EPN-V2

Bachelor Programme in Business Administration and Economics, MSc 5 year prg. Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i økonomi og administrasjon, for siv.øk.
Valid from
2024 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Studenten vil møte ulike vurderingsformer gjennom studiet. Vurderingsformene skal ivareta en kontinuerlig prosess med et tosidig formål: fremme læring og dokumentere studentenes kompetanse som tilstrekkelig i forhold til gjeldende læringsutbytte. Ved å gi studenten kvalifiserte og hyppige tilbakemeldinger både på prosesser og produkter, vil informasjon om oppnådd kompetanse kunne skape motivasjon til videre innsats og avdekke eventuelle behov for justering av læringsformene.

Det gjennomføres én summativ vurdering avslutningsvis i hvert emne. Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsutbytte, og man vurderer om studenten har oppnådd det angitte læringsutbyttet.

I dette studiet brukes i hovedsak følgende vurderingsformer:

Skriftlig eksamen under tilsyn

Gjennomføres ved universitets eksamenslokaler over et gitt antall timer.

Hjemmeeksamen

Går over en tidsbegrenset periode avslutningsvis i emnet, normalt med oppgitt problemstilling/oppgavesett dersom ikke annet er angitt i emneplanen. Kan gjennomføres individuelt eller i grupper.

Prosjekteksamen

Går over hele eller store deler av emnet, normalt med egendefinert problemstilling dersom ikke annet er angitt i emneplanen.

Vurdering i praksisstudier

Veiledede praksisstudier, som vurderes i tråd med forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

Vurderingene gjennomføres i henhold til lov om universiteter og høyskoler, forskrift om studier og eksamen og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved universitetet.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykkene som brukes er Bestått-Ikke bestått eller gradert karakter A–F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er Ikke bestått. Ved gruppeeksamen får gruppen samme karakter.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppe-eksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.

Klage på karakter

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages. Ved gruppeeksamen vil resultatet av klagen bare ha konsekvenser for den eller de som har klaget. Øvrige studenter i gruppen beholder sin opprinnelige karakter.

Vurdering av skriftlige arbeider

Skriftlige arbeider som arbeidskrav og eksamensbesvarelsen vurderes ut fra kriteriene faglig relevans, teoretisk kunnskap, fordypning, etisk refleksjon, selvstendighet og besvarelsens form.

Faglig relevans:

Besvarelsen skal ha en relevant faglig referanseramme og vise anvendelse av teoretisk og praktisk kunnskap knyttet til problemstillingen. Den skal være knyttet til spesialsykepleierens funksjons- og ansvarsområder.

Teoretisk kunnskap:

Besvarelsen skal vise kunnskap både innenfor spesialsykepleierens selvstendige funksjon og delegerte funksjon (medisin). Den skal inneholde relevant faglig dokumentasjon fra pensum og annen relevant litteratur og forskning.

Fordypning:

Studenten skal utdype og drøfte ulike forhold som virker inn på problemstillingen, samt drøfte hvordan kunnskapen som er kommet frem, kan anvendes i klinikken. Kliniske erfaringer og litteratur skal brukes som grunnlag for drøfting av oppgaven. Besvarelsen må svare på problemstillingen.

Etisk refleksjon:

Etiske momenter knyttet til problemstillingen skal drøftes.

Selvstendighet:

Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger, og innholdet skal være saklig, kritisk og analytisk, med drøfting av standpunkter og påstander.

Besvarelsens form:

Besvarelsen skal bære preg av orden, god skriftlig fremstilling, et klart og tydelig språk med bruk av fagterminologi samt forskriftsmessig oppbygning og form.

Studenten har kun krav på tilbakemelding hvis besvarelsen er utført innen den frist som er satt.

Vurdering i praksisstudier

Formativ vurdering (fortløpende vurdering) av studenten gjennomføres fortløpende i alle praksisstudiene. Vurderingen skal gi råd og veiledning ved å fastslå progresjon, beskrive studentens sterke sider og gjøre oppmerksom på områder studenten bør arbeide videre med. Den skal ta hensyn til studentens læreforutsetninger, rammefaktorer ved praksisstedet, emnets læringsutbytte, studentens konkretisering av læringsutbyttet, veiledningens innhold og kriterier for skikkethetsvurdering. Praksisveileder leverer skriftlig vurdering av studenten fra dager eller perioder veiledning har vært gjennomført.

