Programplaner og emneplaner - Student
M1GBO4210 Initial Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Begynneropplæring 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4110 Begynneropplæring 1
Emne 2: Begynneropplæring i matematikkdidaktikk
•Tre sentrale temaer i emnet er:
•Lekende og utforskende læring i matematikk
•Motivasjon og mestring
•Tilpassa opplæring og vurdering
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap i matematikkdidaktisk forskning med relevans for begynneropplæring
- har inngående kunnskap om lekende og utforskende tilnærminger til matematikk i begynneropplæringen
- har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy
- har inngående kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og teori knyttet til ulike analoge og digitale læringsressurser
- har inngående kunnskap om digitalisering i matematikkfaget i et skole- og samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og lede ulike lekende og utforskende arbeidsprosesser i matematikk i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
- kan analysere og kritisk vurdere læringsressurser med relevans for matematikkfaget
- kan trekke inn matematikkfaglige dimensjoner i en tverrfaglig sammenheng, for eksempel i arbeid med bildebøker
- kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte
- kan gi læringsfremmende tilbakemeldinger som ivaretar elevenes behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere og argumentere for ulike lekende og utforskende arbeidsprosesser i matematikk i begynneropplæringen med vekt på elevmedvirkning
- kan reflektere rundt motivasjon, tilpassa opplæring og vurdering i matematikk i et mangfoldig klasserom
- kan reflektere over matematiske perspektiver i begynneropplæringen på ulike arenaer på skolen, i hverdagen, ute og inne
Content
- Lekende og utforskende tilnærminger til matematikk i begynneropplæringen med vekt på elevmedvirkning
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i matematikk
- Kritisk analyse og vurdering av læringsressurser i matematikk
- Lærerens tilrettelegging og klasseledelse for matematikk i begynneropplæringen i et mangfoldig klasserom
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Formålet med arbeidskravene er å kople de teoretiske perspektivene til praksis i skolen, samt utvikle et kritisk blikk på vitenskapelige tekster. Organiseringen er varierende i grupper og i seminarer for å utvikle evnen til å jobbe i profesjonelle fellesskap Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis kartlegging i matematikk av elev i praksis. Deretter gruppevis rollespill av utviklingssamtale basert på kartleggingen. Omfang 15 minutter + 5 minutter tilbakemelding per gruppe.
- Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis planlegging og gjennomføring av et matematikkdidaktisk lekbasert undervisningsopplegg i praksisperioden. Deretter, etter praksisperioden leveres en tekst med vurdering av undervisningsopplegget, med kopling til aktuell teori og forskning. Omfang 1500 ord +/-10 %, med analyse og drøfting av elevarbeider
- Gruppevis analyse og vurdering av analoge læringsressurser i matematikk for begynneropplæringen. Muntlig framlegg som for eksempel en utdanningsmesse samt skriftlig framstilling. Omfang: om lag 10 minutter pr. gruppe på muntlig del og skriftlig framstilling, omfang 1 A4-ark.
- Aktiv deltakelse på to seminarer knyttet til kritisk lesing av pensumtekster. Studenter skal individuelt muntlig drøfte pensumartikler på ca. 5 minutter, som skal danne grunnlag for videre diskusjon i seminaret.
Nærmere retningslinjer for arbeidskrav og obligatorikk gis i undervisningsplanen.
MERKNAD!
For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav: Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:
- Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
- Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres
Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter med en forberedt og en uforberedt del.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Egne notater etter nærmere retningslinjer
Grading scale
Det benyttes vurdering bestått / ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.