EPN-V2

SKUT4421 Specialisation in Special Needs Education 1 Course description

Course name in Norwegian
Fagfordypning i spesialpedagogikk 1
Study programme
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Godkjente arbeidskrav i andreårsemnet VERB2300, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten

  • kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder i forhold til prosjektet

FerdighetStudenten

  • kan diskutere dilemmaer og verdikonflikter relatert til prosjektet
  • kan ivareta personvern ved behandling og lagring av data
  • kan dokumentere ivaretakelse av brukermedvirkning og anvendelse av faglig kunnskap i beslutningsstøtte
  • kan dokumentere bruk av relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
  • kan presentere tiltaksbeskrivelse utarbeidet i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
  • kan anvende og dokumentere bruk av oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i et opplærings- og omsorgstiltak

Generell kompetanseStudenten

  • kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, individuell veiledning og selvstudium.

Content

5 studiepoeng overlapp med VERPRA20 (full overlapp med del 2 prosjektoppgave i VERPRA20)

Teaching and learning methods

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer
  • Levering prosjektskisse etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse på gruppeveiledning
  • Levering av veiledningsnotat etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse i individuell veiledning i tilknytning til skriftlig eksamen

Course requirements

Individuell skriftlig prosjekteksamen knyttet til praksis VERPRA21 Praksis i miljøterapeutisk arbeid, inntil 4000 ord.

Ved ikke bestått prosjekteksamen har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon to (2) ganger, siden besvarelsen er tett knyttet opp til praksisgjennomføringen.

Assessment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F

Grading scale

Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.