Programplaner og emneplaner - Student
ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Financial Accounting and Excel
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonBachelorstudium i regnskap og revisjonÅrsstudium i økonomi og ledelseÅrsstudium i økonomi og ledelse - deltid
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom dette emnet oppøver studentene kunnskaper og evner innenfor Grunnleggende årsregnskap med IT slik at de selv kan føre et enkelt regnskap. Etter fullført emne skal de videre kunne gjøre rede for årsregnskapets innhold, regnskapsprinsipper og vurderingsregler, og de skal kunne analysere og vurdere en bedrifts økonomiske resultat og stilling.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har
- kjennskap til hvorfor regnskap er nødvendig
- kjennskap til bilagsføring og regnskapsavslutning
- grunnleggende kjennskap til relevant lovverk og forskrifter i forbindelse med regnskapsføring
- kjennskap til standard kontoplan
- kjennskap til behovet for regnskapsanalyse og hvordan dette gjøres
- kjennskap til innholdet i en kontantstrømanalyse
- kjennskap til elektronisk tekstbehandling
- kjennskap til nytten økonomer har ved bruk av regneark
- kjennskap til presentasjonsverktøy
Ferdigheter
Studenten kan
- foreta enkel bilagsføring og avslutte et regnskap
- komme fram til endelig saldobalanse for vanlige kontoer med standard kontonummer, og med den som utgangspunkt sette opp et resultatregnskap og en balanse.
- lese og forstå innholdet i en kontantstrømanalyse
- bokføre de mest vanlige transaksjoner
- foreta periodiseringsposteringer i forbindelse med en periodeavslutning
- forklare sammenhenger mellom transaksjoner og deres påvirkning på resultat og balanse
- foreta årsoppgjør med enkle årsoppgjørsposteringer og disponering av overskudd i aksjeselskaper
- stille opp gruppert resultat og balanse i samsvar med regnskapslovens bestemmelser
- behandle sentrale regnskapsmessige måle- og vurderingsproblemer
- analysere en kontantstrømoppstilling
- gjennomføre tilrettelegging og korrigering av regnskapstall for analyseformål
- beregne sentrale nøkkeltall i forbindelse med en regnskapsanalyse og gjøre en vurdering av en bedrifts lønnsomhet, likviditet, finansiering og soliditet
Generell kompetanse
Studenten kan formidle fagstoff skriftlig i tråd med gjeldende krav til bruk av topptekst, bunntekst, sidenummerering, samt innkopiering av bilder og elementer fra regneark, og bruk av stiler.
Arbeids- og undervisningsformer
Det undervises i plenumsforelesninger. IT-timer blir avholdt i plenum både med og uten datamaskintilgang. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gjennom arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene vise at de har grunnleggende kunnskap om reportasjejournalistikk, og at de evner å utvikle idé, planlegge, gjennomføre og presentere et komplekst reportasjeprosjekt over tid.
Vurdering og eksamen
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.
Hjelpemidler ved eksamen
In today’s society, more and more public and private services are digitalised. Developing ICT solutions that everyone can use will therefore be important in order to ensure equal opportunities for participation in society. This course will teach students how to plan, design, evaluate and test ICT solutions in accordance with principles of universal accessibility. Key topics include different physical and cognitive challenges, demographics and cultural diversity in society, and how to design universally designed ICT solutions together with the users. Norwegian and international legislation relating to inclusion of all user groups in society will also be addressed.
Vurderingsuttrykk
Undervisningen vil bestå av forelesninger, individuelle oppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid, redigering og produksjon.
Arbeidet med dokumentaren er organisert i tre perioder:
- Teoretisk forkurs. Studentene utvikler en reportasjeidé fram til en pitch og videre til en prosjektbeskrivelse.
- Feltarbeid. Studentene arbeider selvstendig i felt med bilder, video og tekst til dokumentaren.
- Redigering og produksjon.;Studentene skal;redigere,;produsere og;ferdigstille;dokumentarene. De samarbeider med veileder og medstudenter.
Sensorordning
Ekstern sensor vil delta i utformingen av eksamensoppgaven. Besvarelsene blir sensurert av to interne sensorer samt en eksternsensor.
Emneansvarlig
Lectures and supervision. The students work in groups. The groups normally comprise 3 to 4 students.