Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4421 Specialisation in Special Needs Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i spesialpedagogikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer, og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.
Required preliminary courses
Se opptakskrav i programplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
- har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk- spesialpedagogisk arbeid i skolen
- kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige perspektiver innenfor feltene inkludering og pedagogikk - spesialpedagogikk
- har inngående kunnskap om sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser for utvikling av grunnleggende ferdigheter og emosjonell og sosial kompetanse
- har inngående kunnskap og nyansert forståelse om kontekstuelle barrierer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev og elevgruppe
- har inngående kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har inngående kunnskap om hva som er tilfredsstillende utbytte av opplæringen og den spesialpedagogiske tiltakskjeden
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske - spesialpedagogiske problemstillinger, utfordringer og dilemmaer ved undervisning i skolen
- kan identifisere og gjøre greie for aktuelle problemstillinger innenfor det pedagogiske - spesialpedagogiske feltet
- kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
- kan identifisere læringsprosesser og læringsbarrierer og anvende strategier for faglig og sosial læring for et inkluderende læringsfellesskap
- kan utvikle en individuell opplæringsplan som et hensiktsmessig verktøy for undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere pedagogisk - spesialpedagogisk virksomhet, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
- kan analysere, vurdere og formidle forskningsbasert pedagogisk - spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse med henblikk på egen praksis
Content
Skoleeksamen på 4 timer.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer vil være forelesninger, individuelt studiearbeid, seminarer og veiledning. Den vil stimulere utviklingen av ferdigheter og holdninger som er relevante for fordypningen gjennom muntlige presentasjoner, veiledningsøvinger og rollespill. Undervisningen er utformet for å støtte opp om utvikling av et bredt yrkesrepertoar for arbeide profesjonelt/ interprofesjonelt for en inkluderende grunnopplæring.
Praksisrelaterte oppgaver
Praksisrelaterte oppgaver inngår som arbeidskrav i emnet. Oppgavene innpasses og tilpasses den enkelte students interessefelt, utdanningsløp eller arbeidssituasjon. Praksisrelaterte oppgaver vil kunne omfatte observasjon, intervju eller refleksjonsbaserte samhandlingsaktiviteter med fagpersoner i feltet, ved den pedagogisk-psykologiske tjenesten eller ved fagsentra mv. Deler av de praksisrelaterte oppgavene kan utføres under utenlandsopphold.
Praksisrelaterte oppgaver kan inngå som en del av praksisopplæringen for studenter som innpasser masterstudiet i en fireårig grunnskolelærerutdanning.
Course requirements
Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Kunnskaper
Studentene har:
- oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
- kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
- kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse
Ferdigheter
Studentene kan:
- gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori
Grading scale
Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid
Examiners
Alle studenter skal i grupper foreta en presentasjon av et tema for resten av klassen. Presentasjonen, som skal være muntlig med bidrag fra alle gruppemedlemmer, skal være på ca 15 minutter.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til en ny presentasjon innen angitt frist. Faglærer informerer om tidsfrist.