Programplaner og emneplaner - Student
M1GBO4210 Initial Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Begynneropplæring 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen.
Required preliminary courses
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Learning outcomes
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Content
- Lekende og utforskende tilnærminger til matematikk i begynneropplæringen med vekt på elevmedvirkning
- Faglig tilrettelegging og ulike vurderingspraksiser i matematikk
- Kritisk analyse og vurdering av læringsressurser i matematikk
- Lærerens tilrettelegging og klasseledelse for matematikk i begynneropplæringen i et mangfoldig klasserom
Teaching and learning methods
Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Elevmangfold og undervisning:
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning.
- Samarbeid om eleven.
- Arbeids og vurderingsformer.
Tema 2: Profesjonsetikk:
- Etiske teorier.
- Profesjonsetiske dilemmaer i skolen.
Tema 3: Oppvekst, sosialisering og identitet:
- Identitetsutvikling i det mangfoldige og pluralistiske samfunnet.
- Oppvekstbetingelser.
- Ulike sosialiseringsarenaer.
Tema 4: Læreren i organisasjonen:
- Samarbeid mellom skole og hjem.
- Læreren i profesjonsfelleskapet.
- Skolen som organisasjon.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Formålet med arbeidskravene er å kople de teoretiske perspektivene til praksis i skolen, samt utvikle et kritisk blikk på vitenskapelige tekster. Organiseringen er varierende i grupper og i seminarer for å utvikle evnen til å jobbe i profesjonelle fellesskap Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis kartlegging i matematikk av elev i praksis. Deretter gruppevis rollespill av utviklingssamtale basert på kartleggingen. Omfang 15 minutter + 5 minutter tilbakemelding per gruppe.
- Et todelt arbeidskrav: Først gruppevis planlegging og gjennomføring av et matematikkdidaktisk lekbasert undervisningsopplegg i praksisperioden. Deretter, etter praksisperioden leveres en tekst med vurdering av undervisningsopplegget, med kopling til aktuell teori og forskning. Omfang 1500 ord +/-10 %, med analyse og drøfting av elevarbeider
- Gruppevis analyse og vurdering av analoge læringsressurser i matematikk for begynneropplæringen. Muntlig framlegg som for eksempel en utdanningsmesse samt skriftlig framstilling. Omfang: om lag 10 minutter pr. gruppe på muntlig del og skriftlig framstilling, omfang 1 A4-ark.
- Aktiv deltakelse på to seminarer knyttet til kritisk lesing av pensumtekster. Studenter skal individuelt muntlig drøfte pensumartikler på ca. 5 minutter, som skal danne grunnlag for videre diskusjon i seminaret.
Nærmere retningslinjer for arbeidskrav og obligatorikk gis i undervisningsplanen.
MERKNAD!
For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må de i tillegg gjennomføre følgende arbeidskrav: Et todelt arbeidskrav knyttet til masterskisse:
- Levere en skisse av et mastertema med problemstilling og aktuell faglitteratur for masteroppgaven (1500 ord). Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
- Deltakelse på masteroppgaveseminar der skissene presenteres
Nærmere retningslinjer gis i undervisningsplanen.
Assessment
Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter med en forberedt og en uforberedt del.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Egne notater etter nærmere retningslinjer
Grading scale
Det benyttes vurdering bestått / ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.