Programplaner og emneplaner - Student
Bachelorstudium i Facility Management Programplan
- Engelsk programnavn
- Bachelor's Programme in Facility Management
- Gjelder fra
- 2019 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Bachelorstudiet i Facility Management er et 3-årig studium som tilbys på fulltid over tre år (180 studiepoeng).
Bachelorgraden oppnås i samsvar med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Fullført og bestått studium gir rett til graden Bachelor i Facility Management.
Det er felles opptak til bachelorstudiet i Facility Management, bachelorstudiet i økonomi og administrasjon og bachelorstudiet i regnskap og revisjon. Innen 1. mars i første studieår velger studentene hvilken av disse tre utdanningene de skal fortsette på.
Det særegne ved Facility Management-studiet er at det gir en yrkesutdanning samtidig med at det også er en meget god generell økonomisk-administrativ utdanning som gjør kandidatene velegnet for mange typer stillinger innen offentlig og privat administrasjon. Facility Management er en global bransje. Yrket som Facility Manager, eller tilsvarende, stiller store krav til breddekunnskap, virksomhets- og bransje-/forretningsforståelse. Både fagområdet Facility Management og bransjen er i stadig utvikling, og det stilles derfor også store krav til kontinuerlig faglig oppdatering.
Hvem gjelder programplanen og emneplanene for
Programplanen gjelder for kullet tatt inn i 1. år høsten 2017. Planen ble vesentlig endret fra og med høsten 2015 i forhold til tidligere plan. Studenter som eventuelt har bestått deler av studiet etter tidligere (før 2015) plan, og får nytt opptak, skal fullføre studiet etter den til enhver tid gjeldende programplanen. Studenter som har hatt permisjon skal som hovedregel fullføre studiet etter den planen som gjelder for det kullet de gjenopptar studiet sammen med.
Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler å vente med å kjøpe lærebøker til man har snakket med den enkelte foreleser. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen i emnet som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen.
Målgruppe
Fagfeltet og bransjen Facility Management har de siste tiårene vært i sterk vekst, både internasjonalt og i Norge. Facility Management er i dag en global bransje. Store bedrifter inngår ofte avtaler med globale tjenesteleverandører om leveranser av mange forskjellige tjenester på ulike lokasjoner i flere land.
Den offisielle norske definisjonen av Facility Management er: «Integrasjon av prosesser i en organisasjon for å opprettholde og utvikle avtalte tjenester som støtter og forbedrer effektiviteten til organisasjonens primære aktiviteter». Primære aktiviteter er den eller de aktivitetene som gir en privat bedrift dens inntekter, og som begrunner en offentlig forvaltning eller ideell organisasjons eksistens. Støtteaktivitetene er alle de andre aktivitetene (tjenestene) som må utføres og services som må ytes for at en organisasjon skal være i stand til å utføre primæraktivitetene på en mest mulig formåls- og kostnadseffektiv måte. Facility Management er altså en fler- og en tverrfaglig akademisk disiplin hvor ledelse og styring står sentralt, der målet er å integrere ulike typer oppgaver og tjenester slik at organisasjonens virksomhet drives på en økonomisk-, sosialt- og miljømessig bærekraftig måte.
Bachelorstudiet i Facility Management er rettet inn mot de som ønsker seg en stilling som Facility Manager eller leder for servicevirksomheter i privat-, offentlig- eller ideell sektor. Utdanningen gir en god forståelse av hele styringspyramiden, men legger særlig vekt på arbeidsoppgaver på mellomledernivå.
Bachelorstudiet i Facility Management kvalifiserer blant annet til å søke opptak til masterstudiet i økonomi og administrasjon (siviløkonomstudiet) ved OsloMet. Det er en forutsetning for opptak til siviløkonomstudiet, at hele bachelorgraden i Facility Management er gjennomført ved Høgskolen i Oslo og Akershus og at graden er avlagt etter programplanen som gjelder fra og med høsten 2015.
De to første årene av studiet er felles med bachelorstudiet i økonomi og administrasjon og bachelorstudiet i regnskap og revisjon, med unntak av to emner (totalt 15 studiepoeng) i 2. studieår som er knyttet til fagområdet Facility Management. Hele tredje år består av emner som dekker de mer spesielle kunnskaper som er nødvendige for yrket som Facility Manager eller tilsvarende. Studiet i Facility Management er både en generell økonomisk-administrativ utdanning og en spesialisering rettet mot utøvelsen av Facility Management.
