Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4000 Research Methods and Theory of Science Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og metode
- Study programme
-
Library and Information Science, CoursesMaster Programme in archival, library and information sciencesMaster Programme in archival, library and information sciences – Part-time
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Videreutdanning for lærere i kunst og håndverk er et delvis nettbasert studium med hybrid løsning.
Læringsutbytte vil bli oppnådd gjennom forelesninger av eksterne og interne faglærere, samt gjennom egne presentasjoner av erfaringsinnhenting ved egen skole. Dette i form av formidling av og praktisk arbeid med digitale medier og verktøy. Praktisk arbeid og problemløsning i arbeid med digitale verktøy under veiledning vil også danne grunnlag for egen læring. I tillegg vil arbeid med kunst- og designprosesser og praktisk skapende arbeid bidra til studentenes læringsutbytte.
Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 2-3 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.
Required preliminary courses
Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.
Arbeidskrav:
- Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
- Ett praktisk estetisk arbeid knyttet praktisk skapende arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studentene kan ikke ha mer enn 20 % fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse:
- faglige innføringer og demonstrasjoner
- felles faglige drøftinger og vurderinger
- gruppe- og prosjektarbeid
Learning outcomes
Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:
- Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
- Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser .
- En fagdidaktisk refleksjon.
Totalt 2000-2500 ord
Eksamensresultatet kan påklages.
Teaching and learning methods
Opptakskravet er bachelorgrad eller tilsvarende grad innen kunst- og kulturfaglige og kreative fagområder. Eksempler på slike utdanninger er:
- utøvende/skapende utdanninger innen eksempelvis billedkunst, produktdesign, musikk, dans, drama, teater, film, litteratur, arkitektur og reklame
- teoretiske studier innen eksempelvis teatervitenskap, musikkvitenskap, kunsthistorie, litteraturvitenskap, filmvitenskap, medievitenskap, journalistikk, bibliotek- og informasjonsvitenskap og kulturfag
- pedagogiske fagutdanninger innen kreative fag som eksempelvis musikk, dans, drama, estetiske fag, formgivning, kunst- og håndverk
Rangeringsregler
Søkere rangeres etter regler fastsatt i Forskrift om opptak til studier ved OsloMet. Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover opptakskravet. Relevant utdanning er utdanninger som nevnt i punktene 1), 2) og 3) ovenfor.
Søkere blir rangert på grunnlag av den totale poengsummen.
Realkompetanse
Søkere uten bachelorgrad kan bli tatt opp på bakgrunn av dokumentert realkompetanse. For å oppfylle kravene til realkompetanse må man ha minimum fem års dokumentert jobberfaring fra kunst- og kulturfeltet eller kreative yrker (man må kunne dokumentere at dette har vært hovedbeskjeftigelsen). Det er en forutsetning at søkeren har generell studiekompetanse.
Course requirements
En kandidat som har bestått årsstudiet i kulturledelse, skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om sentrale trekk ved kunst- og kulturfeltet i Norge, og kunnskap om utfordringer innen organisering og ledelse på dette feltet.
- har omfattende kunnskap om teorier innen kulturledelse fra ulike fagfelt som organisasjon og ledelse, økonomi, entreprenørskap, markedsføring, digitalisering og prosjekt- og teamarbeid.
- har god oversikt og kan reflektere over viktige dilemmaer en må håndtere for å kunne starte opp og livnære seg som kunstner/kulturarbeider og/eller påta seg lederoppgaver i små og store organisasjoner innen kunst- og kulturfeltet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende teori for å beskrive og analysere aktører og organisasjoner innen kunst- og kulturfeltet.
- kan anvende faglig kunnskap og relevante metoder og verktøy for egen virksomhet, og fungere som leder innen kunst – og kulturfeltet og kreative yrker.
- kan reflektere over egen adferd og vurdere hva som er effektive arbeids- og ledelsesprosesser når man jobber i prosjekter.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sine analytiske og problemløsende evner innen kulturledelse.
- kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres lederadferd.
- har god kompetanse innen samarbeid og forhandlinger, kommunikasjon og kreativ problemløsing
Assessment
Det vil bli brukt varierte arbeidsformer som forelesninger, presentasjoner, skriftlige oppgaver, diskusjoner i grupper/plenum, rollespill og prosessarbeid i grupper. Studiet forutsetter deltakelse på forelesninger. For å kunne avlegge eksamen er det et krav at obligatoriske arbeidskrav, som er spesifisert i de ulike emnene, er godkjente. Der hvor arbeidskravet er en innlevering, vil ny innlevering skje etter avtale med faglærer.
Om gruppearbeid
Det forekommer at studenter/grupper endrer tema underveis i arbeidet. Det hender også at studenter forlater en gruppe og/eller knytter seg til en annen gruppe. Dersom dette skulle forekomme, skal studentene umiddelbart informere faglærer i vedkommende emne. Deltagerne forplikter seg til å yte likeverdige bidrag til gruppe-/prosjektoppgaver.
Dersom det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen med hensyn til likeverdig bidrag/deltakelse i gruppearbeidet, skal saken umiddelbart tas opp med faglærer i vedkommende emne. Dersom kravet om likeverdig bidrag/deltagelse ikke er oppfylt, defineres dette som «ikke møtt» til eksamen for den aktuelle studenten. Ny eksamen må da avlegges ved neste ordinære eksamen som arrangeres i vedkommende emne.
Permitted exam materials and equipment
Det er ikke mulighet for studier i utlandet da dette er et årsstudium.
Grading scale
Arbeidskrav er krav som er direkte knyttet opp mot eksamensretten, det vil si at man ikke får adgang til eksamen dersom ikke arbeidskravet er godkjent. Arbeidskrav vil være angitt i den enkelte emneplan under punktet Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter. Arbeidskrav må leveres/gjennomføres innen fastsatte frister. Overskridelse av fristen medfører at en ikke får avlegge eksamen i emnet. Arbeidskravets omfang, frister og regler for innlevering opplyses om av faglærer ved undervisningsstart.
Examiners
Studiet i andrespråkspedagogikk skal gi lærere som jobber i skolen oppdatert og forskningsbasert kompetanse i temaer som dreier seg om elever med norsk som andrespråk, enten de går i egne tilbud eller er integrert i ordinære klasser.
Studiet er forankret i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning og i læreplanverket for grunnopplæringen. Andrespråkspedagogikk for trinn 1–10 tar sikte på å kvalifisere til arbeid med elever med norsk som andrespråk fra 1. til 10. trinn. Studietilbudet er en del av nasjonal strategi for videreutdanning av lærere, Kompetanse for kvalitet, og gjennomføres på oppdrag for Utdanningsdirektoratet.
Course contact person
Målgruppen for videreutdanning i andrespråkspedagogikk (30 studiepoeng) er lærere som underviser på 1.–10. trinn i grunnskolen.