EPN-V2

MBIB4000 Vitenskapsteori og metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods and Theory of Science
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet gir studentene erfaring i å vurdere;og formidle vitenskapelige tekster, og dekker praktiske og teoretiske kunnskaper knyttet til de enkelte stadiene i en forskningsprosess.

    Emnet er obligatorisk for alle studenter.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har;kunnskap om de ulike vitenskapsteoretiske syn på hva som konstituerer kunnskap
    • har;kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlag for bibliotek- og informasjonsvitenskap som fagfelt
    • har spesialisert innsikt i kriterier for forskningskvalitet og for etisk forsvarlig forskning
    • har spesialisert kunnskap om vesentlige kvantitative og kvalitative metoder for innsamling, bearbeiding og analyse av forskningsdata
    • har teoretisk og praktisk;kunnskap om fasene i et forskningsprosjekt, fra problemutforming til rapportering og publisering

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere kvaliteten i eksisterende forskning og relatere den til det vitenskapsteoretiske grunnlaget for bibliotek- og informasjonsvitenskapen
    • kan formulere forskningsspørsmål og relatere dem til aktuelle metodevalg
    • kan planlegge og utforme et selvstendig;forskningsprosjekt i form av en masteroppgave

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan drøfte kriterier for forskningskvalitet både skriftlig og muntlig;
    • kan utforme et forskningsprosjekt på størrelse med en masteroppgave og dele sine refleksjoner både skriftlig og muntlig
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet organiseres som en serie av fire samlinger over tre dager.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    1. Studentene skal gjennomføre et gruppearbeid knyttet til en kvalitetsmessig vurdering av bibliotek- og informasjonsfaglige forskningsprosjekter. Det gis veiledning i form av skriftlig hverandrevurdering, dvs. at to og to grupper gir tilbakemeldinger til hverandre. Hver gruppe leverer deretter et skriftlig arbeid på maksimum 4 sider.
    2. Hver enkelt student presenterer sitt selvstendige forskningsprosjekt (se vurderingsform) muntlig på 4. samling og er opponent for en medstudent. Det gis også;veiledning av en faglærer i forbindelse med presentasjonen.;Det tilbys ikke veiledning fra faglærere utenom dette.;

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

    Ved sykdomsfravær godkjennes det første arbeidskravet så sant studenten er delaktig i den skriftlige innleveringen. Ved sykdomsfravær på 4. samling, må opponentansvaret ivaretas ved at de berørte studentene kommuniserer direkte med hverandre utenom samlingen og bekrefter kommunikasjonen overfor faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Vurderingsformen er en individuell skriftlig oppgave (10-12 sider), der studenten skal utforme et selvstendig forskningsprosjekt. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Oppgaven er å betrakte som en forberedelse til masteroppgaven.;

    Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått / Ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Anita Sandberg