Mange av målene for bachelorstudiet i økonomi og administrasjon vil også gjelde for studiet i Facility Management, men i tillegg skal studiet gi studentene den teoretiske utdanning som en anser nødvendig for å utføre oppgavene som tillegger en Facility Manager i privat, offentlig eller ideell sektor.
Opptakskrav
For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det stilles ellers ikke krav om en spesiell fagkombinasjon fra videregående skole. Undervisningen i matematikk bygger på R1/S1 eller tilsvarende. Studenter som ikke har tilstrekkelige forkunnskaper i matematikk, tilbys et forkurs. Forkurset går parallelt med den øvrige undervisningen.
Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse. Kravet er at søkeren må være 25 år eller eldre i søknadsåret, ikke ha generell studiekompetanse, dokumentere minimum fem års fulltids yrkespraksis (inntil 2 av disse 5 årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, organisasjonsarbeid eller liknende) fra saksbehandling/administrasjon innen offentlig eller privat sektor, samt dokumentere tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. I tillegg må søkeren dokumentere kunnskaper i matematikk på nivå med kravet som inngår i generell studiekompetanse eller tilsvarende. Se informasjon på nettsiden om nærmere informasjon om søknad om opptak på grunnlag av realkompetanse, blant annet når det gjelder krav til norsk- og engelskkunnskaper.
Læringsutbytte
En kandidat med oppnådd 3-årig bachelorgrad i Facility Management skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kandidaten har bred kunnskap i bedriftsøkonomisk analyse.
- Kandidaten har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen Facility Management.
- Kandidaten har grunnleggende kunnskaper i metodefag, administrasjonsfag og samfunnsøkonomiske fag.
- Kandidaten har kunnskap om Facility Management-fagets egenart og historie, samt fagets og bransjens rolle i samfunnet.
- Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagfelt, samt relevante metoder og arbeidsmåter innenfor fagene.
- Kandidaten kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagfeltet, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer og praksis.
Ferdigheter
- Kandidaten behersker sentrale og aktuelle metoder, teknikker og uttrykksformer i Facility Management.
- Kandidaten kan identifisere, planlegge og gjennomføre Facility Management-prosjekter og arbeidsoppgaver både selvstendig og i team.
- Kandidaten kan finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.
- Kandidaten kan bidra til å synliggjøre betydning og konsekvenser av ulike former for organisering og gjennomføring av Facility Management.
Innenfor praktiske og teoretiske problemstillinger i Facility Management, kan kandidaten
- anvende analysemetoder
- anvende relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
- anvende annen relevant kunnskap
- begrunne sine valg
Generell kompetanse
- Kandidaten har innsikt i miljømessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av tjenester og løsninger innenfor sitt fagområde og kan sette disse i et samfunnsnyttig, etisk og bærekraftig perspektiv.
- Kandidaten kan formidle relevant faglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig.
- Kandidaten kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse denne til den aktuelle arbeidssituasjon.
- Kandidaten kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre.
- Kandidaten kjenner til hvordan økonomisk-administrative emner kan støtte oppunder nytenkning, innovasjon og entreprenørskap.
Etikk
Kandidatene skal ha kunnskap om de grunnleggende etiske prinsipper og de sentrale etiske retningslinjer. De skal også ha kjennskap til sentrale problemstillinger rundt samfunnsansvar. De skal kunne bruke teori om samfunnsansvar forankret i etiske begreper, teorier og modeller for å identifisere og foreslå begrunnede løsninger på etiske og miljømessige problemstillinger. Videre skal kandidatene utvikle selvstendig kritisk tenkning som gir bevissthet om hvordan valg av teoretisk perspektiv påvirker håndtering av etiske dilemma.
Etikk og samfunnsansvar utgjør 5 studiepoeng i bachelorstudiet i Facility Management. Av emnet Markedsføring og etikk i 1. semester utgjør etikkdelen en selvstendig enhet på 3 studiepoeng, mens de resterende studiepoengene er integrert i undervisningen i andre emner hvor dette er direkte knyttet til temaer hvor det naturlig hører inn.
Innhold og oppbygging
Studieplanen bygger på Plan for treårig bachelorstudium i økonomi og administrasjon vedtatt av det nasjonale rådet for økonomisk-administrativ utdanning (NRØA).
