EPN-V2

MGNA4200 Science Education 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag og naturfagdidaktikk 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:

  • En prosjektskisse som beskriver hvordan gruppen vil gå fram for å gjennomføre sitt prosjekt.
  • En standard samarbeidsavtale må inngås mellom prosjekttilbyder/veileder og studenten(e), og denne må godkjennes av emnekoordinatoren før prosjektet kan starte.
  • Tre møtereferater fra veiledningsmøter i løpet av prosjektperioden.
  • Muntlig presentasjon midtveis i semesteret, individuelt eller i gruppe (maks. 5 studenter), 10 minutter + 5 minutter til spørsmål

Fristene for prosjektskissen og møtereferater vil fremgå av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved semesterstart.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om undervisning for systemforståelse i utvalgte deler av naturfaget
  • har inngående kunnskap om hvordan legge til rette for variert naturfagundervisning med bruk av ulike representasjoner
  • har inngående kunnskap om praktisk arbeid i naturfag
  • har inngående kunnskap om programmering i naturfag og hvordan dette kan brukes i undervisning med elever
  • kan tilpasse naturfagsundervisningen slik at den fremhever anvendelser, relevans og yrkesretting

Ferdigheter

Studenten

  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning (inkludert praktisk arbeid) i naturfaget som fremmer elevers systemtenkning og vitenskapelige tenkemåte
  • kan tilrettelegge for bruk av estetiske læringsprosesser i naturfagundervisningen
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler naturfagets didaktikk
  • kan gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning med fokus på praktisk arbeid og HMS
  • kan gjennomføre og vurdere skolerelevant programmering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser, undervisning og kompetanse i naturfag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og naturfagdidaktisk nytenkning i skolen

Content

Studenten vil få utdypende kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

  • Konkrete tilnærminger til variert naturfagundervisning
  • Muligheter i det utvidede klasserommet
  • HMS
  • Systemtenkning i naturfag
  • Programmering i naturfag

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Permitted exam materials and equipment

The course builds on computer science courses from the first year of the programme.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.