Programplaner og emneplaner - Student
SKUT4421 Specialisation in Special Needs Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Fagfordypning i spesialpedagogikk 1
- Study programme
-
Master Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational LeadershipMaster Programme in Educational Sciences for Basic Education, Pedagogy or Educational Leadership
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Godkjente arbeidskrav i andreårsemnet VERB2300, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.
Required preliminary courses
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder i forhold til prosjektet
FerdighetStudenten
- kan diskutere dilemmaer og verdikonflikter relatert til prosjektet
- kan ivareta personvern ved behandling og lagring av data
- kan dokumentere ivaretakelse av brukermedvirkning og anvendelse av faglig kunnskap i beslutningsstøtte
- kan dokumentere bruk av relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
- kan presentere tiltaksbeskrivelse utarbeidet i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
- kan anvende og dokumentere bruk av oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i et opplærings- og omsorgstiltak
Generell kompetanseStudenten
- kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
Learning outcomes
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, individuell veiledning og selvstudium.
Content
5 studiepoeng overlapp med VERPRA20 (full overlapp med del 2 prosjektoppgave i VERPRA20)
Teaching and learning methods
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer
- Levering prosjektskisse etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse på gruppeveiledning
- Levering av veiledningsnotat etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse i individuell veiledning i tilknytning til skriftlig eksamen
Course requirements
Individuell skriftlig prosjekteksamen knyttet til praksis VERPRA21 Praksis i miljøterapeutisk arbeid, inntil 4000 ord.
Ved ikke bestått prosjekteksamen har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon to (2) ganger, siden besvarelsen er tett knyttet opp til praksisgjennomføringen.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F
Grading scale
Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.