Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4240 Informasjons- og kulturinstitusjoner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Institutions Promoting Information and Culture
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
-
Innledning
Dette kurset vil ha et samfunnsvitenskapelig perspektiv på informasjons- og kulturinstitusjoner, med særlig fokus på arkiv, bibliotek og museer, og de informasjonsformidlende profesjonenes framvekst, institusjonalisering og rolle.;;
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om informasjons- og kulturformidlende institusjoner, først og fremst arkiv og bibliotek, og disse institusjonenes verdigrunnlag og samfunnsmessige rolle
- har spesialisert kunnskap og forståelse av forholdet mellom institusjonstypene og hvordan dette forholdet påvirkes og endres av politiske, demografiske, kulturelle og teknologiske endringer i de informasjons- og kulturformidlende institusjonenes omgivelser;
- har inngående kunnskap om profesjonenes rolle og profesjonell praksis i de tre institusjonstypene
- har kunnskap om relevante teorier fra samfunnsvitenskapen som for eksempel institusjonell teori, offentlighetsteori og kulturteori, samt teorier og metoder for å verdsette og anslå nytten av informasjons- og kulturformidlende institusjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan beherske relevante teoretiske begrep og perspektiv som benyttes i forskningen på feltet for å analysere og forstå de aktuelle institusjonene, deres historie, utviklings- og endringsprosesser mv
- kan reflektere over;profesjonell praksis i arkiv og bibliotek
- har utviklet et kunnskapsgrunnlag med hensyn til empirisk feltkunnskap og med hensyn til teori og metoder som setter dem i stand til å designe og gjennomføre forskningsprosjekt om informasjons- og kulturformidlende institusjoner
- kan lede komplekse planleggingsprosesser med sikte på å kunne aktualisere arkivenes og bibliotekenes rolle i forhold til samfunnsmessige endringer
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å samarbeide på tvers av informasjonsfaglige spesialiseringer
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet organiseres som en serie av tre/fire samlinger over tre dager.
Undervisningsformer veksler mellom forelesinger, seminar, studiebesøk, diskusjoner, gruppearbeid, presentasjon og selvstudium.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- En 5 - 10 minutter muntlig presentasjon av et mindre;gruppearbeid.;
- En 15 minutter muntlig presentasjon av kandidatenes semesteroppgave.;
Presentasjoner kan gjøres på Zoom, i klasserommet eller tas opp på forhånd (ppt eller video), og skal leveres til Canvas i etterkant for godkjenning av emneansvarlig (bestått/ikke bestått).
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
-
Vurdering og eksamen
Vurderingsform er en semesteroppgave. Semesteroppgaven kan skrives individuelt, omfang skal da være på ca 20 sider, eller den kan skrives i gruppe av 2 studenter, omfanget skal da være på ca 25;sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen. Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.
-
Emneansvarlig