Bachelorstudiet i Facility Management består av emner innenfor bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi, administrasjon og metode, og emner som dekker de mer spesielle kunnskaper som er nødvendige for yrket som Facility Manager eller tilsvarende.
Studiet er bygget opp ut fra en klar faglig progresjon:
Innen fagområdet bedriftsøkonomi kommer innføringsemnene først, dvs. regnskap, bedriftsøkonomi og investering og finansiering. Disse etterfølges av økonomistyring som utgjør det siste emnet i de obligatoriske 30 studiepoengene i fagområdet bedriftsøkonomi. I samfunnsøkonomi er mikroøkonomi I lagt til første semester, da moderne makroøkonomi metodisk bygger på mikroteori. Organisasjonsfagene består både av organisasjon og ledelse og av markedsføring og strategi. Strategi bygger på markedsføring og må derfor komme senere i studiet. Emnene organisasjonsteori og organisasjonspsykologi anses begge som innføringsemner i organisasjonsfaget. Studentenes kunnskaper og ferdigheter i metode er bygget opp systematisk: For å kunne beherske statistikk er det nødvendig med kunnskaper i matematikk. For å beherske samfunnsvitenskapelig metode må studentene ha kunnskaper og ferdigheter i statistikk. I tillegg er matematikk et verktøy for de økonomiske emnene og er derfor lagt tidlig i studieløpet.
Fordypningsemner og andre emner som kommer i tillegg til de obligatoriske emnene i NRØA-planen, skiller bachelorstudiet i Facility Management fra de andre bachelorstudiene som følger samme plan. 15 studiepoeng i 2. studieår og hele 3. studieår består av Facility Management-emner (til sammen 75 studiepoeng) som gir nødvendige kunnskaper for arbeid innen administrasjon og ledelse av Facility Management.
I 2. studieår har Facility Management studenter emnene Facility Management (FM) og serviceledelse, og Buildings, Infrastructures and FM (Hard FM). I 3. studieår konsentrerer Facility Management-studentene seg om de sentrale Facility Management-emnene som er Mennesker, organisasjon og FM (Soft FM), Real Estate Development and Real Estate Economics, Anskaffelser, forhandlinger og kontraktsledelse, Personaladministrasjon og samfunnsansvar i praksis, Målstyring, ressursstyring og benchmarking, og Bacheloroppgaven. I sjette semester må dessuten Facility Management-studentene velge ett av to valgfrie emner, enten Prosjektledelse eller FM og folkehelse.
Valg av studium (økonomi og administrasjon, regnskap og revisjon eller Facility Management)
Det er felles opptak til bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, bachelorstudiet i regnskap og revisjon og bachelorstudiet i Facility Management, men innen 1. mars i første studieår må studentene velge hvilket av disse studiene de vil fortsette på. Det blir arrangert informasjonsmøte i god tid før fristen.
Studieprogresjon
Studiet er krevende og forutsetter at man er student på heltid. Det gis ikke tilbud om deltidsstudium. Studenter som ikke får fullført studiet på normert tid, kan på visse vilkår bruke ett år ekstra i henhold til reglene i Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i OsloMet. I forskriften finner du også annen informasjon om studieretten, bl.a. når det gjelder tap av studierett. Forskriften regulerer også mulighetene for å søke permisjon i studiet.
Studenter som mangler eksamener fra lavere årstrinn, må regne med at det blir timeplan-kollisjoner mellom emner fra de ulike årstrinnene. Det vil også kunne bli kollisjoner mellom eksamensdatoer fra ulike årstrinn.
Hvis man mangler emner fra lavere årstrinn, må man være klar over at det kan bli faglig utfordrende å ta emner fra høyere årstrinn dersom emnet bygger på det man mangler.
Så lenge en har studierett ved studiet, betaler en ikke eksamensvederlag for ny/utsatt eksamen, forbedring av karakterer eller andre enkelteksamener.
Vitnemål for bestått bachelorgrad utstedes ikke før alle emner i graden er bestått, jf. innholdet i programplanen.
1. studieår
1. semester
2. studieår
4. semester
3. studieår
6. semester
Arbeids- og undervisningsformer
I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene totalt sett i løpet av studieåret skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. Emnene i hvert studieår sees i sammenheng slik at arbeidsbyrden fordeles best mulig ut over hele studieåret for studentene.
