede endringene dreier seg om
    • lærerne må videreutvikle sitt pedagogiske grunnsyn
    • lærerne må ønske å endre gammel praksis
    • lærerne må kunne utvikle nye undervisningsferdigheter

    Tema 4: Utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen

    Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kompetanse i å utvikle og lede profesjonsfellesskapet ved skolen i prosessen med læreplanarbeidet. I dette emnet legges derfor vekt på praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i personalet, og metoder for observasjon av praksis. Faglig og metodisk trekker temaet veksler på gruppeforskning og teamforskning, og det legges vekt på praktisk utprøving i et eget organisasjonsområde. Temaet tar gjennom praktiske tilnærminger opp fem faser i tillitsbasert ledelse fra rektors side:

    • øke kjennskapet til medarbeidere
    • bygge gjensidige relasjoner til interessentene
    • etablere sterkere verdier
    • autentisk ledelsespraksis
    • mestringsorientert ledelse
  • Grading scale

    OsloMet har inngått en avtale med Utdanningsdirektoratet om samarbeid om et videreutdanningstilbud for skoleledere. Det offisielle navnet er Nasjonal rektorutdanning.

    Rektorutdanningen er en videreutdanning som kan inngå i en masterutdanning i skoleledelse. Interesserte som ønsker at studiet skal kunne inngå som del av et slikt masterstudium må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for det enkelte lærested (inkludert karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått rektorprogram. Det er opp til den enkelte institusjon å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

    Studiet er basert på at studentene er ansatt som skoleleder i grunnskole eller videregående opplæring, og at de kombinerer studium og arbeid. Studiet er organisert som en deltidsutdanning med syv samlinger à 2-5 dager over tre semester.

  • Examiners

    x