EPN-V2

PVES6100 Pedagogical guidance in schools, subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Pedagogical guidance in schools, subject 1
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emne 1 i Pedagogisk veiledning i skolen skal gi faglig og didaktisk kunnskap om veiledning. Sentrale temaer er teorier om veiledning, veiledningsmetoder og læreres profesjonelle utvikling. Dialogiske prosesser og refleksjon er sentralt i veiledning og emnet legger opp til at studentene foruten å tilegne seg teoretisk kunnskap skal gjennomføre og delta i veiledningsøvelser. Emnet er særlig rettet inn mot veiledning av lærerstudenter og nyutdannede i skolen. Studiet bygger på nasjonale rammer for veiledning av studenter og nyutdannede, nytilsatte lærere i skolen og kan sees i sammenheng med Kunnskapsdepartementets strategi for lærerutdanning 2025.

Learning outcomes

Etter gjennomført INTER1300 har studentene følgende læringsutbytter definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet
  • kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer
  • etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte

Generell kompetanse

Studenten har

  • en forståelse av grunnlaget for, og nødvendigheten av, tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte, og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet

Content

  • Teorier og metoder i veiledning 
  • Kommunikasjon og samspill 
  • Veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere 
  • Profesjonsetiske dilemmaer

Teaching and learning methods

Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.

Universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på læringsplattformen.

Studentene forventes å sette seg inn i ressursportalen for INTER1300 i forkant av de to seminardagene.

Gruppene blir tildelt en veileder som enten er vitenskapelig ansatte, masterstudenter fra aktuelle fagmiljøer ved universitetet, eller profesjonsutøvere fra praksisfeltet.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.

Assessment

Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen omfang 4500 ord (+/- 10 %).

Ved ikke bestått karakter, kan hjemmeeksamen omarbeides til ny eksamen én gang.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Examiners

Det benyttes to interne sensorer.

Admission requirements

Målgruppa

Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.

Opptakskrav

For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL).