EPN-V2

ØAADM1000 Markedsføring og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring og etikk. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og formidle verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt og forståelse for grunnleggende etiske problemstillinger, og dermed gjøre dem i stand til å reflektere over moralske dilemma med utgangspunkt i økonomisk virksomhet.

Forkunnskapskrav

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
  • kunnskap om populasjon og utvalg
  • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Læringsutbytte

Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

Innhold

ETIKK

· Vitenskapelige påstander og logisk argumentasjon

· Deskriptive og normative utsagn

· Samfunnsvitenskapelige begreper

· Samfunnsvitenskapelig metode og økonomisk verditeori

· Verdivalg i etiske perspektiver

· Moralsk opptreden

MARKEDSFØRING

· Innhenting av markedsinformasjon

· Segmentering på forbrukermarkedet

· Segmentering på bedriftsmarkedet

· Posisjonering og merkevarebygging

· Markedsføring som fag og yrke

· Markedsførerens omgivelser

· Produkter og tjenester

· Prising av produkter og tjenester

· Distribusjon av produkter og tjenester

· Markedskommunikasjon

· Samhandlingsøkonomi (colloborative consumption)

· Digital markedsføring

· Tjenestemarkedsføring og CRM

· Serviceledelse og serviceledelsesystemet

Arbeids- og undervisningsformer

To gruppeoppgaver på inntil 12 sider totalt må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom oppgavene ikke blir godkjent, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er tre arbeidskrav i emnet. Det første arbeidskravet er en individuell skriftlig innlevering via Canvas i starten av semesteret. Her skal studentene angi mål for semesteret, studiet og karrieren. Omfang er ca 1 side, skriftstørrelse 12 i Times New Roman, linjeavstand 1,5.

Det andre arbeidskravet er gjennomføring av en e-læringsmodul med innføring i kildehenvisning, kildekritikk og søk av kvalitetssikrede kilder.

Det tredje arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomøre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.

Studentene må ha godkjent de to første arbeidskravene for å gå opp til eksamen i etikk, og alle tre arbeidskrav for å gå opp til eksamen i markedsføring.

Studenter som ikke får arbeidskravene godkjent, får mulighet til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister.

Vurdering og eksamen

Etikkdelen avsluttes med en skriftlig skoleeksamen på 3 timer i midten av semesteret og teller 40% av karakteren i emnet.

Markedsføringsdelen arrangeres som en skriftlig skoleeksamen på 4 timer i slutten av semesteret og teller 60% av karakteren.

De to eksamener kan tas opp separat. Det er ikke nødvendig å ta opp begge deler.

Hjelpemidler ved eksamen

Ekstern sensor vurderer besvarelsene sammen med intern sensor.

Vurderingsuttrykk

Erik Døving

Sensorordning

Forkunnskaper tilsvarende Statistikk i 1. studieår.

Emneansvarlig

Line Christoffersen