Det forventes progresjon i studentens læring gjennom praksisstudiene. Studenten skal etter hvert vise klar faglig fremgang, ta ansvar og i økende grad vise evne til å gjøre selvstendige analyser og vurderinger i utøvelsen av spesialsykepleie. Kravet om gradvis økende selvstendighet vises i læringsutbyttet gjennom uttrykkene «under veiledning», «med noe veiledning» og «selvstendig». Progresjonen i studentens læring vises også gjennom forventninger om at studenten skal beherske stadig flere områder innenfor spesialsykepleien.

Studentene leverer selvvurdering slik det er beskrevet i emneplan. Dette danner en del av grunnlaget for midtveis- og sluttvurdering.

Summativ vurdering (produktvurdering) gjennomføres avslutningsvis i hvert praksisemne. Vurderingene tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. Hensikten med disse vurderingene er:

  • å kontrollere at studenten oppfyller læringsutbyttet for emnet
  • å drøfte hvilke muligheter og begrensninger studenten har møtt på praksisstedet
  • å klargjøre styrke og svakheter og hvilke endringer som må gjøres for at studenten skal oppfylle emnets læringsutbytte når emnet vurderes til ikke bestått
  • å vurdere om studenten er skikket for yrket

Praksislærer planlegger vurderingene sammen med praksisveileder. Studenten skriver sin egen vurdering ut ifra utdanningens vurderingsskjema. Denne vurderingen – sammen med vurderingene fra praksislærer og praksisveileder – danner grunnlaget for om studenten har bestått praksisemnet eller ikke. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.

Bestått praksis forutsetter også at studenten har godkjent arbeidskrav og oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse i praksisemnet.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisperioden på vanlig måte
  • 10-20 % fravær, studenten kan, hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og praksislærer ved universitetet
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må gjennomføre hele praksisperioden på nytt

Dersom studenten overskrider fraværsgrensen og leverer dokumentasjon på sykdom eller annet gyldig fravær, kan praksisperioden annulleres og teller ikke som et forsøk. For studenten som ikke har dokumentert gyldig fravær, vil praksis registreres som ikke bestått og telle som et forsøk. I begge tilfeller må studenten ta hele praksisperioden på nytt.

Får studenten Ikke bestått to ganger i praksis, må studenten normalt avbryte studiet. Ellers henvises det til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.Skikkethetsvurdering

Skikkethetsvurdering er en løpende helhetsvurdering som pågår gjennom hele utdanningen. En student må være skikket for yrkesutøvelse for å kunne motta sluttdokumentasjon for fullført utdanning.

Hvis en student ser ut til å kunne skade liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter eller sikkerhet for pasienter, brukere eller andre studenten møter under praksis eller kommer til å møte under senere yrkesutøvelse, bør det stilles spørsmål ved om studenten passer for yrkesutøvelsen. Ansatte på universitetet, i praksisfeltet og medstudenter kan melde fra om tvil. Studenter skal informeres så snart som mulig hvis en slik tvilsmelding er sendt. De skal få veiledning og råd om hvordan de kan forbedre seg, eller råd om å avslutte utdanningen.

https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Target group

Masterstudium i spesialsykepleie til akutt og kritisk syke pasienter med spesialisering i akuttsykepleie

Master`s Programme in Advanced Practice Nursing to Acute and Critically Ill Patients - Emergency Nursing

120 studiepoeng(90 studiepoeng på heltid og 30 studiepoeng på deltid)

Studieprogramkode: MASAK

Programplan godkjent av Utdanningsutvalget HV: 21.04.2021

Etablert av styret ved OsloMet 15.09.2021

Sist endret av prodekan for utdanning HV: 24.04.2024

Fakultet for helsevitenskap (HV)

Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid (SHA)

Admission requirements

Opptak til studiet gjøres i henhold til Forskrift om opptak til høgare utdanning.

For å søke opptak til det 3-årige bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse.

For å søke opptak til det 5-årige masterstudiet kreves generell studiekompetanse og Matematikk R1 eller Matematikk S1 og S2.

Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.

