Programplaner og emneplaner - Student
MGMT4200 Mathematics and Mathematics Education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk og matematikkdidaktikk 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
-
Description of integrated courses
Intern og ekstern sensor.
-
Introduction
Emnet omfatter fordypning i operatørfunksjonen i medisinsk nødmeldetjeneste. Det legges vekt på kunnskap om kommunikasjon og beslutningstaking, for å sikre samhandling og gode pasientforløp.
-
Required preliminary courses
Godkjente arbeidskrav fra emnet VMNT6000.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i algebradidaktikk og teorier om undervisning
- har inngående kunnskap om relevant forskning og teori
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om overgangsfaser i skoleløpet
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning i matematikk som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
- kan på avansert nivå anvende prinsipp for matematikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankra i avansert kunnskap [gjelder trinn 1-7]
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med matematikkfaget som grunnlag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
-
Content
Pedagogikk fordypning 1:
Digitalt støttet pedagogikk
(30 studiepoeng)
Fagplanen ble godkjent i studieutvalget 14. november 2016
Redaksjonelle endringer foretatt 12. desember 2019
Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 17. februar 2020
Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 5. november 2020
Gjeldende fra høstsemesteret 2020
Innledning
Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10 trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7/trinn 5-10 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10 ved OsloMet - storbyuniversitetet, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.
Digitalt støttet pedagogikk omfatter et fellestema for fordypningene i profesjonsrettet pedagogikk, spesialpedagogikk og digitalt støttet pedagogikk, og et fordypningstema i digitalt støttet pedagogikk. Faget danner samtidig grunnlag for en pedagogisk mastergrad innen grunnskolelærerutdanningene. Økt bruk av digitale verktøy i skolen fører til at lærerens undervisningspraksis er i stadig endring. Gjennom dette emnet skal studenten oppnå en grunnleggende forståelse av hvordan pedagogisk bruk av digitale verktøy kan bidra til nye didaktiske arbeidsformer, samt problemstillinger som kan gi perspektiver på muligheter og begrensninger ved integrering av digitale verktøy i undervisning. Det blir lagt vekt på teoretisk og praktisk innføring i å mestre disse nye didaktiske arbeidsformene. Faget kvalifiserer for ledelse av læringsprosesser blant elever og kollegaer i en utdanning som skal bidra til læring og danning for alle. Studentene får utvidet kunnskap og kyndighet til å håndtere undervisningsrelaterte oppgaver i grunnskolen, og utvikle egen yrkespraksis som del av et profesjonelt fellesskap. Faget har oppmerksomhet mot sentrale pedagogiske temaer som skal realiseres arbeid med skolefag. Fordypningen inviterer derfor studenten til refleksjon over hvordan disse utfordringene kan håndteres i grunnopplæringen. Disse utfordringene kommer til uttrykk på forskjellig måte i ulike fag og på ulike alderstrinn. Faget er utformet for å støtte studentenes videreutvikling av et bredt yrkesrepertoar for å arbeide profesjonelt med inkludering og forsterket opplæring i grunnskolen, ta ansvar for den profesjonelle samtale og kunne bidra til å utvikle egen yrkespraksis i det kollegiale fellesskapet.
Målgruppe
Studenter som er tatt opp til femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10.
Opptakskrav
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen.
Læringsutbytte
Læringsutbytte er nærmere beskrevet i emneplanen.
Fagets innhold og oppbygging
Digitalt støttet pedagogikk (30 studiepoeng) består av ett emne, med temaene «et klasserom for alle» og «digitalt støttet pedagogikk», og gjennomføres i sjette semester.
Fagets arbeids- og undervisningsformer
Faget er utformet for å støtte studentenes videreutvikling av et bredt yrkesrepertoar for å arbeide profesjonelt med inkludering og forsterket opplæring i grunnskolen. Det vil derfor bli vektlagt variasjon i organiserings- og arbeidsformer, som individuelt studiearbeid, gruppe- og kollokviearbeid, fagadministrativ bruk av LMS, seminardeltakelse, presentasjoner og vurderingsarbeid. Deler av undervisningen blir organisert som seminar med aktiv studentdeltakelse, der studentene presenterer og drøfter sentrale faglige begreper og perspektiver for hverandre. Videre drøfter de mulig håndtering av caser fra klasserommet i lys av slike begreper og perspektiver og analyserer dialogiske kvaliteter i egen faglig kommunikasjon. Studiefagsevaluering gjennomføres av studenter og lærere i fellesskap. Det forventes aktiv deltagelse gjennom hele emnet. Praksisopplæring Studentene, faglærere og praksislærere samarbeider om å planlegge og oppsummere praksisperioder. Oppgaver studenter utfører i praksis vil kunne knyttes til undervisningen. Praksisopplæringen er nærmere beskrevet i programplanen og i en egen fagplan for praksis. Praksisrelaterte oppgaver Praksisrelaterte oppgaver inngår som arbeidskrav i studiet. Oppgavene innpasses i den enkelte students interessefelt og utdanningsløp. Praksisrelaterte oppgaver kan for eksempel omfatte observasjon, intervju eller refleksjonsbaserte samhandlingsaktiviteter med fagpersoner i praksisfeltet, ved den pedagogisk-psykologisk tjenesten eller ved pedagogiske fagsentra mv. Deler av de praksisrelaterte oppgavene kan utføres som del av et utenlandsopphold. Skikkethetsvurdering Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å avslutte utdanningen. Beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. Se universitetets nettsted for mer informasjon om skikkethetsvurdering.
