EPN-V2

ØASØK1100 Makroøkonomi I Emneplan

Engelsk emnenavn
Macroeconomics I
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Kurset gir en innføring i emner innenfor makroøkonomi. I makroøkonomi studeres økonomien under ett. Her fokuseres det på de totale økonomiske størrelsene i økonomien så som samlet produksjon, samlet konsum, arbeidsledighet, inflasjon, renter mm. Et sentralt tema er hvordan slike størrelser måles og hva de forteller om den økonomiske situasjonen i et land. Konjunkturbevegelser og makroøkonomisk politikk er hovedtema i kurset.

  • Anbefalte forkunnskaper

    Kurset bygger på Matematikk I og Mikroøkonomi I.

  • Forkunnskapskrav

    Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten har

    • kunnskap om ulike problemstillinger i makroøkonomi
    • kunnskap om måling i makroøkonomi og nasjonalregnskapet
    • kunnskap om teorier innenfor langsiktige makroøkonomiske temaer som strukturell arbeidsledighet og økonomisk vekst
    • kunnskap om teorier innenfor kortsiktige makroøkonomiske temaer som konjunktursvingninger og stabiliseringspolitikk
    • kunnskap om hva som bestemmer inflasjon og hvordan økonomisk politikk kan påvirke inflasjon

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • gjøre rede for makroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere makroøkonomiske spørsmål
    • analysere sammenhenger mellom ulike makroøkonomiske størrelser
    • analysere formelt hvordan makroøkonomisk politikk kan påvirke den økonomiske aktiviteten og nominelle størrelser som priser og inflasjon
    • gjøre rede for behovet for økonomisk politikk for å sikre effektiv ressursbruk
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Eksamen sensureres av intern og ekstern sensor.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Line Christoffersen

  • Vurdering og eksamen

    ETIKK

    · Vitenskapelige påstander og logisk argumentasjon

    · Deskriptive og normative utsagn

    · Samfunnsvitenskapelige begreper

    · Samfunnsvitenskapelig metode og økonomisk verditeori

    · Verdivalg i etiske perspektiver

    · Moralsk opptreden

    MARKEDSFØRING

    · Innhenting av markedsinformasjon

    · Segmentering på forbrukermarkedet

    · Segmentering på bedriftsmarkedet

    · Posisjonering og merkevarebygging

    · Markedsføring som fag og yrke

    · Markedsførerens omgivelser

    · Produkter og tjenester

    · Prising av produkter og tjenester

    · Distribusjon av produkter og tjenester

    · Markedskommunikasjon

    · Samhandlingsøkonomi (colloborative consumption)

    · Digital markedsføring

    · Tjenestemarkedsføring og CRM

    · Serviceledelse og serviceledelsesystemet

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer.

    Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Fredrik Wulfsberg