Learning outcomes

En kandidat med oppnådd bachelorgrad i økonomi og administrasjon skal ha følgende samlede læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om hvordan virksomheter finansieres, hvordan økonomiske styringsverktøy brukes og hvordan regnskap utarbeides, rapporteres og analyseres, herunder:
    • har bred kunnskap om hvordan markedet fungerer, hvordan konsumenter og produsenter treffer sine valg og hvodan disse påvirkes av økonomisk politikk, teknologi og internasjonale rammebetingelser
    • har bred kunnskap om hvordan virksomheter utøver sine aktiviteter på en etisk forsvarlig måte slik at de ivaretar sine interessenter og samtidig fremmer FNs bærekraftsmål
    • har bred kunnskap om hvordan strategier utvikles og iverksettes, hvordan virksomheter organiseres, forbedres og ledes, og hvordan produkter og tjenester markedsføres og posisjoneres
    • har bred kunnskap om hvordan virksomheter startes, utvikles og endres i tråd med behov, juridiske rammer og forventninger i samfunnet, slik som for eksempel bærekraft, globalisering, innovasjon og teknologiutvikling, samt den nordiske arbeidslivsmodellens betydning for arbeids- og næringsliv
  • har grunnleggende kunnskap i matematikk, statistikk og samfunnsvitenskapelig metode, samt forstår hvordan metodiske verktøy brukes i forbindelse med innhenting, organisering og analyse av data.
  • kjenner til fagområdenes historie, tradisjoner, egenart, plass i samfunnet, samt forsknings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg, herunder: kan innhente, sortere og vurdere relevant informasjon; kan analysere økonomisk-administrative problemstillinger ved hjelpe av egnet teori og empiriske metoder; kan gjøre en kritisk vurdering av usikkerhet ved egne analyser
  • evner å kommunisere innhold i analyser, metodevalg, resultater og forutsetninger både muntlig og skriftlig
  • kan anvende arbeidslivsrelevante digitale verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan vurdere ulike typer risiko og konsekvenser av beslutninger
  • kan anvende ulike faglige perspektiver og teoretiske tilnærminger for å forstå hvordan virksomheter fungerer
  • kan integrere ansvarlighet og værekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller og praksis

Generell kompetanse

Kandidaten

  • er bevisst egne verdier og hvordan dette påvirker egen adferd og beslutninger
  • viser evne til ansvarlighet, kritisk tenkning og etisk refleksjon
  • forstår hvordan problemstillinger, prosesser og beslutninger påvirker og påvirkes av ressurser, kontekst og verdisett
  • har grunnlag for å bidra til langsiktig verdiskaping for virksomhet og samfunn
  • har grunnlag for å operere i et internasjonalt arbeidsmarked
  • kan samarbeide i ulike kontekster og på tvers av fagområder
  • har grunnleggende forståelse av IT-systemer og -prosesser, og hvordan disse kan bidra til forretningsutvikling og verdiskaping
  • skal kunne bidra til å fremme virksomheters innovasjons- og omstillingsevne i etomskiftelig arbeidsmarked

Content and structure

De to første studieårene består av obligatoriske emner innen markedsføring, regnskap, økonomistyring, finansiering, organisasjons- og ledelsesteori, samfunnsøkonomi, etikk og metodefag. Disse emnene dekker kravene som stilles av UHR-ØA for en bachelorutdanning i økonomi og administrasjon, og utgjør en solid basis innenfor det økonomisk-administrative fagområdet.

I tredje studieår velger studenten en profil som utgjør en fordypning innenfor et fagområde. Hver profil består av et antall obligatoriske fordypningsemner, inkludert bacheloroppgave, og eventuelt valgfrie emner dersom de obligatoriske emnene utgjør mindre enn 60 studiepoeng. Studenter med profil Internasjonal utveksling drar på utveksling i 5. semester.

Heisemner

Noen emner inngår både i Handelshøyskolens bachelorstudium i økonomi og administrasjon og i Handelshøyskolens masterstudium i økonomi og administrasjon, med likt eller tilnærmet samme pensum. Emner med samme antall studiepoeng (10 sp, like emner) samkjøres helt. Dette gjelder:

ØABED3001 Corporate Finance (10 sp)

ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp)

For emner med ulikt antall studiepoeng (7,5 sp på bachelor og 10 sp på master, med tilnærmet samme pensum) samkjøres undervisningen. Dette gjelder:

ØAMET2000 Matematikk II (7,5 sp)

ØABED3700 Valuation – Equity Research (7,5 sp)

Første studieår

Studenten skal i 1. semester ta de obligatoriske emnene:

ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel

ØAMET1000 Matematikk I

ØASØK1000 Mikroøkonomi I

ØAADM1001 Markedsføring

Studenten skal i 2. semester ta de obligatoriske emnene:

ØABED1100 Bedriftsøkonomi med IKT

ØAMET1100 Statistikk

ØASØK1100 Makroøkonomi I

ØAADM1100 Organisasjonspsykologi

Andre studieår

3. semester:

Studenter som planlegger å ta profil Finans, profil Strategi og ledelse eller profil Internasjonal utveksling, må i 3. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABED2000 Investering og finansiering

