Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1000 Markedsføring og etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Marketing and Ethics
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring og etikk. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og formidle verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt og forståelse for grunnleggende etiske problemstillinger, og dermed gjøre dem i stand til å reflektere over moralske dilemma med utgangspunkt i økonomisk virksomhet.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
- bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
- kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
- kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
- kunnskaper om etiske og moralske problemstillinger knyttet til personlige og samfunnsmessige forhold med utgangspunkt i økonomisk virksomhet
- kunnskaper om de sentrale tankeretningene innen moralfilosofien, herunder pliktetikk, konsekvensetikk, dydsetikk og nærhetsetikk
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
- anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
- identifisere og klassifisere etiske relevante verdier (mål) og handlemåter (midler) for økonomisk virksomhet i lys av ulike moralteorier
- anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
- kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
- kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
-
Innhold
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, seminarer, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsning og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre arbeidskrav i emnet. Det første arbeidskravet er en individuell skriftlig innlevering via Canvas i starten av semesteret. Her skal studentene angi mål for semesteret, studiet og karrieren. Omfang er ca 1 side, skriftstørrelse 12 i Times New Roman, linjeavstand 1,5.
Det andre arbeidskravet er gjennomføring av en e-læringsmodul med innføring i kildehenvisning, kildekritikk og søk av kvalitetssikrede kilder.
Det tredje arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomøre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.
Studentene må ha godkjent de to første arbeidskravene for å gå opp til eksamen i etikk, og alle tre arbeidskrav for å gå opp til eksamen i markedsføring.
Studenter som ikke får arbeidskravene godkjent, får mulighet til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister.
-
Vurdering og eksamen
Kurset gir en innføring i emner innenfor makroøkonomi. I makroøkonomi studeres økonomien under ett. Her fokuseres det på de totale økonomiske størrelsene i økonomien så som samlet produksjon, samlet konsum, arbeidsledighet, inflasjon, renter mm. Et sentralt tema er hvordan slike størrelser måles og hva de forteller om den økonomiske situasjonen i et land. Konjunkturbevegelser og makroøkonomisk politikk er hovedtema i kurset.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om ulike problemstillinger i makroøkonomi
- kunnskap om måling i makroøkonomi og nasjonalregnskapet
- kunnskap om teorier innenfor langsiktige makroøkonomiske temaer som strukturell arbeidsledighet og økonomisk vekst
- kunnskap om teorier innenfor kortsiktige makroøkonomiske temaer som konjunktursvingninger og stabiliseringspolitikk
- kunnskap om hva som bestemmer inflasjon og hvordan økonomisk politikk kan påvirke inflasjon
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre rede for makroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål
- analysere sammenhenger mellom ulike makroøkonomiske størrelser
- analysere formelt hvordan makroøkonomisk politikk kan påvirke den økonomiske aktiviteten og nominelle størrelser som priser og inflasjon
- gjøre rede for behovet for økonomisk politikk for å sikre effektiv ressursbruk
-
Vurderingsuttrykk
Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.
-
Sensorordning
Ingen arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter.
-
Emneansvarlig
Det avholdes en skriftlig skoleeksamen på 4 timer.