EPN-V2

MGSF4200 Social Studies Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGSF4100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1.

I dette emnet vil studentene få avansert kunnskap om forskning innenfor samfunnsfagdidaktikken, for slik å kunne bygge videre på dette når de så skal skrive en masteroppgave.

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

One of the biggest challenges we are facing globally is climate change. Given that our world is becoming more computable opens up the opportunity for applying new technologies to achieve smart cities to fulfil sustainability goals. The current Smart City paradigm has evolved from a technology-only driven approach to a human-centred approach, in which a variety of technological tools help to improve quality of life for people. The main aim of the smart city is to enhance the existing built environment. Nowadays smart cities are geared towards facing future multifaced environmental, social, economic and political challenges of societies. Residents are coming to the forefront in the co-creating of cities, expressing their needs with increasing interest and influencing the design of livable, sustainable cities. An integrated understanding has an enormous impact in planning of smart cities and policy recommendations to achieve livability in urban areas, quality of life for residents and equity in cities. This course is utilizing acquired knowledge from previous and parallel running courses such as advanced methods course, ethics in research, data analysis in GIS, and urban policies, and adds to it the component of smart cities and the human factor.

Content

1) All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

2) None

Teaching and learning methods

No formal requirements over and above the admission requirements.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Deltakelse i seminarundervisning

Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon.

  • Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt samfunnsfaglige tekster, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.

Skriftlig fagtekst med muntlig framlegg

  • Hver student skal formulere en problemstilling og drøfte minst to pensumtekster. Omfang 1500 ord (+/- 10 %) og kildehenvisninger i tråd med APA-stilen. Teksten skal presenteres og drøftes med medstudenter på et eksamensseminar.
  • Formålet med arbeidskravet er å trene opp studentenes evne til akademisk skriving og selvstendig refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger. Arbeidskravet kan danne grunnlag for den individuelle semesteroppgaven.

Merknad

  • For studenter på masterprogrammet grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
    • Studentene skal levere et refleksjonsnotat knyttet til praksis. Innholdet for refleksjonsnotatet blir avgjort i samråd mellom studenter og emneansvarlig og kan ta opp tematikker fra begge emnene i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk på 4. studieår.
  • For studenter på masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
    • Studentene skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studentene se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Assessment

The course is delivered through lectures, seminars, practicals, excursions, and fieldwork to provide theoretical content, methods and hands-on experience. The students will be given a group or individual project during the semester.

Permitted exam materials and equipment

None

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

(1) Group or individual project assignment: Project report prepared individually or in groups of 2 students (or more), approx. 15-20 pages (excl. appendices), weighted 80%.

(2) Oral group presentation of the project, weighted 20%

Grading is individual, which means that grades may differ within each group. Both oral and written examinations can be presented/written in teams. To ensure that individual grading should be possible, each group of students will provide a written and signed statement in where each individual's contribution is clearly stated and explained.

All assessment parts must be awarded a pass grade (E or better) to pass the course.

Assessment parts: 1) can be appealed and 2) cannot be appealed.