Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4320 Litteratursosiologi Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sociology of Literature
- Studieprogram
-
Bibliotek- og informasjonsvitenskap, enkeltemner masterMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studentene skal tilegne seg kunnskap om grunnleggende programmering. Videre skal studentene innøve bruk av grunnleggende algoritmer ved programutvikling og tilegne seg ferdigheter i feilretting.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har innsikt i litteratursosiologiens historie, teorier og metoder ;
- har kunnskaper om de sentrale faktorene i den litterære offentligheten og om norsk litteratur- og bibliotekpolitikk
- har kunnskap om ulike institusjoners og lesergruppers perspektiver på vurdering av litteratur
Ferdigheter
Studenten
- kan forholde seg analytisk og deltakende til et bok- og mediesamfunn i rask forandring
- kan utføre litteratursosiologiske undersøkelser av kvalitativ og kvantitativ karakter ;
- kan skrive litteraturkritikk ;
- kan vurdere saksfremstillende og skjønnlitterære teksters kvalitet og relevans i forhold til ulike typer lesere
Generell kompetanse
Studenten
- kan skrive anmeldelser og artikler
- kan forholde seg analytisk til debatter om kvalitet
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet organiseres som en serie av tre samlinger over tre dager. Undervisningsform er seminar, forelesninger, gruppearbeid og studentpresentasjoner. Studentene skal arbeide selvstendig med selvvalgte oppgaver innen sjangrene kronikk eller debattinnlegg, artikkel og litteraturkritikk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- En artikkel (ca. 20.000 tegn uten mellomrom).
- Et lengre debattinnlegg eller aviskronikk (ca. 4.000 tegn uten mellomrom)
- En anmeldelse (ca. 3.000 tegn uten mellomrom).
- Ett av arbeidskravene (studenten velger selv hvilket) skal legges fram og diskuteres på siste samling. På denne samlingen er det obligatorisk frammøte.
Alle skriftlige arbeidskrav skal være skrevet i Arial/Calibri12 pkt., linjeavstand 1,5. I tillegg skal det ved alle arbeidene ligge et kort notat der studenten gjør rede for tenkt publiseringskanal og målgruppe.
Det blir gitt tilbakemelding på alle innleverte arbeidskrav.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon to ganger innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Vurderingsformen er en individuell mappe som skal bestå av de tre skriftlige arbeidskravene som er beskrevet ovenfor, i videreutviklet form. Det gis ikke delkarakterer, men en samlet karakter på mappen.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle mappene.
Opptakskrav
Emnet fokuserer på jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner og forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling. Studenten skal få innføring i jordmorfaglig relevant forskning, med ulike design, samt konsekvenser av ulike teoretiske perspektiver for jordmorfag og jordmorutøvelse (del A).
Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater (del B).
Kunnskapsbasert jordmorpraksis vil være et gjennomgående tema.
Emneansvarlig
Åse Kristine Tveit