EPN-V2

M1GBO4210 Initial Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, oppgaveskriving individuelt og i grupper. I tillegg benyttes ulike studentaktive læringsformer som gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner.

Tilrettelegningen av undervisningen varierer fra emne til emne og kan f.eks. være lagt opp som tre til fire samlinger à to dager, ukentlig undervisning og finne sted ved fysisk fremmøte på campus, og i noen tilfeller i tillegg være tilgengelig via strømming eller gjennomføres som hybrid undervisning.

Required preliminary courses

Studenter ved masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap kan søke om utveksling ett semester, primært andre semester. Studentene vil kunne benytte seg av de avtaler som allerede er inngått for masterstudentene ved bibliotek- og informasjonsvitenskap. Emnene må godkjennes i forkant av utvekslingen. Mer informasjon kan finnes på OsloMets og fakultetets nettsider.

Learning outcomes

Det framgår av emneplanene om det er satt opp arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter innenfor et emne. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter ikke er levert eller ikke er godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen i det enkelte emne.

Content

  • Lekende og utforskende tilnærminger til matematikk i begynneropplæringen med vekt på elevmedvirkning
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i matematikk
  • Kritisk analyse og vurdering av læringsressurser i matematikk
  • Lærerens tilrettelegging og klasseledelse for matematikk i begynneropplæringen i et mangfoldig klasserom

Teaching and learning methods

Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk, sensorordning og tilgjengelige hjelpemidler som benyttes for det enkelte emne

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Formålet med arbeidskravene er å kople de teoretiske perspektivene til praksis i skolen, samt utvikle et kritisk blikk på vitenskapelige tekster. Organiseringen er varierende i grupper og i seminarer for å utvikle evnen til å jobbe i profesjonelle fellesskap Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis kartlegging i matematikk av elev i praksis. Deretter gruppevis rollespill av utviklingssamtale basert på kartleggingen. Omfang 15 minutter + 5 minutter tilbakemelding per gruppe.
  • Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis planlegging og gjennomføring av et matematikkdidaktisk lekbasert undervisningsopplegg i praksisperioden. Deretter, etter praksisperioden leveres en tekst med vurdering av undervisningsopplegget, med kopling til aktuell teori og forskning. Omfang 1500 ord +/-10 %, med analyse og drøfting av elevarbeider
  • Gruppevis analyse og vurdering av analoge læringsressurser i matematikk for begynneropplæringen. Muntlig framlegg som for eksempel en utdanningsmesse samt skriftlig framstilling. Omfang: om lag 10 minutter pr. gruppe på muntlig del og skriftlig framstilling, omfang 1 A4-ark.
  • Aktiv deltakelse på to seminarer knyttet til kritisk lesing av pensumtekster. Studenter skal individuelt muntlig drøfte pensumartikler på ca. 5 minutter, som skal danne grunnlag for videre diskusjon i seminaret.

Nærmere retningslinjer for arbeidskrav og obligatorikk gis i undervisningsplanen.

MERKNAD!

For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav: Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:

  • Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter med en forberedt og en uforberedt del.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Egne notater etter nærmere retningslinjer

Grading scale

Det benyttes vurdering bestått / ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.