EPN-V2

ØABED2000 Investering og finansiering Emneplan

Engelsk emnenavn
Corporate Finance
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Enkeltemner, fakultet for Samfunnvitenskap
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • explaining how functions can be approximated by taylor polynomials, power series and/or fourier series, explain what it means that a series converge, and differentiate and integrate powerseries.
  • explaining what a frequency spectrum is, and explaining the principle of filtering signals in the frequency domain.
  • describing and explaining how a sequence of numbers can originate by sampling, by using a formulae or as the solution of a difference equation.
  • explaining how to interpolate sampled data.
  • explaining partial differentiation and using different graphical ways to describe functions of two variables
  • calculating eigenvalues and eigenvectors of matrixes and giving a geometrical interpretaions of these values

Skills

The student is capable of:

  • discussing the connection between fourier series and fourier transforms
  • discussing pro and cons using interpolating polynomials, splines and least squares method to interpolate sampled data
  • discussing error barriers when using polynomials to approximate functions
  • using simple tests of convergence of series, for example the ratio test
  • giving a geometrical interpretation of gradient and directional derivative and using linear approximation and total differential of functions of two variables to calculate uncertainty
  • using partial differentiation to calculate and classify critical points of functions of two variables
  • using eigenvalues and eigenvectors to solve systems of differential equations with constant coeffisients

General competence

The student is capable of:

  • identifying the connection between mathematics and their own field of engineering
  • translating a practical problem from their own field into mathematical form, so that it can be solved analytically or numerically
  • using mathematical methods and tools that are relevant to their field of engineering
  • assessing the results of mathematical calculations and using basic numerical algorithms

Anbefalte forkunnskaper

Emnet bygger på Bedriftsøkonomi. Det er også en ubetinget fordel om studenten har fullført Matematikk og Statistikk tilsvarende emnene i vårt 1. studieår.

Forkunnskapskrav

The course is taught through joint lectures and exercises. In the exercise sessions, the students work on assignments, both individually and in groups, under the supervision of a lecturer.

Students will be able to evaluate their own and others' professional work, and formulate assessments of these in such a way that the assessment provides advice on further study work. Exercise in this takes place in the hourly planned part of the work sessions. Students will therefore conduct weekly assessments of assignments based on weekly assignments. Information on how the weekly assessments will be conducted will be given in the lectures.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for grunnleggende teorier relevante for å forstå finansmarkedenes oppgaver i en moderne markedsøkonomi
  • kan gjøre rede for sentrale økonomiske begreper relevante for å forstå og beskrive investeringsprosjekter og finansieringsprosjekter som økonomisk aktivitet
  • kan beskrive det teoretiske grunnlaget bak metoder som brukes for å lønnsomhetsberegne investeringsprosjekter
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom metoder for å analysere lønnsomhetsberegning og eiernes økonomiske interesser
  • kan beskrive ulike finansieringskilder og hvordan finansieringsstruktur påvirker avkastning og risiko
  • kan gjøre rede for sentrale teorier og kontroverser innen finansiell økonomi
  • har kjennskap til aktuell empiri innen finansmarkedene i Norge

Ferdigheter

Studenten kan

  • budsjettere beslutningsrelevant kontantstrøm til totalkapitalen og egenkapitalen i investeringsprosjekter
  • bruke finansmatematikk for å diskontere kontantstrømmer
  • beregne risikojustert avkastningskrav ved hjelp av kapitalverdimodellen
  • gjennomføre lønnsomhetsanalyser av investeringsprosjekter basert på nåverdi, internrente, modifisert internrente og tilbakebetalingsmetoden
  • utføre sensitivitetsanalyser for å belyse risiko i investeringsprosjekter
  • beregne økonomisk levetid for investeringsprosjekter
  • beregne effektiv rente og kan anvende den i ulike finansieringsbeslutninger
  • ta hensyn til skatt og inflasjon ved investerings- og finansieringsbeslutninger
  • beregne forventet avkastning og avkastningens standardavvik for risikoutsatte prosjekter
  • beregne forventet avkastning og avkastningens standardavvik for porteføljer, og kan finne minimum-varians porteføljen
  • beregne Value-at-Risk for risikoutsatte prosjekter og porteføljer
  • bruke regresjonsanalyse for å avdekke kredittrisiko
  • bruke IKT-verktøy for å analysere lønnsomhet og risiko i investerings- og finansieringsprosjekter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk rundt etiske problemstillinger knyttet til investerings- og finansieringsprosjekter

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger og øvinger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Letter grading A-F.

Vurdering og eksamen

Grade scale A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Vurderingsuttrykk

Adrian Peretz

Sensorordning

The course builds on knowledge from foundation courses in Marketing and in Strategy, and assumes that students are familliar with basic models and terminology from these courses.

Emneansvarlig

Ivar Bredesen