EPN-V2

MGRL4200 RLE and RLE Education 2 Course description

Course name in Norwegian
RLE og RLE-didaktikk 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Required preliminary courses

Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på sju dager, i form av en fagtekst, etter selvvalgt tema innen emnet på 5000 ord +/- ti prosent. I fagteksten skal kandidaten ta i bruk kunnskapsstoff fra pensum og knytte fagstoffet til profesjonsutøvelsen.

Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten levere en ny fagartikkel.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt.

Content

Emnet gir forståelse av ulike posisjoner og perspektiver i det fagdidaktiske forskningsfeltet knyttet til faget KRLE i den offentlige skolen og hvordan disse posisjonene er relatert til forskningsretninger innen kultur- og samfunnsfag. Debattene om skolefagets identitet og legitimitet står sentralt. Videre blir ulike syn på kunnskap, danning, læring og sosialisering undersøkt med henblikk på hva de innebærer for fagutøvelsen. Og i nær sammenheng med fagforståelsen blir sentrale arbeidsformer i KRLE-undervisningen belyst.

Teaching and learning methods

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Course requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Assessment

Emnet består av følgende to deltemaer:

1. Kartlegging, vurdering og diagnostisering av læringsbarrierer

Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv:

  • Sakkyndighetsarbeid.
  • Interprofesjonelt samarbeid.

Spesialpedagogiske arbeidsmåter og bruksområder:

  • Tiltak og arbeidsmåter for tilpasset og likeverdig opplæring.
  • Tester, kartleggingsverktøy og vurderingsformer
  • Foreldresamarbeid.

2. Endringsarbeid, veiledning og rådgivning

Prinsipper, strategier og kommunikasjon i spesialpedagogisk arbeid:

  • Spesialpedagogiske tilnærminger, livsmestring og myndiggjøring.
  • Veiledning av barn, voksne og kolleger.
  • Samarbeidspartnere - hjelpeapparatet.

Pedagogisk systemarbeid:

  • Skolekultur og tolkningsfelleskap.
  • Forebygging og tidlig innsats.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det brukes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.