Programplaner og emneplaner - Student
MBIB4310 Litteraturformidling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Promoting Literature: Theory, Research and Practical Training
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
-
Innledning
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- Rusfeltets kontekst: Sosialpolitisk og faglig utvikling, sentrale lover og organisering av feltet for unge under 18 år og voksne.
- Ulike faglige perspektiver og tilnærminger til rus- og avhengighetsproblematikk
- Forholdet mellom rus og psykisk helse, integrerte tilnærminger og behandlingstiltak
- Sosialfaglige arbeidsmetoder rettet mot ungdom og voksne med rusproblemer
- Kjønnsperspektiver på rusfeltet
- Konsekvenser for barn som lever med rus/avhengighet i familien
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre noen sammenligninger av norske faglige perspektiver og tilnærminger med minst et annet land.
- samtale med brukere med rusproblematikk for å kartlegge, forbygge og gjennomføre endringsprosesser i samhandling med brukere i ulike deler av sosial- og helsektoren
- vise respekt for den andres selvstendighet og autonomi
- samarbeide og ta initiativ til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer i feltet
- beskrive hvordan det må tilrettelegges for tiltak på ulike nivåer og koordinere tjenester til brukergruppen
- reflektere over myter og realiteter i rus/avhengighetsfeltet
-
Forkunnskapskrav
Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.
-
Læringsutbytte
Individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studenten arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal ha et omfang på 8 - 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.
Selvvalgt pensum, som omfatter 300 sider, legges ved eksamensbesvarelsen.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
-
Vurdering og eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ragnhild Fugletveit
-
Vurderingsuttrykk
- Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
- Ulike faglige perspektiver og tilnærminger i rusfeltet
- Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
- Kjønnsperpsektiver i rusfeltet
- Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusproblematikk i familien.
- Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.
Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk, avhengighet og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle oppgavene.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.
Opptakskrav
Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.
-
Emneansvarlig
Kjell Ivar Skjerdingstad