Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK1100 Makroøkonomi I Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Macroeconomics I
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
-
Innledning
Kurset gir en innføring i emner innenfor makroøkonomi. I makroøkonomi studeres økonomien under ett. Her fokuseres det på de totale økonomiske størrelsene i økonomien så som samlet produksjon, samlet konsum, arbeidsledighet, inflasjon, renter mm. Et sentralt tema er hvordan slike størrelser måles og hva de forteller om den økonomiske situasjonen i et land. Konjunkturbevegelser og makroøkonomisk politikk er hovedtema i kurset.
-
Anbefalte forkunnskaper
Kurset bygger på Matematikk I og Mikroøkonomi I.
-
Forkunnskapskrav
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
-
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskap om ulike problemstillinger i makroøkonomi
- kunnskap om måling i makroøkonomi og nasjonalregnskapet
- kunnskap om teorier innenfor langsiktige makroøkonomiske temaer som strukturell arbeidsledighet og økonomisk vekst
- kunnskap om teorier innenfor kortsiktige makroøkonomiske temaer som konjunktursvingninger og stabiliseringspolitikk
- kunnskap om hva som bestemmer inflasjon og hvordan økonomisk politikk kan påvirke inflasjon
Ferdigheter
Studentene kan
- gjøre rede for makroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål
- analysere sammenhenger mellom ulike makroøkonomiske størrelser
- analysere formelt hvordan makroøkonomisk politikk kan påvirke den økonomiske aktiviteten og nominelle størrelser som priser og inflasjon
- gjøre rede for behovet for økonomisk politikk for å sikre effektiv ressursbruk
-
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen sensureres av intern og ekstern sensor.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Line Christoffersen
-
Vurdering og eksamen
ETIKK
· Vitenskapelige påstander og logisk argumentasjon
· Deskriptive og normative utsagn
· Samfunnsvitenskapelige begreper
· Samfunnsvitenskapelig metode og økonomisk verditeori
· Verdivalg i etiske perspektiver
· Moralsk opptreden
MARKEDSFØRING
· Innhenting av markedsinformasjon
· Segmentering på forbrukermarkedet
· Segmentering på bedriftsmarkedet
· Posisjonering og merkevarebygging
· Markedsføring som fag og yrke
· Markedsførerens omgivelser
· Produkter og tjenester
· Prising av produkter og tjenester
· Distribusjon av produkter og tjenester
· Markedskommunikasjon
· Samhandlingsøkonomi (colloborative consumption)
· Digital markedsføring
· Tjenestemarkedsføring og CRM
· Serviceledelse og serviceledelsesystemet
-
Hjelpemidler ved eksamen
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer.
Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
-
Emneansvarlig
Fredrik Wulfsberg