Studentene har ansvar for egen læring. Dette krever både deltagelse i undervisningen, selvstendig arbeid og samarbeid med andre studenter. Undervisningen består både av forelesninger i auditorier, klasseromsundervisning, gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner. I tillegg tilbys oppgaveløsning ledet av studentassistenter, samt veiledning fra faglærerne på større og mindre innleveringsarbeider. I enkelte emner får studentene også erfaring med casebasert læring, rollespill, studiebesøk, praktiske øvelser, laboratorieøvelser og peer tutoring. Gjennom varierte arbeidsformer tilegner studentene seg grunnleggende fagkunnskaper, trener seg i å fremme og utveksle synspunkter i grupper og i plenum, og legger et grunnlag for videre læring i arbeidslivet eller høyere grads studier.
Prosjektarbeid er en viktig del av studentenes arbeid med lærestoffet. Gjennom prosjektarbeid tilegner studentene seg erfaringer og kunnskaper som kreves for å kunne planlegge og gjennomføre prosjekter, individuelt og i gruppe. I flere av studiets emner er det et krav for å kunne avlegge eksamen at man har fått godkjent et prosjektarbeid. Gjennom studiet får studentene erfaring med arbeid i grupper, både i undervisningssituasjonen og som en del av obligatoriske arbeidskrav. Gjennom gruppearbeid oppøver studentene sine samarbeidsevner og utvikler evne til å gi og motta konstruktiv kritikk.
Det å lære seg å anvende informasjonsteknologi i ulike sammenhenger er en viktig del av studiet. I de fleste emner forventes det at studentene benytter datateknologi i arbeidet med lærestoffet.
Prosjektarbeid og gruppearbeid
Det forekommer at grupper endrer tema underveis i arbeidet. Det hender også at studenter forlater en gruppe og/eller knytter seg til en annen gruppe. Dersom noe av dette skjer skal studentene informere emneansvarlig faglærer.
Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppeoppgaven. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen med hensyn til likeverdig bidrag og deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer.
Dersom kravet om likeverdig deltagelse og frammøte ikke er oppfylt, defineres dette som "ikke møtt" til eksamen for den aktuelle studenten. I emner der gruppearbeid ikke er valgfritt gis det normalt ikke mulighet til å levere en individuell besvarelse. Ny/utsatt eksamen må da gjennomføres neste studieår.
Internasjonalisering
Programplanen gjelder for studieåret 2019-2020.
Årsstudiet i økonomi og ledelse er et kortvarig studium som gir grunnleggende kunnskaper i de mest sentrale økonomisk-administrative emner, og er ment å danne basis for videre læring i det praktiske liv. Emnene som tilbys i studiet er bedriftsøkonomiske emner, samfunnsøkonomi, emner innen ledelse, jus og markedsføring.
Overlapping med bachelorstudiet i økonomi og administrasjon
Det er viktig å merke seg at årsstudiet ikke tilsvarer 1. studieår ved bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, selv om det i hovedsak består av emner som også undervises i løpet av bachelorstudiet. De enkelte emnene er ikke fullt ut overlappende, og det er derfor begrenset hvor mange emner det vil være mulig å få fritak for dersom man senere søker opptak til bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Man må derfor være klar over at det kan bli vanskelig å gjennomføre bachelorstudiet på mindre enn tre år.
De som ønsker å ta bachelorstudiet i økonomi og administrasjon etter å ha tatt årsstudiet, må søke opptak til 1. år på ordinært vis gjennom Samordna opptak.
Programplanene for de tre bachelorstudiene Økonomi og administrasjon, Regnskap og revisjon og Facility Management er nå revidert og fra og med kullet som tas inn i første år 2017, er progresjonskravene om maksimalt antall hengefag fjernet.
Studentene må imidlertid merke seg at det kan bli utfordrende å ta emner fra høyere årstrinn parallelt med emner fra lavere årstrinn:
- Enkelte emner bygger på forkunnskaper fra emner på lavere årstrinn selv om det ikke er satt som et forkunnskapskrav for å ta eksamen.
- Timeplanene mellom årstrinnene legges uavhengig av hverandre, og emner fra ulike studieår vil dermed kunne legges på samme tider.
