EPN-V2

ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods for Social Sciences
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.

Anbefalte forkunnskaper

The teaching will consist of participation in lectures, discussions and independent project assignment work. Exercises and individual knowledge tests (multiple choice) will be added continuously during the first part of the teaching period. Practical use of BIM-based software for the collection of information, calculations and assessments and presentation of solutions is taught by means of brief courses, self-study and exercises.

The students will work in groups of 3-5 on developing solutions and proposing measures for implementation. The work shall be presented as an academic project report. Emphasis is placed on identifying innovative ways of working and cooperating.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

  • kunnskap om innhenting og analyse av kvalitative data

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
  • kunnskap om innhenting og analyse av kvalitative data
  • kunnskap om populasjon og utvalg
  • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Arbeids- og undervisningsformer

Kurset gjennomføres ved forelesninger, diskusjoner i plenum og praktiske øvinger med PC.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

To gruppeoppgaver på inntil 12 sider totalt må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom oppgavene ikke blir godkjent, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om innleveringsfrister.

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

The development of sustainable, innovative building solutions relies on information from many sources and advanced calculations with good visualisations. It is not possible to achieve this without using building information modelling (BIM) and processes adapted to the use of digital tools. The course supports the operational use of the knowledge and skills that the students have acquired in the other courses in the programme.

The course provides a thorough review of the concept of BIM. It provides an overview of the development of digital programs, principles and processes and shows how BIM-based solutions can be used in different contexts. The course focuses on topics such as digital planning for the whole service life of a building (cradle to grave), BIM-based design and building processes, and BIM as a driving force for innovation and sustainability. The teaching emphasises cooperation with business and industry in the form of active enterprises, professional environments and research communities in the Oslo region.

Sensorordning

Ekstern sensor vurderer besvarelsene sammen med intern sensor.

Emneansvarlig

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge:

The student has:

· advanced knowledge of the use of BIM-based solutions (software and processes) for digital planning, throughout the building's life cycle

· knowledge of the benefits of taking an innovative, interdisciplinary approach to solving work assignments

· in-depth knowledge of the latest developments in digital design and Construction.

Skills:

The student is capable of:

  • using software that supports the development and implementation of building solutions
  • using methods and standards for interdisciplinary exchange of information between the parties involved in the design of a building and the construction process
  • assessing how the digital interaction between design, construction and the production process can be improved.

General competence:

The student is capable of:

· using digital BIM-based solutions in the development and production of innovative solutions in the field

· using scholarly publications as support in problem-solving

· in cooperation with others, contributing to academic research in information systems for building technology and structural engineering.