EPN-V2

ØABED2100 Økonomistyring Emneplan

Engelsk emnenavn
Managerial Accounting II
Studieprogram
Bachelorstudium i Facility Management
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon
Bachelorstudium i regnskap og revisjon
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en innføring i de grunnleggende metodene og teknikkene i driftsregnskap og budsjettering. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon.

Anbefalte forkunnskaper

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging av studentene av faglærer.

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har

  • bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
  • kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
  • kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
  • kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll

Ferdigheter

Studentene kan

  • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
  • forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
  • utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
  • beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
  • foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
  • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
  • drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
  • har i tillegg til tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll

Arbeids- og undervisningsformer

Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er seks innleveringer i løpet av semesteret, og minst fire må være bestått for å ha rett til å gå opp til eksamen. Innleveringene skjer via Canvas, og varighet på hver innlevering vil være mellom 1 og 2 timer. Innleveringene er fordelt utover semesteret, og fra innleveringen gis, har studentene inntil én uke på å levere. Innenfor denne uken, har de 3 forsøk for å bestå, med tilbakemelding etter hvert forsøk. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.

Vurdering og eksamen

Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer i slutten av semesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ingen

Emneansvarlig

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, refleksjon og kritisk tenkning
  • har solid kunnskap om veiledningsstrategier i ulike situasjoner som redskap for profesjonell utvikling
  • har kunnskap om etiske perspektiver og verdier i veiledning
  • kjenne til ulike observasjonsmetoder som utgangspunkt for veiledning

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke observasjon som utgangspunkt for veiledning
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk analysere og evaluere veiledningsprosesser tilpasset lærerstudentens nivå, personlig utvikling, yrkesfaglig program og elevkunnskap
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og pedagogiske verktøy om læring og veiledning
  • kan kritisk vurdere egen rolle som veileder for studenter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan velge ut og anvende ulike medierende redskaper som støtte til lærerstudentens utvikling
  • kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i studentens behov, integritet og yrkesfagets særpreg
  • reflektere over egen adferd og kommunikasjon og argumentere for egen veiledningspraksis
  • anvende veiledningskompetanse i utfordrende samtaler med studenter, for eksempel ved ikke bestått og tvil om skikkethet