Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1000 Markedsføring og etikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Marketing and Ethics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjon
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får studentene en innføring i markedsføring og etikk. Målet er å gi studentene innsikt i og forståelse for markedsføring som fag og yrke og formidle verktøy og virkemidler som brukes innenfor fagområdet. Videre skal emnet gi studentene innsikt og forståelse for grunnleggende etiske problemstillinger, og dermed gjøre dem i stand til å reflektere over moralske dilemma med utgangspunkt i økonomisk virksomhet.
Forkunnskapskrav
Kunnskaper
Studenten har
- innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
- kunnskap om populasjon og utvalg
- kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Læringsutbytte
Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.
Innhold
ETIKK
· Vitenskapelige påstander og logisk argumentasjon
· Deskriptive og normative utsagn
· Samfunnsvitenskapelige begreper
· Samfunnsvitenskapelig metode og økonomisk verditeori
· Verdivalg i etiske perspektiver
· Moralsk opptreden
MARKEDSFØRING
· Innhenting av markedsinformasjon
· Segmentering på forbrukermarkedet
· Segmentering på bedriftsmarkedet
· Posisjonering og merkevarebygging
· Markedsføring som fag og yrke
· Markedsførerens omgivelser
· Produkter og tjenester
· Prising av produkter og tjenester
· Distribusjon av produkter og tjenester
· Markedskommunikasjon
· Samhandlingsøkonomi (colloborative consumption)
· Digital markedsføring
· Tjenestemarkedsføring og CRM
· Serviceledelse og serviceledelsesystemet
Arbeids- og undervisningsformer
To gruppeoppgaver på inntil 12 sider totalt må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom oppgavene ikke blir godkjent, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre arbeidskrav i emnet. Det første arbeidskravet er en individuell skriftlig innlevering via Canvas i starten av semesteret. Her skal studentene angi mål for semesteret, studiet og karrieren. Omfang er ca 1 side, skriftstørrelse 12 i Times New Roman, linjeavstand 1,5.
Det andre arbeidskravet er gjennomføring av en e-læringsmodul med innføring i kildehenvisning, kildekritikk og søk av kvalitetssikrede kilder.
Det tredje arbeidskravet er et bedriftssimuleringsspill innenfor markedsføring der studentene spiller og konkurrerer mot hverandre i grupper. Faglærer vil gi nærmere beskrivelse ved semesterstart. For studenter som ikke får gjennomført det virtuelle spillet på grunn av godkjent fravær, avtales alternativt arbeidskrav med faglærer. Bedriftsimuleringsspillet er en integrert del av undervisningen, og lisens må kjøpes på linje med annet pensum. Studenter som ikke ønsker å gjennomøre et simuleringsspill vil få alternativt arbeidskrav av faglærer.
Studentene må ha godkjent de to første arbeidskravene for å gå opp til eksamen i etikk, og alle tre arbeidskrav for å gå opp til eksamen i markedsføring.
Studenter som ikke får arbeidskravene godkjent, får mulighet til å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister.
Vurdering og eksamen
Etikkdelen avsluttes med en skriftlig skoleeksamen på 3 timer i midten av semesteret og teller 40% av karakteren i emnet.
Markedsføringsdelen arrangeres som en skriftlig skoleeksamen på 4 timer i slutten av semesteret og teller 60% av karakteren.
De to eksamener kan tas opp separat. Det er ikke nødvendig å ta opp begge deler.
Hjelpemidler ved eksamen
Ekstern sensor vurderer besvarelsene sammen med intern sensor.
Vurderingsuttrykk
Erik Døving
Sensorordning
Forkunnskaper tilsvarende Statistikk i 1. studieår.
Emneansvarlig
Line Christoffersen