Programplaner og emneplaner - Student
Master Programme in archival, library and information sciences Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Valid from
- 2022 FALL
- ECTS credits
- 120 ECTS credits
- Duration
- 4 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Studenten må ha bestått første og andre studieår eller tilsvarende, med unntak for emnene PMED1050, PMED1060 og PMED1070.
Target group
Masterprogrammet i bibliotek- og informasjonsvitenskap retter seg mot søkere med bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap - bachelorgrad i arkivvitenskap;- bachelorgrad med faglig fordypning innen masterstudiets fagområder.
Admission requirements
Opptak skjer i henhold til;forskrift om opptak til studier ved OsloMet.
For masterstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap gjelder følgende opptakskrav utover det som fremgår av forskriften:
Det generelle grunnlaget for opptak er bachelorgrad. Det er i tillegg krav om en faglig fordypning på minst 80 studiepoeng innenfor ett eller flere av masterstudiets fagområder:
- kunnskapsorganisasjon og gjenfinning;;
- informasjon og samfunn
- litteratur- og kulturformidling;
- arkivvitenskap
Søkere med bachelorgrad innen masterstudiets fagområder rangeres på grunnlag av karakterer fra bachelorgrad og eventuell relevant tilleggsutdanning. Søkere som kvalifiserer på grunnlag av fordypning tatt i tillegg til bachelorgrad rangeres på grunnlag av karakterer i fordypningsemnene. Der søker har mer enn 80 studiepoeng i sin faglige fordypning, legges til grunn for beregning de emner som gir størst uttelling for søker.
Learning outcomes
Etter fullført emne og INTER1300 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan identifisere pasientgrupper med særskilte behov som barn, eldre, kronisk syke og personer med funksjonsnedsettelser, og gjøre rede for hvordan disse kan ivaretas
- kan gjøre rede for hvordan aldring påvirker kroppen og hvilken konsekvens dette kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander
- kan gjøre rede for barns utvikling og hvilken konsekvens dette kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander
- kan gjøre rede for hvilken konsekvens graviditet kan ha for undersøkelse, vurdering og behandling av akuttmedisinske tilstander
- kan gjøre rede for medisinering av barn, gravide og geriatriske pasienter
- kan forklare betydningen av medfødte og ervervede funksjonsnedsettelser
- kan beskrive avansert luftveishåndtering
- kan beskrive ulike typer sår og sårbehandling
- kan gjøre rede for akutte urologiske og gynekologiske tilstander
- kan gjøre rede for normale og akuttmedisinske tilstander i forbindelse med svangerskap og fødsel
- kan forklare omsorgsnivåer og helseforetakenes inndeling av spesialfunksjoner
- kan gjøre rede for praktisering av taushetsplikt hos umyndige personer
- kjenner til faglige, etiske og juridiske aspekter i møte med uhelbredelig syke og døende
- kan begrunne meldeplikt til andre etater slik som politi og barnevern ved mistanke om mishandling og omsorgssvikt
- kan gjøre rede for ulike tverrprofesjonelle samarbeidsmåter i praksisfeltet*
- kan gjøre rede for utfordringer og muligheter i tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser*
Ferdigheter
Studenten
- kan beherske selvstendig systematisk undersøkelse, vurdering, behandling og overvåkning av akutt syke og skadde barn, eldre, kronisk syke og personer med funksjonsnedsettelser
- kan utføre avansert luftveishåndtering på dukke og benytte bistand til dette om nødvendig
- kan forberede og håndtere fødsel utenfor sykehus, samt identifisere og håndtere komplikasjoner
- kan ivareta mor og nyfødt(e) etter fødsel
- kan utføre og lede basal og avansert hjerte- lungeredning på nyfødte, spedbarn og barn
- kan anvende lover, forskrifter og regelverk relatert til helsehjelp til barn, unge og sårbare pasientgrupper, samt det som er relevant for samhandling med andre aktører i helse- og sosialtjenesten
- kan gi en anbefaling om riktig omsorgsnivå i ulike kliniske situasjoner
- kan anvende lovverk knyttet til informasjons- og meldeplikt, hjelpeplikt og melding om dødsfall
- kan drøfte bruken av blodgassanalyse for å avgjøre videre behandling
- kan bidra til symptomlindring og verdig ivaretakelse av uhelbredelig syke og døende, og deres pårørende, i tverrfaglig samarbeid med andre tjenesteutøvere
- kan gjenkjenne tegn til omsorgssvikt og mishandling hos sårbare pasientgrupper slik som barn, eldre, gravide og personer med funksjonsnedsettelser
- kan med utgangspunkt i eksempler fra egen praksis analysere og vurdere tverrprofesjonelle samarbeidsprosesser om og med barn og unge med utfordringer*
- kan etablere et tverrprofesjonelt samarbeid for og med barn, unge og deres foresatte*
Generell kompetanse
Studenten
- har en effektiv og hensiktsmessig prehospital tilnærming til et bredt spekter av pasienter
- behersker samhandling med andre instanser og utveksling av kompetanse for å bidra til planlegging, organisering og utøvelse av helhetlige helsetjenester
- kan reflektere over personsentrert helsehjelp til pasienter med komplekse og sammensatte tilstander og pasienter i palliative forløp
- har en forståelse av grunnlaget for og nødvendigheten av tverrprofesjonelt samarbeid om og med barn, unge og deres foresatte og av eget profesjonelt bidrag i samarbeidet*
* Læringsutbytte som tilhører INTER1300
Content and structure
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og studiegrupper
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse i simulerings- og ferdighetstrening
- En individuell skriftlig oppgave, 1500 ord (+ - 10 prosent)
Arbeidskrav knyttet til INTER1300:
- Innlevert individuell logg. Omfang: 500 ord +/- 10%. For å kunne skrive loggen, må studenten først ha deltatt på seminar over to dager.
1st year of study
1. semester
2nd year of study
3. semester
4. semester
Teaching and learning methods
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Internationalisation
Hjelpemidler som oppslagsverk/retningslinjer er tillatt, kilder skal muntlig refereres.
Work requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.