Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4320 Litteratursosiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sociology of Literature
- Studieprogram
-
Bibliotek- og informasjonsvitenskap, enkeltemner masterMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Litteratursosiologien dreier seg på en side om litteraturens historiske, materielle og kulturelle forhold, og betydningen av disse forholdene for hvordan litteratur produseres, spres, leses og vurderes. På den annen side utforsker litteratursosiologien også hvordan sosiale strukturer kommer til syne i litteraturen. Sentrale tema i emnet er dynamikker i den litterære institusjon og i lesevaner, endringer i bokmarkedet, kvalitetsvurdering og kanondannelse, samt litteratur- og bibliotekpolitikk. I emnet drøftes også teorier, modeller og metoder som anvendes i litteratursosiologiske analyser og undersøkelser.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
In the BSCA specialisation, campus-based lectures and seminars are the main teaching methods. Students read selected texts in advance for each day of class, and everyone is expected to participate in class through questions and through joining in discussion. In the BSII specialisation, the main teaching method is digital course sequences, and feedback on details of course content, and supervised discussion groups will be available during pre-determined time periods. Feedback on written assignments is used in both specialisations.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i litteratursosiologiens historie, teorier og metoder
- har kunnskaper om de sentrale faktorene i den litterære offentligheten og om norsk litteratur- og bibliotekpolitikk
- har kunnskap om ulike institusjoners og lesergruppers perspektiver på vurdering av litteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan forholde seg analytisk og deltakende til et bok- og mediesamfunn i rask forandring
- kan utføre litteratursosiologiske undersøkelser av kvalitativ og kvantitativ karakter
- kan skrive litteraturkritikk
- kan vurdere saksfremstillende og skjønnlitterære teksters kvalitet og relevans i forhold til ulike typer lesere
Generell kompetanse
Studenten
- kan skrive anmeldelser og artikler
- kan forholde seg analytisk til debatter om kvalitet
Arbeids- og undervisningsformer
Portfolio exam that includes:
- 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.
Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
The students receive feedback once during the course on 2 of the written assignments before the portfolio is closed. The 3rd and last submission is without feedback during the course. All the components must be awarded a pass grade before the exam as a whole can be passed.
In the case of a new exam: If the student fails one assignment, the one assignment is taken again. The exam can be appealed.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- En artikkel (ca. 20.000 tegn uten mellomrom).
- Et lengre debattinnlegg eller aviskronikk (ca. 4.000 tegn uten mellomrom)
- En anmeldelse (ca. 3.000 tegn uten mellomrom).
- Ett av arbeidskravene (studenten velger selv hvilket) skal legges fram og diskuteres på siste samling. På denne samlingen er det obligatorisk frammøte.
Alle skriftlige arbeidskrav skal være skrevet i Arial/Calibri12 pkt., linjeavstand 1,5. I tillegg skal det ved alle arbeidene ligge et kort notat der studenten gjør rede for tenkt publiseringskanal og målgruppe.
Det blir gitt tilbakemelding på alle innleverte arbeidskrav.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon to ganger innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Pass-Fail.
Hjelpemidler ved eksamen
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle mappene.
Opptakskrav
Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.
Emneansvarlig
Åse Kristine Tveit