ØAADM2100 Organisasjonsforståelse

ØASPR2000 Professional English

Enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

Studenter som planlegger å ta profil Samfunnsøkonomi, må velge de obligatoriske emnene:

ØABED2000 Investering og finansiering

ØAADM2100 Organisasjonsforståelse

ØASPR2000 Professional English

ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

Studenter som planlegger å ta profil Regnskap, må velge de obligatoriske emnene:

ØABED2000 Investering og finansiering

ØAADM2100 Organisasjonsforståelse

REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori

Enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data

4. semester:

Studenter som planlegger å ta profil Finans, profil Strategi og ledelse, profil Samfunnsøkonomi eller profil Internasjonal utveksling, må i 4. semester velge:

ØAADM2000 Foretaksstrategi

ØABED2100 Økonomistyring

ØAETI2000 Etikk, bærekraft og samfunnsansvar

Enten ØAJUR2100 Rettslære, PROG1000 Introduction to Programming, ØAMET2000 Matematikk II (heisemne) eller ØABED2200 Business Analytics

Studenter som planlegger å ta profil Regnskap, må i 4. semester velge:

ØAADM2000 Foretaksstrategi

ØABED2100 Økonomistyring

REREG2000 Årsregnskap 2 med regnskapsteori

ØAJUR2100 Rettslære

Tredje studieår

Valgfrie emner

Flere av profilene tilbyr studenten mulighet til å velge valgemner på 5. og/eller 6. semester. Studenten kan velge valgemner fra samtlige profiler, så lenge studenten oppfyller eventuelle forkunnskapskrav. Det vil likevel kunne oppstå kollisjoner i timeplan og eksamensdatoer dersom studenten velger valgemner utenfor sin profil, eller melder seg til undervisning og eksamen i emner på et annet årstrinn. I hver profil er det derfor satt opp et antall anbefalte valgemner som vil kollisjonssikres i det aktuelle semesteret (OBS: med unntak av valgemnet ØABED2200 Business Analytics på profil Finans da dette også tilbys på 2. studieår; studenter som ønsker dette valgemnet, må derfor selv påse at emnet ikke kolliderer med timeplan- og eksamensdatoer i andre emner de skal ta). Utover dette er det studentens eget ansvar å unngå timeplan- og eksamensdatokollisjoner.

Eventuelle forkunnskapskrav fremgår av den enkelte emneplan.

Profil Regnskap

Studenter som går profil Regnskap. må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

REREG3001 Årsregnskap 3

REREG3200 Regnskapsføreryrket med etikk

REREV3100 Valuation for Accountants

Studenter som går profil Regnskap, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABAC3900 Bacheloroppgave

REJUR3101 Skatte- og avgiftsrett

Profil Finans

Studenter som går profil Finans, må i 5. semester velge det obligatoriske emnet:

Enten ØABED3100 Applied Management Accounting eller ØABED3200 Strategiøkonomi. Emnet som ikke velges som obligatorisk, kan inngå som valgemne dersom studenten ønsker å ta begge emnene.

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Finans:

ØABED3001 Corporate Finance (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)

ØASØK3000 International Economics

ØAADM3100 Strategic Analysis

Enten ØABED3100 Applied Management Accounting eller ØABED3200 Strategiøkonomi

Studenter som går profil Finans, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABAC3900 Bacheloroppgave

ØABED3700 Valuation – Equity Research (heisemne)

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Finans:

ØABED2300 The Economics of Banking

ØABED2200 Business Analytics (*OBS: se informasjon under avsnittet «Valgfrie emner»)

ØAADM3400 Ledelse

ØAADM3500 Praktisk personalledelse

ØABED3300 International Financial Management

Profil Samfunnsøkonomi

Studenter som går profil Samfunnsøkonomi, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

ØASØK2000 Mikroøkonomi II

ØASØK3000 International Economics

ØASØK3300 Offentlig økonomi

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Samfunnsøkonomi:

ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)

ØABED3200 Strategiøkonomi

ØAADM3600 Sustainable Business

Studenter som går profil Samfunnsøkonomi, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABAC3900 Bacheloroppgave

ØABED2300 The Economics of Banking

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Samfunnsøkonomi:

ØAADM3400 Ledelse

ØAADM3300 Cross-Cultural Communication

ØABED3300 International Financial Management

Profil Strategi og ledelse

Studenter som går profil Strategi og ledelse, må i 5. semester velge de obligatoriske emnene:

ØAADM3600 Sustainable Business

ØAADM3100 Strategic Analysis

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 5. semester til studenter som går profil Strategi og ledelse:

ØASØK3000 International Economics

ØABED3200 Strategiøkonomi

ØASØK3401 Makroøkonomisk politikk (10 sp – heisemne, likt som masteremnet)

ØABED3100 Applied Management Accounting

Studenter som går profil Strategi og ledelse, må i 6. semester velge de obligatoriske emnene:

ØABAC3900 Bacheloroppgave

ØAADM3500 Praktisk personalledelse

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Strategi og ledelse:

ØAADM3300 Cross-Cultural Communication

ØAADM3400 Ledelse

ØABED2300 The Economics of Banking

Profil Internasjonal utveksling

Studenter som går profil Internasjonal utveksling, må i 5. semester velge:

Studenten er på utveksling hos vertsuniversitet.

Studenter som går profil Internasjonal utveksling, må i 6. semester velge:

ØABAC3900 Bacheloroppgave

Følgende emner anbefales som valgfrie emner i 6. semester til studenter som går profil Internasjonal utveksling:

Studenten kan velge fritt blant alle obligatoriske og valgfrie emner som undervises i 6. semester på profil Finans, profil Strategi og ledelse, og profil Samfunnsøkonomi, så lenge studenten oppfyller eventuelle forkunnskapskrav. Studenten anbefales imidlertid å velge emner fra én profil da disse vil være sikret mot kollisjoner i timeplan og eksamensdatoer.

Bacheloroppgave og progresjonskrav

En bacheloroppgave på 15 studiepoeng inngår i alle profiler som et avsluttende arbeid i siste semester. Bacheloroppgaven må bygge på teori og tematikk fra valgt profil.

For å få tildelt veileder kreves det at studenten minimum har bestått 100 av studiepoengene som inngår i graden, inkludert ØAMET1100 Statistikk og enten ØAMET2100 Samfunnsvitenskapelig metode eller ØAMET2200 Business Decision-Making Using Data.

Bacheloroppgaven er i tabellen over studiets oppbygging plassert både på 5. og 6. semester. Dette grunnet at arbeidet med oppgaven begynner i 5. semester, men selve studiepoengene regnes kun til vårsemesteret. Studenten skal ta totalt 4 emner (obligatoriske + ev. valgemner) i 5. semester (i tillegg til start på bacheloroppgaven), jf. informasjon for hver profil med semester ovenfor.

Studenter med studierett på 5-årig studieløp (bachelor + master) må ha fullført og bestått bachelorstudiet før studenten kan begynne på masterprogrammet.

Tabellen nedenfor viser studiets oppbygging.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

4. semester

3rd year of study

Profil: Finans

5. semester

6. semester

Profil: Regnskap

5. semester

6. semester

Profil: Strategi og ledelse

5. semester

6. semester

Profil: Samfunnsøkonomi

5. semester

6. semester

Internasjonal utveksling

5. semester

6. semester

Teaching and learning methods

Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, og oppgaveskriving individuelt og i grupper. I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. I tillegg benyttes ulike studentaktive læringsformer som gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner.

Internationalisation

Studenter kan dra på utveksling i 5. semester. Studenter som drar på utveksling får profilen Internasjonal utveksling. Emnene som tas ved den utenlandske institusjonen må forhåndsgodkjennes av instituttet.

Flere av studieprogrammets emner undervises på engelsk og benytter engelsk pensummateriell. I disse emnene er det lagt til rette for å kunne ta imot utenlandske studenter fra våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet. De norske og internasjonale studentene vil arbeide sammen om oppgaver basert på både norske og internasjonale cases, og vil gjennom dette arbeidet opparbeide kompetanse og ferdigheter i å forstå internasjonale forhold og perspektiver. På denne måten skapes et internasjonalt miljø.

Work requirements

Flere av studiets emner har arbeidskrav i form av skriftlige oppgaver eller muntlige presentasjoner. I noen emner kan det være obligatorisk oppmøte. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjente for at man skal kunne få avlegge eksamen. Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter framgår av den enkelte emneplan.

Assessment

Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høgskoler og i Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk og sensorordning som benyttes for det enkelte emne.

Kalkulatorreglement

Der kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel i emneplan, gjelder følgende regler for bruk av fysisk kalkulator:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet på strømnett
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt, blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se retningslinjer ved behandling av fusk/forsøk på fusk til eksamen ved OsloMet.

Det er ikke tilgjengelig noen oversikt over tillatte eller forbudte kalkulatormodeller. Spørsmål kan rettes til de aktuelle faglærerne.