- Eksamensdatoer mellom årstrinnene forsøkes koordinert, men det er ikke alltid mulig. Enkelte eksamener fra to studieår vil derfor kunne havne på samme dato.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
På årsstudiet i økonomi og ledelse undervises det i emner som er ment å danne basis for videre læring i det praktiske liv. Formålet med årsstudiet er å gi en innføring i økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt. Studiet skal gi studentene kunnskaper som er viktige for ledende stillinger innenfor ulike fagfelt. Ved å velge spesielle fag skal det også gi de nødvendige basiskunnskaper som skal til for å etablere og drive egen virksomhet.
Det brede fagfeltet gjør at studiet er meget relevant i forhold til en rekke søkergrupper, blant annet for
- søkere som har en bachelorgrad, men som ikke har formell kompetanse i økonomisk-administrative fag, som ingeniører, sykepleiere, journalister, mv,søkere som er i gang med et bachelorprogram ved Høgskolen i Oslo og Akershus, hvor årsstudiet kan inngå som en godkjent enhet
- søkere som ønsker en generell og bred innføring i økonomisk-administrative fag, men som ikke kan bruke mange år på studiet
- søkere som allerede er i arbeid, men som trenger kompetanse innenfor økonomi, jus og ledelse for videre karriere
- søkere som ønsker å drive egen virksomhet
Vurdering og sensur
For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.
Øvrig informasjon
Fritak for emner/innpassing av tidligere utdanning
Frist for å søke om fritak/innpassing er 5. september og det søkes samlet for alle emner en ønsker fritak for gjennom hele studiet.
Studenter som har fått innvilget fritak for enkeltemner og ønsker å ta emner fra høyere årstrinn, må ta kontakt med studieadministrasjonen for å teknisk få tilgang til å melde seg opp til disse eksamener. Oppmelding skjer på studentweb.
Studenter som tar emner fra høyere årstrinn, må selv undersøke i emneplanen hvilke forkunnskaper som anbefales. Det kan også være noen emner man ikke får ta, fordi det kreves at visse eksamener fra lavere årstrinn først er bestått.
Dersom man tar emner fra ulike årstrinn, må man regne med timeplankollisjoner. Det kan også skje at det blir eksamenskollisjoner mellom emner fra ulike årstrinn.
Studenter med vitnemål for fullført og bestått høgskolekandidatstudium i økonomi og administrasjon og studenter som kan dokumentere at de to første studieårene fra bachelorgraden i økonomi og administrasjon er bestått ved et annet lærested, kan søke om en generell innpassing av de to første årene. Disse trenger ikke å ha dekket hvert enkeltemne på vårt 1. og 2. år, men med unntak av visse emner som er obligatoriske i graden ved HiOA, og de må ha det antall studiepoeng som kreves innen de ulike fagområdene, jf. kravene i nasjonal plan for økonomisk-administrativ utdanning.
Se heftet Viktig studieadministrativ informasjon for mer informasjon i forbindelse med fritak (deles ut ved studiestart).
Tildeling av bachelorgrad
Høgskolens bachelorforskrift krever blant annet at minimum 60 studiepoeng av studiet må være avlagt ved Høgskolen i Oslo og Akershus for at vi skal kunne tildele en bachelorgrad. For studenter som allerede har en annen bachelorgrad fra Høgskolen i Oslo og Akershus, må det minimum tas 60 nye studiepoeng for at vi kan utstede en bachelorgrad i Facility Management.
Annen informasjon
Det vises spesielt til Lov om universiteter og høgskoler og til Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, som det er viktig at alle studenter gjør seg kjent med. Disse og annet regelverk finner du på høgskolens nettsider.
I tillegg viser vi til heftet Viktig studieadministrativ informasjon. Dette deles ut til alle nye studenter ved studiestart, og det omfatter en del presiseringer rundt forhold hvor det ofte oppstår spørsmål eller misforståelser blant studentene.
Studieadministrativ informasjon gis hovedsakelig til studentene via Fronter (vårt elektroniske kommunikasjonsverktøy) eller via e-post. Vær oppmerksom på at e-post sendes til studentmail og ikke til privat mail. Studenten er selv ansvarlig for til enhver tid å holde seg á jour med den informasjon som blir gitt. En student som ikke overholder en frist, vil normalt ikke få sin sak behandlet. Ved sykdom eller annet fravær må derfor studenten sørge for å ta kontakt med informasjonssenteret slik at eventuelle frister overholdes, samt ta kontakt med medstudenter som kan opplyse om informasjon som er gitt/delt ut.