EPN-V2

M1GBO4210 Initial Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Begynneropplæring 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Ingen.

Required preliminary courses

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Learning outcomes

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Content

  • Lekende og utforskende tilnærminger til matematikk i begynneropplæringen med vekt på elevmedvirkning
  • Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i matematikk
  • Kritisk analyse og vurdering av læringsressurser i matematikk
  • Lærerens tilrettelegging og klasseledelse for matematikk i begynneropplæringen i et mangfoldig klasserom

Teaching and learning methods

Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Elevmangfold og undervisning:

  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
  • Samarbeid om eleven.
  • Arbeids og vurderingsformer.

Tema 2: Profesjonsetikk:

  • Etiske teorier.
  • Profesjonsetiske dilemmaer i skolen.

Tema 3: Oppvekst, sosialisering og identitet:

  • Identitetsutvikling i det mangfoldige og pluralistiske samfunnet.
  • Oppvekstbetingelser.
  • Ulike sosialiseringsarenaer.

Tema 4: Læreren i organisasjonen:

  • Samarbeid mellom skole og hjem.
  • Læreren i profesjonsfelleskapet.
  • Skolen som organisasjon.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Formålet med arbeidskravene er å kople de teoretiske perspektivene til praksis i skolen, samt utvikle et kritisk blikk på vitenskapelige tekster. Organiseringen er varierende i grupper og i seminarer for å utvikle evnen til å jobbe i profesjonelle fellesskap Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis kartlegging i matematikk av elev i praksis. Deretter gruppevis rollespill av utviklingssamtale basert på kartleggingen. Omfang 15 minutter + 5 minutter tilbakemelding per gruppe.
  • Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis planlegging og gjennomføring av et matematikkdidaktisk lekbasert undervisningsopplegg i praksisperioden. Deretter, etter praksisperioden leveres en tekst med vurdering av undervisningsopplegget, med kopling til aktuell teori og forskning. Omfang 1500 ord +/-10 %, med analyse og drøfting av elevarbeider
  • Gruppevis analyse og vurdering av analoge læringsressurser i matematikk for begynneropplæringen. Muntlig framlegg som for eksempel en utdanningsmesse samt skriftlig framstilling. Omfang: om lag 10 minutter pr. gruppe på muntlig del og skriftlig framstilling, omfang 1 A4-ark.
  • Aktiv deltakelse på to seminarer knyttet til kritisk lesing av pensumtekster. Studenter skal individuelt muntlig drøfte pensumartikler på ca. 5 minutter, som skal danne grunnlag for videre diskusjon i seminaret.

Nærmere retningslinjer for arbeidskrav og obligatorikk gis i undervisningsplanen.

MERKNAD!

For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav: Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:

  • Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres

Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.

Assessment

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter med en forberedt og en uforberedt del.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Egne notater etter nærmere retningslinjer

Grading scale

Det benyttes vurdering bestått / ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.