Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4150 Vitenskapelig kommunikasjon Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Scholarly Communication
- Studieprogram
-
Bibliotek- og informasjonsvitenskap, enkeltemner masterMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapMasterstudium i arkiv-, bibliotek- og Informasjonsvitenskap – deltid
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet dekker praktiske og teoretiske kunnskaper knyttet til de enkelte stadiene i vitenskapelig kommunikasjon. I kurset inngår:
- modeller for vitenskapelig kommunikasjon
- åpen vitenskap og åpne data
- publiseringsmønstre i ulike vitenskapelig disipliner
- bibliometriske metoder og mål
- finansieringsmodeller for vitenskapelig publisering
- open access-publisering og institusjonelle arkiv
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
The course uses a blended learning approach, with a combination of attendance-based seminars and digital learning materials. Students will explore real-world cases emerging at the intersection of society, technology and their future profession.
English will be the primary language of communication.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kjenner strukturen i vitenskapelig kommunikasjon og publisering, på nasjonalt og internasjonalt nivå samt hvordan denne preges av disiplinære forskjeller
- har avansert kunnskap om de politiske og praktiske sidene ved åpne data, open access og åpen vitenskap
- har gode kunnskaper om bibliometriske metoder og mål for samlingsutvikling, kartlegging av forskningsaktivitet og forskningsevaluering
Ferdigheter
Studenten
- kan rådgi forskere i open access-publiseringsløsninger
- kan utrede og anbefale metadataløsninger for forskningsdata
- kan jobbe med forvaltning av forskningsdata
- kan utføre enkle bibliometriske analyser
Generell kompetanse
Studenten
- har god kunnskap om det vitenskapelige kretsløpet
- har inngående forståelse av hva forskningsprosjekter innebærer og hvordan de kan evalueres
Arbeids- og undervisningsformer
Portfolio assessment
The portfolio will consist of a choice of three from a set of assignments offered in the course. For assignments that require working in groups, each group may consist of 2-5 candidates.
Each of the assignments has a word limit of 1000 words (+/- 10%), or 7 minutes (+/- 1 minute) for video or audio submissions.
The submission is assessed as a whole and given one single pass/fail grade, but the three individual assignments that constitute the exam must receive a pass grade in order to pass the exam.
All assignments in the portfolio must be written in either English or a Scandinavian language.
The exam can be appealed.
Postponed exam: A student who fails or have legal absence in the ordinary exam, may submit a reworked version at a re-sit.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are followed.
Vurdering og eksamen
Pass/fail.
Hjelpemidler ved eksamen
Two internal examiners will be used. External examiner is used regularly.
Vurderingsuttrykk
The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6610 Technology and Society,;STKD6600 Technology and Society I, PSYK1070, BIOB1070 Technology and Society I, ERGOB1070 Technology and Society I, FYB1070 Technology and Society I, RAB1070 Technology and Society I, SYKK1070 Technology and Society I, SYKP1070 Technology and Society I, TAB1070 Technology and Society I, ORI1070 Technology and Society I, PMED1070 Technology and Society I, FARB1070 Technology and Society I
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Opptakskrav
Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen
Opptakskrav
Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.
Emneansvarlig
Nils Pharo