Programplaner og emneplaner - Student
ØABED2200 Business Analytics Course description
- Course name in Norwegian
- Business Analytics
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsOslo Business School, Exchange Programme
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course provides a rigorous introduction to Business Analytics. Business Analytics refer to statistical and computational methods used to analyze historical data to gain new insight and improve strategic decision-making. A central theme in the course is dealing with uncertainty in decision-making situations. We will constantly emphasize the interpretation of analysis results, as well as their implications for financial management and planning.
Examples of types of decision problem:
- How to set up an effective staffing plan when the need for labor varies over time?
- How to design an optimal transport plan for a supply chain?
- How to choose the location of production and warehouse in a supply chain?
- How to set up an investment plan with requirements for expected return and diversification?
- How to make demand forecasts based on historical data?
- How do we seasonally adjust a house price index?
- How can we use simulation to better understand the variation in a project's cash flow over different possible scenarios?
- How to use statistics tools to identify patterns in large data sets (Data Mining and Big Data).
Language of instruction is English.
Recommended preliminary courses
Mathematics, Statistics, Financial Accounting, Managerial Accounting.
Required preliminary courses
None
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- knowledge of how to apply the methods Decision Theory, Linear Programming, Simulation, Prediction Models, and Data Mining to business decision problems.
- knowledge of how quantitative methods and optimization can be used to solve business decision problems.
Skills
The student can
- perform analysis of business decision problems and make decisions based on maximin, minimax, minimax and opportunity cost
- draw decision trees and make decisions based on them
- perform simple and multiple regression analysis using relevant software and interpret results
- prepare forecasts using e.g. moving average, exponential smoothing and regression analysis
- formulate problems that can be solved using linear programming, as well as assess shadow prices and the value of increased capacity
- formulate and solve transport problems
- use relevant computer tools to solve business decision making problems
- implement simple simulation models in relevant computer tools
- carry out data mining in relevant data tools
General competence
The student
- has increased numerical and analytical competence
- can reflect on ethical issues related to business decision-making
- can solve problems in groups
Teaching and learning methods
Lectures and workshops solving cases in groups. Emphasis is placed on the use of computer tools in teaching.
Course requirements
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om
- resultat- og balanseorientering
- det konseptuelle rammeverket til IFRS
- foretakets ansvar for rapportering om samfunnsansvar
- lovreglene for de ulike selskapstyper, opprettelse, drift og endring, herunder om selskapenes formues- og heftelsesform og særtrekk ved hver enkelt selskapstype med spesiell vekt på aksje- og allmennaksjeselskap, og styrets ansvar
- lovreglene for styrets og revisors ansvarsforhold, herunder ved insolvens, med vekt på børsnoterte selskaper, innsidehandel mv
- revisors rolle som allmennhetens tillitsperson, herunder behovet for revisjon, omfanget av revisjonsplikten og revisors tjenestespekter i privat og offentlig sektor
- etterspørselen etter revisjon og revisjonens fundamentale rolle i kapitalmarkeder
- revisjon i et internasjonalt perspektiv, bakgrunnen for reguleringer og de forhold som former innholdet i en moderne revisjon
- og forståelse av samfunnets, myndighetenes, investorenes og andre interessenters forventninger til revisor, og kunnskap om hva som er revisors oppgaver og plikter
- det juridiske og profesjonsbestemte rammeverket for revisors yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende kunnskapen på praktiske regnskapsproblemstillinger og dets påvirkning på resultat og balanse
- ta stilling til foretaksrettslige ansvarsforhold knyttet til regnskap og til ansvar for skattefastsettelse
- forstå og kan anvende reglene i revisorloven og hvitvaskingsreglene i revisors profesjonsutøvelse.
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentrale regnskapsfagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.
- stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved revisjon av regnskap
- identifisere juridiske problemstillinger og gi juridiske råd basert på lovens ordlyd og andre rettskilder
Assessment
Forelesninger, egne studier, casediskusjoner.
Permitted exam materials and equipment
Skriftlig skoleeksamen på 5 timer avholdes i slutten av semesteret.
Grading scale
Lovsamling, utskrifter fra Lovdata av lover, forskrifter
Kalkulator (se eget reglement)
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Course contact person
Anne-Kari Ramboe Heimdal