Programplaner og emneplaner - Student
PVES6100 Pedagogical guidance in schools, subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipPedagogical guidance in schools, subject 1Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 1 i Pedagogisk veiledning i skolen skal gi faglig og didaktisk kunnskap om veiledning. Sentrale temaer er teorier om veiledning, veiledningsmetoder og læreres profesjonelle utvikling. Dialogiske prosesser og refleksjon er sentralt i veiledning og emnet legger opp til at studentene foruten å tilegne seg teoretisk kunnskap skal gjennomføre og delta i veiledningsøvelser. Emnet er særlig rettet inn mot veiledning av lærerstudenter og nyutdannede i skolen. Studiet bygger på nasjonale rammer for veiledning av studenter og nyutdannede, nytilsatte lærere i skolen og kan sees i sammenheng med Kunnskapsdepartementets strategi for lærerutdanning 2025.
Learning outcomes
Etter gjennomført INTER1300 har studentene følgende læringsutbytter definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet
- kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer
- etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte
Generell kompetanse
Studenten har
- en forståelse av grunnlaget for, og nødvendigheten av, tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte, og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet
Content
- Teorier og metoder i veiledning
- Kommunikasjon og samspill
- Veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere
- Profesjonsetiske dilemmaer
Teaching and learning methods
Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger på arbeider.
Universitetets læringsplattform brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene får tilgang til faglige tekster og/eller interaktive oppgaver, informasjon, pensum og caser på læringsplattformen.
Studentene forventes å sette seg inn i ressursportalen for INTER1300 i forkant av de to seminardagene.
Gruppene blir tildelt en veileder som enten er vitenskapelig ansatte, masterstudenter fra aktuelle fagmiljøer ved universitetet, eller profesjonsutøvere fra praksisfeltet.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent:
- Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
Assessment
Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen omfang 4500 ord (+/- 10 %).
Ved ikke bestått karakter, kan hjemmeeksamen omarbeides til ny eksamen én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.
Admission requirements
Målgruppa
Målgruppa for studiet er lærere i grunnskole og videregående opplæring.
Opptakskrav
For å søke på dette programmet må man ha godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen. Søkere må kunne dokumentere til sammen 60 studiepoeng i pedagogikk/pedagogikk og elevkunnskap (PEL).