Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1100 Organisasjonspsykologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Organisational Behavior
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Grunnleggende forståelse i organisasjonspsykologi er viktig både som ansatt og som leder i arbeidslivet. Kunnskap om individer og grupper i en organisasjonskontekst er vesentlig for å kunne iverksette strategier og beslutninger fordi dette vil involvere menneskene i organisasjonen. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emner i organisasjon, ledelse og strategi.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper om motivasjon og belønning, kommunikasjon
- kjennskap til betydningen av personlighet, kognisjon, emosjoner, jobbholdninger og arbeidsmiljø
- grunnleggende kunnskap om makt, innflytelse og konflikter, ledelse, beslutninger
- organisasjonskultur, læring og endring fra et organisasjonspsykologisk perspektiv.
- mer inngående kunnskap i et fordypningstema innenfor fagfeltet som varierer fra år til år
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver fra faget for å forstå og analysere utfordringer og dilemmaer knyttet til menneskers atferd i organisasjoner
- benytte kunnskap fra organisasjonspsykologien når de skal fatte og iverksette beslutninger i organisasjoner.
Generell kompetanse
Studenten har
- oppøvet ferdighet i kritisk refleksjon om fagets muligheter og begrensninger
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case og oppgaveløsning. Det forventes at studentene jobber med oppgaveløsning både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre multiple choice-tester som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom testen ikke blir godkjent, gis det anledning til å forbedre den én gang før eksamen. Faglærer vil opplyse om innleveringsfrister.
Vurdering og eksamen
No prerequisites.
Hjelpemidler ved eksamen
Knowledge
The student
- knows various definitions of culture
- has broad knowledge about various business cultures
- has general knowledge of the main patterns of cross-cultural business behaviour
- has knowledge of various aspects of cross-cultural communication, management and interaction
- has knowledge about verbal and non-verbal communication in various cultures
- knows the most influential theories of cross-cultural communication
Skills
The student
- can deal with intercultural challenges in professional situations in the business world
- can communicate well within a professional, intercultural context
- can work well in international teams
- can interact in cross-cultural business situations while taking into account differences of business customs and behavior
- can analyze, compare and contrast different business cultures
- is able to discuss and reflect on various aspects of cultural differences
- can present and discuss business issues in an international and intercultural context
Competence
The student
- can apply his/her knowledge of cross-cultural communication and business cultures in professional situations
- can function well in most professional intercultural situations
- has developed his/her cultural sensitivity
Vurderingsuttrykk
The pedagogical approach includes:
- Lectures, group work, discussions, case work
- Student presentations
- Independent study
Regular attendance and active participation in classroom activities are expected.
Sensorordning
There are two obligatory assignments that must be approved by the instructor before the student is eligible to take the final exam:
- An oral presentation on an assigned topic, 2 or 3 students together (10-15 minutes per group)
- A written assignment: application of theory to a specific case (2-3 pages)