Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4000 Vitenskapsteori og metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods and Theory of Science
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet gir studentene erfaring i å vurdere;og formidle vitenskapelige tekster, og dekker praktiske og teoretiske kunnskaper knyttet til de enkelte stadiene i en forskningsprosess.
Emnet er obligatorisk for alle studenter.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har;kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske syn på hva som konstituerer kunnskap
- har;kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt
- har spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning
- har spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
- har teoretisk og praktisk;kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til det vitenskapsteoretiske grunnlaget for bibliotek- og informasjonsvitenskapen
- kan formulere forskningsspørsmål og relatere dem til aktuelle metodevalg
- kan planlegge og utforme et selvstendig;forskningsprosjekt i form av en masteroppgave
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte kriterier for forskningskvalitet både skriftlig og muntlig;
- kan utforme et forskningsprosjekt på størrelse med en masteroppgave og dele sine refleksjoner både skriftlig og muntlig
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet organiseres som en serie av fire samlinger over tre dager.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Studentene skal gjennomføre et gruppearbeid knyttet til en kvalitetsmessig vurdering av bibliotek- og informasjonsfaglige forskningsprosjekter. Det gis veiledning i form av skriftlig hverandrevurdering, dvs. at to og to grupper gir tilbakemeldinger til hverandre. Hver gruppe leverer deretter et skriftlig arbeid på maksimum 4 sider.
- Hver enkelt student presenterer sitt selvstendige forskningsprosjekt (se vurderingsform) muntlig på 4. samling og er opponent for en medstudent. Det gis også;veiledning av en faglærer i forbindelse med presentasjonen.;Det tilbys ikke veiledning fra faglærere utenom dette.;
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Ved sykdomsfravær godkjennes det første arbeidskravet så sant studenten er delaktig i den skriftlige innleveringen. Ved sykdomsfravær på 4. samling, må opponentansvaret ivaretas ved at de berørte studentene kommuniserer direkte med hverandre utenom samlingen og bekrefter kommunikasjonen overfor faglærer.
-
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en individuell skriftlig oppgave (10-12 sider), der studenten skal utforme et selvstendig forskningsprosjekt. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Oppgaven er å betrakte som en forberedelse til masteroppgaven.;
Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.;
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Bestått / Ikke bestått
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
-
Emneansvarlig
Anita Sandberg