EPN-V2

ØAADM1000 Markedsføring og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Marketing and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.

Forkunnskapskrav

Coursework requirements from MALK4000-401 must be approved to participate and submit coursework requirements in MALK4000-403

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter
  • bred kunnskap om markedsføring og bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring, som produkt, pris, distribusjon og promotering
  • kjennskap til forskjellen mellom produkter og tjenester og hvordan tjenesteprodusenter skiller seg fra andre produsenter
  • kunnskaper om omgivelser, økonomiske systemer og markeder, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering
  • kunnskaper om etiske og moralske problemstillinger knyttet til personlige og samfunnsmessige forhold med utgangspunkt i økonomisk virksomhet
  • kunnskaper om de sentrale tankeretningene innen moralfilosofien, herunder pliktetikk, konsekvensetikk, dydsetikk og nærhetsetikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg
  • anvende markedsplanen med vekt på sammenhengen mellom de ulike virkemidlene i markedsføring
  • identifisere og klassifisere etiske relevante verdier (mål) og handlemåter (midler) for økonomisk virksomhet i lys av ulike moralteorier
  • anvende og integrere relevante modeller og analyser fra andre relevante fag
  • kunne sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tilegne seg en helhetsforståelse av bedriftens plass i samfunnet
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
  • kunne grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Innhold

Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

Arbeids- og undervisningsformer

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge:

Knowledge

The student can

  • discuss the arguments for and against a natural-science approach to human behavior
  • explain a scientific position where the goals are description, prediction and control
  • place behavioral analysis in a historical context
  • explain the relationship between behavior analysis, evolutionary biology, and social anthropology
  • describe the relation between a behavior-analytic approach and key philosophies of science, including positivism, empiricism and contextualism
  • account for selection as explanation of behavior at the phylogenetic, ontogenetic and cultural level
  • define the concept of category errors and discuss such errors in explaining behavior
  • explain a functional account of verbal behavior, including discussing the role of consequences in establishing and maintaining verbal behavior; various elements of a verbal episode; the distinction between the terms;communication,;language;and;verbal behavior, and a behavior-analytic understanding of the "meaning" of verbal behavior
  • give an account of methodological and radical behaviorism and the distinction between them

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

In the BSCA specialisation, campus-based lectures and seminars are the main teaching methods. The lectures will partly be based on Interteaching sequences using readings from the curriculum. Texts used for Interteaching are announced in the digital learning platform of the university.Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion.;In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.

Vurdering og eksamen

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • 2 individual written assignments submitted digitally,;each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.
  • Complete;an online instructional sequence consisting of 8 modules containing videos, texts, quizzes, and short essay questions (up to 750 characters, including spaces).

Hjelpemidler ved eksamen

Individual home;examination, 5;hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.;

Vurderingsuttrykk

All

Sensorordning

OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.

Emneansvarlig

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
  • kunnskap om populasjon og utvalg
  • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider