EPN-V2

MBIB4310 Litteraturformidling Emneplan

Engelsk emnenavn
Promoting Literature: Theory, Research and Practical Training
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • Rusfeltets kontekst: Sosialpolitisk og faglig utvikling, sentrale lover og organisering av feltet for unge under 18 år og voksne.
    • Ulike faglige perspektiver og tilnærminger til rus- og avhengighetsproblematikk
    • Forholdet mellom rus og psykisk helse, integrerte tilnærminger og behandlingstiltak
    • Sosialfaglige arbeidsmetoder rettet mot ungdom og voksne med rusproblemer
    • Kjønnsperspektiver på rusfeltet
    • Konsekvenser for barn som lever med rus/avhengighet i familien

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjøre noen sammenligninger av norske faglige perspektiver og tilnærminger med minst et annet land.
    • samtale med brukere med rusproblematikk for å kartlegge, forbygge og gjennomføre endringsprosesser i samhandling med brukere i ulike deler av sosial- og helsektoren
    • vise respekt for den andres selvstendighet og autonomi
    • samarbeide og ta initiativ til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over etiske utfordringer i feltet
    • beskrive hvordan det må tilrettelegges for tiltak på ulike nivåer og koordinere tjenester til brukergruppen
    • reflektere over myter og realiteter i rus/avhengighetsfeltet
  • Forkunnskapskrav

    Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

  • Læringsutbytte

    Individuell skriftlig fordypningsoppgave med selvvalgt problemstilling. Studenten arbeider med oppgaven gjennom hele emnet. Besvarelsen skal ha et omfang på 8 - 10 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

    Selvvalgt pensum, som omfatter 300 sider, legges ved eksamensbesvarelsen.

    Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Gradert skala A-F.

  • Vurdering og eksamen

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ragnhild Fugletveit

  • Vurderingsuttrykk

    • Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
    • Ulike faglige perspektiver og tilnærminger i rusfeltet
    • Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
    • Kjønnsperpsektiver i rusfeltet
    • Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusproblematikk i familien.
    • Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.

    Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk, avhengighet og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av alle oppgavene.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.

    Opptakskrav

    Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.

  • Emneansvarlig

    Kjell Ivar Skjerdingstad