Arbeidskrav
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren. Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til en eller to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Læring i faget forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale kunnskapsområder. Emnet skal bidra til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Vurderings-/eksamensformer
Se emneplanen under punktet Vurderings-/eksamensformer.
Vurderingskriterier
A: Fremragende. Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser fremragende oversikt over emnet og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevante kunnskaper. Viser høyt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
B: Meget god. Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser meget god oversikt over emnet og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser høyt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
C: God. Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser god oversikt over emnet og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser et tilfredsstillende faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå, samt og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
D: Nokså god. Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser begrenset over emnet og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser et tilfredsstillende faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå, samt selvstendig refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
F: Ikke bestått. Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.
Rettigheter og plikter ved eksamen
Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
-
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter digitale forelesninger, webseminarer, digitalt gruppearbeid og selvstudier. Deler av undervisningen er organisert som simuleringsøvelser.
Observasjonspraksis
Studenten skal ha to dager eller vakter med observasjonspraksis, en dag ved Legevaktsentral (LVS) og en dag ved Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK). Hver dag eller vakt består gjennomsnittlig av 7,5 timer. Studenten må totalt ha gjennomført og dokumentert 15 timer med observasjonspraksis. Studenten kan ikke gjennomføre praksis ved sin egen arbeidsplass. Observasjonspraksis er ikke veiledet, men studenten skal beskrive og reflektere over sine erfaringer i et refleksjonsnotat. Studenten må selv ordne praksisplasser ved Legevaktsentral (LVS) og Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK).
Simuleringsøvelse
Simuleringsøvelsen er en praktisk øvelse som går over to dager på slutten av emnet. Studenten skal øve på å temaer som er gjennomgått i emnet, med vekt på kommunikasjon og beslutningstaking. Studenten får også en innføring i simulering som pedagogisk metode og hvordan lede simuleringsøvelser (fasilitere).
-
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse på webseminar og simuleringsøvelser
- 90 % tilstedeværelse i observasjonspraksis
- individuelt refleksjonsnotat basert på observasjonspraksis
- 2 fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord (+/- 10 %). Fagnotatene presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter
-
Assessment
Skriftlig prosjektoppgave i gruppe på 3-6 studenter. Omfang: 3000 ord (+/- 10 prosent). Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått), har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
-
Permitted exam materials and equipment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i undervisning.
Læringsutbytte i pedagogikkfordypningene forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale tema og utfordringer i faget. Faget er profesjonsrettet og skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved individuelle selvstudier, men som utvikles i dialog og ved deltakelse i undervisning. Dette bidrar til sammenheng i studiet, evne til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon. Gjennom studentaktive arbeidsformer som for eksempel gruppearbeid, hverandreundervisning, øvelser i kommunikasjon, argumentasjon og muntlig fremstillingsevne gis muligheter for å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid.
Arbeidskrav:
- Inviduell fagtekst der studentene diskuterer sammenhengen mellom temaet "Inkludering og klassen som fellesskap" og fagfordypningen. Studenten utvikler selv tema, tittel og problemstilling. Fagteksten skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %.
- Individuell fagtekst for å få innsikt i fagområdets egenart: Studentene skal skrive et fagnotat om digital kompetanse knyttet til et skolefag eller begynneropplæring. Formålet med arbeidskravet er å stimulere refleksjon mellom forskningsfeltet og praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
Utvikling og vurdering av en digital læringsressurs.
- Del 1 gruppeoppgave: Utvikling av en digital læringsressurs for å fremme aktive læringsformer innen et skolefag eller begynneropplæring. Omfang: 5 til 10 arbeidstimer per student. Grupperapport 1500 ord +/- 10 %.
- Del 2 individuell oppgave: Vurdering av og tilbakemelding til en gruppes digitale læringsressurs, Omfang per tilbakemelding: 500 ord +/- 10 %.
Deltakelse i undervisning
Det kreves 80 prosent tilstedeværelse i undervisning for å gå opp til eksamen. Fravær over 20 prosent og inntil 40 prosent medfører at studenten må gjennomføre et kompensatorisk arbeid. Ved fravær over 40 prosent mister studenten retten til å avlegge eksamen i emnet.
Se programplan for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
-
Grading scale
Vurderingsordning
Individuell hjemmeeksamen over en uke. Studenten skal belyse og drøfte momenter fra fellestemaet og fordypningstemaet. Nærmere beskrivelse vil bli gitt. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
-
Examiners
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.