EPN-V2

MBIB4240 Informasjons- og kulturinstitusjoner Emneplan

Engelsk emnenavn
Institutions Promoting Information and Culture
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Dette kurset vil ha et samfunnsvitenskapelig perspektiv på informasjons- og kulturinstitusjoner, med særlig fokus på arkiv, bibliotek og museer, og de informasjonsformidlende profesjonenes framvekst, institusjonalisering og rolle.

    Undervisningsspråk er norsk. 

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    This course focuses on individuals' and groups' information-related activities at work as well as tools and strategies by organisations to;manage;their information resources.

    The teaching language is in English when there are foreign exchange students present.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    None

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    1. En 5 - 10 minutter muntlig gruppepresentasjon av et mindre gruppearbeid (ca. 3-4 studenter hver gruppe). 
    2. En 15 minutter muntlig presentasjon av kandidatenes semesteroppgave.  Presentasjonene holdes individuelt eller i grupper av to, dersom oppgaven skrives sammen.

    Presentasjoner kan gjøres på Zoom, i klasserommet eller tas opp på forhånd (ppt eller video), og skal leveres til Canvas i etterkant for godkjenning av emneansvarlig (bestått/ikke bestått).

    Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

  • Vurdering og eksamen

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student has

    • advanced knowledge of information needs as well as of use of information and knowledge in different contexts such as everyday life, working life, research and education, etc.
    • good overview and specialized knowledge of the role of various channels for satisfying the information needs and their prominence for seeking and sharing information and knowledge
    • advanced knowledge of the theoretical models for understanding seeking and sharing of information and knowledge
    • advanced understanding of the relationship between human information behaviour and methods of information and knowledge management

    Skills

    The student is able to

    • use empirical and theoretical models on information behaviour and information mediating institutions' role in information seeking processes to design research projects
    • reflect upon how information needs and information use is affected and changed by political, demographic, cultural and technological changes, the emergence of new forms of learning and experience, etc.
    • plan, develop and lead information and knowledge management in practice with reference to in-depth knowledge of information needs and information seeking behaviour

    General competence

    The student has the ability to

    • analytically discuss and assess the flow of information at a workplace.
    • participate in knowledge management projects at a workplace.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    The course is organized as a series of three three-day sessions.

    The course is given either in Scandinavian languages with occasional English contributions, or exclusively in English.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen. Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.

  • Emneansvarlig