Programplaner og emneplaner - Student
MGSF4100 Social Studies Education I Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot KDK1200.
Introduction
Emnet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Refleksjon, presentasjon og formidling står sentralt i emnet. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom praksis og teori.
Required preliminary courses
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om kunstformidling, presentasjon og utstillingsproblematikk
- har innsikt i relevante fagbegrep og kunstformidlingsteori
Ferdigheter
Studenten
- kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
- kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling
- kan utarbeide en portefølje som presenterer eget praktisk-estetisk arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk
- kan drøfte og vurdere ulike aspekt knyttet til kunstformidling
- kan formidle og presentere et prosjekt visuelt, muntlig og skriftlig
Learning outcomes
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning, ekskursjoner og faglige debatter.
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige- forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Content
Emnet skal gi inngående innsikt i sentrale problemstillinger i samfunnsfag, samt oppmuntre til selvstendig refleksjon om hvordan samfunnsvitenskapelig teori og metode kan anvendes i skolerettet forskning. Studentene skal lese samfunnsvitenskapelige klassikere og andre sentrale tekster i faget, de skal reflektere rundt bruken av samfunnsfaglig teori og metode og utveksle disse refleksjonene i felleskap gjennom seminarer .
Teaching and learning methods
Eksamen består av to skriftlige deleksamener . Eksamensdelene gjennomføres individuelt og vurderes separat (se vekting under).
De to eksamensdelene består av følgende:
- En skriftlig og teoretisk oppgave som knytter seg til presentasjon og kunstformidling (om lag 1200 ord) (individuelt). Eksamen teller 60% av endelig karakter.
- En portefølje som inneholder bilder og tekst som formidler egen praktisk-estetisk produksjon (individuelt). Eksamen teller 40 % av endelig karakter.
Eksamensresultatet kan påklages.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger en eller begge deleksamenene, eller som får vurderingen Ikke bestått kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Course requirements
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Assessment
Bestått - ikke bestått
Permitted exam materials and equipment
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).
Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.
Grading scale
Bestått emne
KDK1 Innføring i kunstfaglige prosesser
KDK2 Kunst og formidling i digitale medier
KDK3 Eksperimenteringer og motsetninger
Examiners
Prosjekter i emnet:
Prosjekt 1: Innføring i kunstformidling (gruppe og individuelt arbeid). Prosjektet gir en grunnleggende innføring i kunstformidling knyttet primært opp til institusjoner. Forholdet mellom praktisk kunstformidling og anvendelse av teori og litteratur står sentralt i prosjektet.
Prosjekt 2: Design av portefølje: Prosjektet gir en innføring og presentasjon av eget praktisk-estetisk arbeid.