Programplaner og emneplaner - Student
ØABED1100 Bedriftsøkonomi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Managerial Accounting I
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet tilegner studentene seg grunnleggende kunnskaper i bedriftsøkonomisk teori og metode, samt innsikt i og trening i bruk av sentrale bedriftsøkonomiske modeller og analysemetoder. Studentene oppøver sine kunnskaper om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon, slik at de kan diskutere og vurdere alternativer, treffe beslutninger og formidle relevant og nyttig informasjon til brukere.
Anbefalte forkunnskaper
Studiet er organisert som en kombinasjon av samlinger på OsloMet, eget arbeid i barnehage, på nett og i praksisopplæringsperioder. I studieperioden vil det pr. studieår være inntil seks samlinger à to dager ved OsloMet, med forelesninger, seminarer, veiledning og oppgavearbeid. Mellom samlingene foregår veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer via OsloMet sin digitale læringsplattform.
Det benyttes digitale læringsformer som «flipped classroom», veiledningsmuligheter i den digitale læringsplattformen og digitale historiefortellinger. Etisk refleksjon rundt bruk av digitale delingsplattformer i barnehagehverdagen vil også være et emne i studiet. Dette arbeidet er basert både på egenstudier, observasjon, utprøvning og praksis i barnehagen.
Integrering av teori og praksis skal skje gjennom eget arbeid i barnehage, gjennom arbeid med litteratur, egenrefleksjoner og sammen med medstudenter og lærere, i både skriftlige og muntlige arbeider. Studiet er i stor grad basert på et lærende felleskap, også når det gjelder nettbaserte læringsaktiviteter. Studentene må i hovedsak basere sitt arbeid på egeninnsats og selvstudium.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng) er et deltidsstudium for ansatte i barnehage med annen relevant treårig pedagogisk utdanning enn barnehagelærerutdanning (jf. avsnittet om opptakskrav).Studieprogrammet består av følgende to emner:
- Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng)
- Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng)
Begge emnene kvalifiserer samlet sett for ansettelse i stilling som pedagogisk leder i barnehage. Det er barnehageeier som vurderer om søkers kompetansen er tilstrekkelig for å kvalifisere til ansettelse.
Gjennom studiet skal studenten utvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanse på områder knyttet til arbeid i barnehagen.
Tilleggsutdanningen er en del av Utdanningsdirektoratets videreutdanningstilbud for ansatte i barnehage.
Arbeids- og undervisningsformer
Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter. Som en del av kurset inngår et større prosjektarbeid i gruppe. Stemplet og signert prosjektarbeid kan brukes som hjelpemiddel til eksamen, og er en forutsetning for å kunne besvare eksamen på en tilfredsstillende måte.Prosjektarbeidet kan brukes ved ordinær eksamen og ved påfølgende ny/utsatte eksamen. Ved neste ordinære eksamen vil det være et nytt case, og studenter som skal ta eksamen da, må levere et nytt prosjektarbeid for å kunne svare på eksamenskoppgaven. Ta kontakt med faglærer for informasjon om caset.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet skal fungere som en forberedelse til planlegging og gjennomføring av masteroppgaven. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder og forskningsetiske problemstillinger som er relevante for ingeniørstudentenes planlegging og gjennomføring av en masteroppgaven.
Vurdering og eksamen
Ingen utover opptakskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om forskningsprosessen for masteroppgave
- spesialisert kunnskap om induksjon, deduksjon og abduksjon som vitenskapelige tilnærminger
- kunnskap om struktur og innhold i vitenskapelig artikler og avhandlinger
- kunnskap til å vurdere forskningsetiske problemstillinger knyttet til eget prosjekt
- kunnskap om kjennetegn ved situasjoner som kan betraktes som plagiat og korrupsjon
- kunnskap om organisering og finansiering av forskning i Norge og Europa
- kunnskap om vanlige problemer og mulige løsninger i forbindelse med gjennomføring av en masteroppgave
Ferdighet
Studenten kan:
- anvende relevante metoder for forsknings- eller utviklingsarbeid i eget arbeid
- anvende nettbasert søketeknologi for søk etter relevant informasjon
- anvende relevante ressurser for å avklare og finne løsninger på etiske problemstillinger
- bruke relevant teknologisk kunnskap og naturvitenskapelige metoder og prinsipper ved planlegging og gjennomføring av masteroppgaven
Generell kompetanse
Studenten kan:
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- vurdere forskningsetiske problemstillinger i forbindelse med planlegg og gjennomføring av en masteroppgave
- analysere komplekse teknologiske problemstillinger og bidra til løsninger som er nytenkende og bærekraftige
Vurderingsuttrykk
Forelesninger, prosjektarbeid.
Sensorordning
Studiet er en samlingsbasert videreutdanning og går over fire semestre med eksamen i andre og fjerde semester. Studiet gir kompetanse på aktuelle områder knyttet til arbeid i barnehagen. Gjennom tilleggsutdanningen vil studentene tilegne seg kunnskap og kompetanse om barnehagen som lærende organisasjon, barnehagen som et profesjonelt fellesskap, samt lek, læring, danning og omsorg. Studentene vil få erfaring med å vurdere og analysere egen kunnskap og kompetanse knyttet til Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. I læringsløpet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.