EPN-V2

PVES6100 Pedagogical guidance in schools, subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Pedagogical guidance in schools, subject 1
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Gradert skala A-F.

Learning outcomes

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. 

Content

  • Teorier og metoder i veiledning 
  • Kommunikasjon og samspill 
  • Veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere 
  • Profesjonsetiske dilemmaer

Teaching and learning methods

Innholdet i fordypningen består av følgende 9 hovedtemaer:

1. Organisering av barnehagens språkmiljø

  • Personalledelse, veiledning
  • Organisering av barnehagehverdagen
  • Språkgrupper, språkrom, materiell
  • Voksenrollens betydning for språkmiljøet

2. Samtaler

  • Samtaler mellom voksne og barn og mellom barn og barn
  • Hverdagssamtaler
  • Måltidet
  • Samlingsstunden

3. Lek og språk

  • Språkets betydning for lek og lekens betydning for språket
  • Humor, språklek
  • Lek som fortelling

4. Multimodale tekster

  • Bildebøker
  • Formidling, konkretisering og dramatisering
  • Digitale verktøy, apper

5. Barns egne fortellinger

6. Tidlig utforsking av lesing og skriving

7. Flerspråklighet

  • Flerspråklighet som en ressurs hos voksne og barn
  • Synliggjøring av flere språk i barnehagen

8. Prosjektarbeid

9. Artikkelskriving

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i faglige aktiviteter. To arbeidskrav krever at studentene gjennomfører praktiske veiledningsoppgaver. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter. 

En vesentlig del av læringen er knyttet til utvikling av praktisk veiledningskompetanse og erfaringsdeling. Dette kan ikke tilegnes bare ved selvstudium, men må opparbeides gjennom dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om obligatorisk deltakelse på alle samlinger samt i basisgruppearbeid mellom samlingene. Fravær utover 20% kan unntaksvis kompenseres etter avtale med emneansvarlig. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. 

Arbeidskrav:

  1. Individuelt skriftlig tekst på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd, omfang 1300 ord + /- 10%.  Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å dokumentere og reflektere over gjennomførte veiledningsøvelser.

  1. Individuelt skriftlig tekst med analyse av veiledningssamtale. Studenten gjennomfører veiledningssamtale med medstudenter eller kolleger, med lydopptak. 10 minutter av samtalen velges ut for transkripsjon og analyse. Omfang: 1300 ord +/-10%.  Formålet med arbeidskravet er at studentene skal analyserer en veiledningssamtale.

  1. Arbeidskravet gjennomføres i studentenes basisgruppe. Basisgruppa holder et framlegg for medstudenter over et selvvalgt tema knyttet til emnets innhold. Varighet ca 20-30 minutter. Basisgruppa leverer en felles tekst med en faglig begrunnelse av fremlegget, omfang ca 350 ord. Formålet med arbeidskravet er å formidle et faglig tema og belyse dette med teoretiske perspektiver.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Godkjente arbeidskrav er en forutsetning for å få avlegge eksamen. 

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte undervisningsplan. 

Assessment

Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen omfang 4500 ord (+/- 10 %).

Ved ikke bestått karakter, kan hjemmeeksamen omarbeides til ny eksamen én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer.

Admission requirements

Målgruppa

Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.

Opptakskrav

For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL).