EPN-V2

M1GBO4210 Initial Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4110 Begynneropplæring 1

Emne 2: Begynneropplæring i matematikkdidaktikk

•Tre sentrale temaer i emnet er:

•Lekende og utforskende læring i matematikk

•Motivasjon og mestring

•Tilpassa opplæring og vurdering

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap i matematikkdidaktisk forskning med relevans for begynneropplæring
  • har inngående kunnskap om lekende og utforskende tilnærminger til matematikk i begynneropplæringen
  • har fordypet innsikt i vurdering av elevers læringsprosesser og i bruken av ulike vurderings- og kartleggingsverktøy
  • har inngående kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og teori knyttet til ulike analoge og digitale læringsressurser
  • har inngående kunnskap om digitalisering i matematikkfaget i et skole- og samfunnsperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og lede ulike lekende og utforskende arbeidsprosesser i matematikk i begynneropplæringen i en mangfoldig skole
  • kan analysere og kritisk vurdere læringsressurser med relevans for matematikkfaget
  • kan trekke inn matematikkfaglige dimensjoner i en tverrfaglig sammenheng, for eksempel i arbeid med bildebøker
  • kan observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte
  • kan gi læringsfremmende tilbakemeldinger som ivaretar elevenes behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere og argumentere for ulike lekende og utforskende arbeidsprosesser i matematikk i begynneropplæringen med vekt på elevmedvirkning
  • kan reflektere rundt motivasjon, tilpassa opplæring og vurdering i matematikk i et mangfoldig klasserom
  • kan reflektere over matematiske perspektiver i begynneropplæringen på ulike arenaer på skolen, i hverdagen, ute og inne

Content

  • Lekende og utforskende tilnærminger til matematikk i begynneropplæringen med vekt på elevmedvirkning
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i matematikk
  • Kritisk analyse og vurdering av læringsressurser i matematikk
  • Lærerens tilrettelegging og klasseledelse for matematikk i begynneropplæringen i et mangfoldig klasserom

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Formålet med arbeidskravene er å kople de teoretiske perspektivene til praksis i skolen, samt utvikle et kritisk blikk på vitenskapelige tekster. Organiseringen er varierende i grupper og i seminarer for å utvikle evnen til å jobbe i profesjonelle fellesskap Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis kartlegging i matematikk av elev i praksis. Deretter gruppevis rollespill av utviklingssamtale basert på kartleggingen. Omfang 15 minutter + 5 minutter tilbakemelding per gruppe.
  • Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis planlegging og gjennomføring av et matematikkdidaktisk lekbasert undervisningsopplegg i praksisperioden. Deretter, etter praksisperioden leveres en tekst med vurdering av undervisningsopplegget, med kopling til aktuell teori og forskning. Omfang 1500 ord +/-10 %, med analyse og drøfting av elevarbeider
  • Gruppevis analyse og vurdering av analoge læringsressurser i matematikk for begynneropplæringen. Muntlig framlegg som for eksempel en utdanningsmesse samt skriftlig framstilling. Omfang: om lag 10 minutter pr. gruppe på muntlig del og skriftlig framstilling, omfang 1 A4-ark.
  • Aktiv deltakelse på to seminarer knyttet til kritisk lesing av pensumtekster. Studenter skal individuelt muntlig drøfte pensumartikler på ca. 5 minutter, som skal danne grunnlag for videre diskusjon i seminaret.

Nærmere retningslinjer for arbeidskrav og obligatorikk gis i undervisningsplanen.

MERKNAD!

For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav: Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:

  • Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter med en forberedt og en uforberedt del.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Egne notater etter nærmere retningslinjer

Grading scale

Det benyttes vurdering bestått / ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.